Yılbaşı kutlamak

warkortali

Profesör
Onursal Üye
Sual: Yılbaşı ile Noel hakkında bilgi verir misiniz? Yılbaşı kutlanır mı?

CEVAP
Yılbaşı ile Noel birbirinden farklıdır. Fakat 21 veya 25 Aralık’taki Noel kutlamalarının devamı sayılabileceğinden yılbaşı gecesi onlar gibi eğlenmek, çam kesip evi çamla süslemek caiz olmaz. Çünkü bayramlarında onlar gibi eğlenmek, onlara benzemek olur.

Din kitaplarında buyuruluyor ki:
Noel günü ve gecesinde, kâfirlerin paskalya ve yortularında, onlar gibi bayram yapan küfre girer.

Yılbaşı münasebetiyle Türkiye’nin ve dünyanın çeşitli yerlerinde milyonlarca çam fidanı Noel hurafesi uğruna kesilip yok edilmektedir. Hıristiyan ülkelerde olduğu gibi, Müslüman ülkelerde de bu cinayetler işlenmemeli. Hıristiyanlara benzememek için yılbaşı gecesi hindi yememeli! Yenirse mekruh olur. Birkaç gün sonra yenebilir. Kumar oynamak, tombala çekmek gibi oyunlar ise zaten her zaman caiz değildir. Bu gece, gayrı müslimlere benzemek gayesiyle çeşitli yiyecek, içecek almak da caiz olmaz.

Her zaman ne alınıyorsa onları almakta mahzur yoktur. Bu geceye ayrı bir önem vermemelidir.

Yalnız Hıristiyanların değil, Yahudilerin ve bütün bâtıl dinlerin ibadetlerini yapmak, onlara benzemek olur. Mesela 21 Martı Nevruz Bayramı diyerek kutlamak da böyledir. Kâfirlerin ibadetleri ve çirkin işleri hariç, mubah olan âdetlerini yapmakta mahzur yoktur. Yani onlara benzemiş olunmaz.

Noeli kutlamak asla caiz değildir. Fakat, Noel ile ilgisi olmayan yılbaşında bir Müslümana tebrik kartı yazıp, yeni bir yılın insanlık için, Müslümanlar için hayırlı olmasını dilemek günah değildir. Yahut, (yeni yılın kutlu olsun) diyene, (seninki de kutlu olsun) demek günah olmaz. Bu inceliği anlamalıdır!

Müslüman her gece neleri yapıyorsa, bu gece de onları yapmalıdır! Sanki mübarek geceymiş gibi mevlid okutmak, sohbetler düzenlemek uygun değildir. Bu gecenin diğer gecelerden farkı yoktur. Bu geceye değer veriyormuş gibi hareket etmek doğru değildir. Müslüman her gece neleri yapıyorsa, bu gece de onları yapmalıdır!

Sual: Hıristiyanlar, Hazret-i İsa’nın yılbaşında geleceğine inandıkları için mi yılbaşını kutluyorlar?

CEVAP
Hıristiyanların, Hazret-i İsa’nın yılbaşında geleceğine dair bir inanışları yoktur. Onlar Hazret-i İsa’nın çarmıhtan öldüğüne inanırlar. (İnsanları günahtan kurtarmak için Tanrı, oğlu İsa’yı öldürdü) derler. Bazen İsa aleyhisselam için (Oğul Tanrı) bazen de (Tanrı üçtür. Üç tanrı birdir) derler. Bu saçmalıklar da İncillerde yapılan tahrifattan ileri gelmektedir. Hıristiyanların eğlenceleri, Noel Baba dedikleri hayali varlık içindir.

Kur'an-ı kerimde, Nisa suresinin 157 ve 158. âyet-i kerimelerinde, İsa aleyhisselamın öldürülmediği, öldürülen [Çarmıha gerilen] kimsenin başka birisi olduğu, İsa aleyhisselamın göğe kaldırıldığı bildirilmektedir. Al-i İmran suresinin 54. ve 55. âyetleriyle, başka surelerde de bu hususta bilgi vardır. İsa aleyhisselam, Hazret-i Mehdi [ve Deccal] zamanında gökten inecektir. (Mektubat-ı Rabbani c.2, m.67)

Bu husustaki hadis-i şeriflerden birkaçı şöyle:
(Ruhum yed-i kudretinde olan Allah’a yemin ederim ki, Meryem’in oğlu İsa, adil bir hakem olarak aranıza inecek, haçı kıracak, domuzu öldürecek, cizyeyi kaldıracak, İslam’dan başka şeyi kabul etmeyecektir.) [Buhari]

(Vallahi Meryem’in oğlu adil bir hakem olarak inecek, haçı parçalayacak, domuzu öldürecek, kin, nefret ve haset ortadan kalkacaktır.) [Müslim]

(İsa inecek, İslamiyet yolunda savaşacaktır. Onun zamanında Allahü teâlâ, müslümanlardan başka herkesi helak edecektir. Deccal da helak olacaktır. İsa, kırk yıl yeryüzünde yaşayacak, sonra ölecektir. Cenazesini müslümanlar kaldıracaktır.) [Ebu Davud]

(İsa benim yanıma gömülecektir.) [Tirmizi]

[AÇIKLAMA: Hadis-i şeriflerde geçen, Domuzu öldürecek demek, domuz avına çıkacak demek değildir. "Domuz eti yemeyi yasaklayacak" demektir. Haçı kıracak, yani Hıristiyanlığı kaldıracaktır. Başka bir hadis-i şerifte (Mizmarları kıracak) buyurulmuştur. Yani her çeşit çalgıyı yasak edecektir.]

Sual: Miladi yılbaşında tebrik kartı satmak caiz mi?

CEVAP
Evet.

Sual: Yılbaşında hıristiyanlara tebrik kartı yazmak caiz mi?

CEVAP
Yılbaşı için caiz, Noel için caiz değildir.

Sual: Bir hıristiyan Noel gününde, öncesinde veya sonrasında Noel maksadı ile bir müslümana (arkadaşına veya akrabasına) hediye verse, bu müslümanın bu hediyeyi alması ve kullanması caiz olur mu?

CEVAP
Noel maksadı ile verilmez yılbaşı maksadı ile verilmiştir. Noele saygı gösteren kâfir olur.

Verilen hediyenin mahzuru olmaz. Yiyecek ise yılbaşından iki üç gün sonra yenebilir.

Sual: Yılbaşında bazı aileler evlerinde TV izleyip, aile efradlarıyla oturup vakit geçiriyorlar, yiyip içiyorlar. Bunlardan haram işleyenlerin (mesela içki içen oynayıp zıplayan, piyango çeken, tombala oynayan falan) kâfir olma tehlikesi var mıdır? Bunları yapmadan normal aile görüşmelerini bu güne denk getirmenin bir mahzuru olur mu?

CEVAP
Kâfir olmak, niyete bağlıdır. Kâfirlerin Noelini kutlamak niyetiyle ise küfür olur. Yılbaşı eğlencesi şeklinde olursa küfür olmaz. Elbette içki, kumar ise zaten haramdır.

Sual: Yılbaşını yeni yıl geldi diye kutlayan, hediyeleşen, sevinen Müslüman kâfir olur mu?

CEVAP
Niyetleri önemli, yeni bir yıl geldi diye sevinip hediyeleşirlerse küfür olmaz.

Sual: Bir başkasının bu geceye özel olarak pişirdiği mubah yemekleri (hindi gibi) yemek uygun mu?

CEVAP
Özel yiyecekleri o gece yemek mekruh olur. Birkaç gün sonra yemekte mahzur olmaz.

Sual: Hicri şemsi ve kameri yılbaşı ne zaman başladı?

CEVAP
16 Temmuz 622 de başladı. 1 Muharrem yılbaşı oldu. Hicri şemsi yılbaşı ise 20 Eylül 622 dir.

Her sene 1 Muharrem müslümanların yılbaşı günüdür.

Sual: Kâfirleri taklit etmek nasıl olur?

CEVAP
Kâfirlere ibadette benzemek haram veya küfürdür. Ama âdetlerde benzemek caizdir. Uçağa, trene, arabaya binmek, pantolon giymek caizdir. Peygamber efendimiz papaz ayakkabısı, Rum cübbesi giymiştir. Kâfirin dinine benzemek caiz olmaz, haç takmak, zünnar takmak gibi. Noeli kutlamak caiz değildir. Ama yılbaşı farklıdır. Noeli kutlayan kâfir olur. Yılbaşında birisine yeni yılın kutlu olsun, yeni yılın müslümanlara hayır ve bereket getirsin demek caizdir. Herkes için yeni bir yıldır. Noel ise hem herkes için değil, hem de Hıristiyanların bayram günüdür.

Sual: Yeni yıl için e-mailler geliyor. Acaba bunlara ne ile mukabele etmeliyiz?

CEVAP
Yeni yılı kutlamak caiz. Sizin de yeni yılınız hayırlara vesile olsun gibi bir ifade kullanmak caizdir.

[size=10pt]Kaynak[/size]
 
Allah Razı Olsun Warkortali...
Allah bizleri kendine layık kullar eylesin İnşaAllah...
Lakin benim bir sorum olucak bilgisi olan arkadaşlar, ''Peygamber efendimiz papaz ayakkabısı, Rum cübbesi giymiştir.'' bu kısmı açıklayabilirler mi acaba?Yani bunun doğruluk payı nedir?Ben pek inanmadım bu kısma Peygamber Efendimiz (s.a.v.)in tarzı belliydi...Efedimiz (s.a.v.)niçin gayr-i müslimlerin eşyalarını kullanmış olsun ki amaç nedir yani?Şimdiden teşekkür ederim...
 
Orada kastedilen şey sadece giysinin biçimi veya üreticisi olsa gerek.

Kâfirlere ibadette benzemek haram veya küfürdür. Ama âdetlerde benzemek caizdir. Uçağa, trene, arabaya binmek, pantolon giymek caizdir.

Neyse ki ulaşım yöntemleri caizmiş; duydum rahatladım.
 

honen

Profesör
Güzel bir bilgilendirme metni olmuş bilsek bile hatırlatılaması iyi oluyor teşekkürler.
 

yer6

Profesör
mavinok.ta dedi ki:
Allah Razı Olsun Warkortali...
Allah bizleri kendine layık kullar eylesin İnşaAllah...
Lakin benim bir sorum olucak bilgisi olan arkadaşlar, ''Peygamber efendimiz papaz ayakkabısı, Rum cübbesi giymiştir.'' bu kısmı açıklayabilirler mi acaba?Yani bunun doğruluk payı nedir?Ben pek inanmadım bu kısma Peygamber Efendimiz (s.a.v.)in tarzı belliydi...Efedimiz (s.a.v.)niçin gayr-i müslimlerin eşyalarını kullanmış olsun ki amaç nedir yani?Şimdiden teşekkür ederim...

ewet bende duydum böle bişey.onlar gibi saç ve sakal traşı olmuş.ama bunun çok mantıklı bi açıklaması vardı.sanırım tanınmamak içindi onlara karşı :S .tam hatırlayamadım.bilen cevaplaarsa bende sevinirim...
 

honen

Profesör
yer6 dedi ki:
mavinok.ta dedi ki:
Allah Razı Olsun Warkortali...
Allah bizleri kendine layık kullar eylesin İnşaAllah...
Lakin benim bir sorum olucak bilgisi olan arkadaşlar, ''Peygamber efendimiz papaz ayakkabısı, Rum cübbesi giymiştir.'' bu kısmı açıklayabilirler mi acaba?Yani bunun doğruluk payı nedir?Ben pek inanmadım bu kısma Peygamber Efendimiz (s.a.v.)in tarzı belliydi...Efedimiz (s.a.v.)niçin gayr-i müslimlerin eşyalarını kullanmış olsun ki amaç nedir yani?Şimdiden teşekkür ederim...

ewet bende duydum böle bişey.onlar gibi saç ve sakal traşı olmuş.ama bunun çok mantıklı bi açıklaması vardı.sanırım tanınmamak içindi onlara karşı :S .tam hatırlayamadım.bilen cevaplaarsa bende sevinirim...

Peygamber efendimiz hiç bir zaman diğer dinlere ait eşyaları sırf o din mensupları kullanıyor diye kullanmamıştır aksine müslüman olmayanlar peygamber efendimiz(sav) saç uzatırken onlarda saç uzatmış onlar uzatınca da peygamberimiz kesmiş,onlar kesincede Resulullah (sav) uzatmıştır.
 
honen dedi ki:
Peygamber efendimiz hiç bir zaman diğer dinlere ait eşyaları sırf o din mensupları kullanıyor diye kullanmamıştır aksine müslüman olmayanlar peygamber efendimiz(sav) saç uzatırken onlarda saç uzatmış onlar uzatınca da peygamberimiz kesmiş,onlar kesincede Resulullah (sav) uzatmıştır.
Değil mi ya?Yok öyle şey ben inanmıyorum böyle bir hadiseye...Peygamber Efendimiz Hz.Muhammed(s.a.v.) gayr-i müslimlere benzememe konusunda öyle hassasmışki Ashabına tırnaklarını keserken sırayla değilde atlaya atlaya (yani baş parmaktan serçe parmağa doğru kesilmemesini,karışık bir şekilde) kesilmesini buyurmuştur...Düşünün tırnakları keserken bile benzemek istemiyor onlara ''sizde benzemeyin!'' diye buyuruyor.Nasıl olabilir böyle birşey?Peygamber Efendimiz'in(s.a.v.) sözleri ile yaptıkları birbirlerini tamamlar.
 

Turab Garip

Dekan
Onursal Üye
Arkadaşlar, "İslam şekil dini değildir" denildiği zaman herkes rastgele bir dindir sonucunu çıkarıyor buradan. Ya da gerçekten şekil dini haline getiriliyor. Evet şekil dini değildir, ama bu oyun sizi aldatmasın. "Peygamberimiz öyle de yapmıştır şöyle de yapşmıştır." veya "Peygamberimiz onu da demiştir bunu da demiştir" veya "Peygamberimiz bunu da yemiştir şunu da yemiştir, onu da giymiştir bunu da giymiştir" gibi ifadelere kanmayın.

Peygamberimiz eğer çelişkili, tutarsız veya ne yaptığını, ne dediğini bilmeyen birisi olsaydı bu sözler ancak o zaman doğru olurdu. Bazı arkadaşlardan duyuyorum şöyle diyorlar; İslam şekil dini değildir, Peygamberimiz sakal traşı da olmuştur, biraz uzun da kesmiştir, kısa da kesmiştir, bazı yerleri kesip bazı yerleri de kesmemeiştir...

Yani İslam'da belli bir "sakal şekli" olmadığını göstermek için her şekilde kesmiştir gibi bir iddia var. Peygamber eğer tutarsız davranışlar sergileyecekse, ben böyle bir peygambere inanmazdım. Yani "İslam şekil dini değildir" ile denmek istenen aslında İslam'ı yozlaştırmaktır. Bugünlerde baş örtüsünün yarım bağlandığını iddia edenlerin oynadığı türden bir oyun. Yani İslam'da kılığın kıyafetin adaba uygun olduğu sürece şeklini kendin belirleyebilirsin bunda sakınca yok. Ama şekil dini değildir deyip çıplak gezersen o halde niyetin kötüdür.

Dolayısıyla, ilim Çin'de de olsa gidip alın diyen bir peygamber, bir şey sırf müslüman olmayan birisi tarafından icat edildi diye onu kullanmamazlık ederse kendi kendiyle çelişmiş olur. O halde peygamberimiz yabancıların yapmış olduğu kıyafetleri giyebilirdi, ama onların sembolleri haline gelen şeyleri kullanmazdı. (Papaz olduğu izlenimini uyandıracak herhangi bir şey.)

Ancak dediğim gibi, şekil dini değildir oyunlarına gelmeyin. Herşeyin bir sınırı var. O sınır çerçevesinde dilediğinizi yapmak sizin bileceğiniz iş, ama o sınırı geçmemek de yine sizin iyiliğiniz için.

Bir örnek vereyim; İslam bir yaşam felsefesi olduğu için herşeyin İSlam'da bir yeri, bir açıklaması vardır. Örneğin kıyafet. O dönemin Arabistan'ında kumaş bulmak, üstelik de kaliteli kumaş bulmak zordu. O yüzden ölçülü kullanılıyordu kumaşlar. (Her zaman ölçülü olmak güzeldir ve gereklidir o ayrı konu.) Bundan dolayı da kolları gereğinden uzun gömlek giymek caiz değildi. Çünkü bu kibirden kaynaklanıyordu. Yani zenginler büyüklenmek için yapıyorlardı bunu. O halde "İslam şekil dini değildir" diyerek uzun kollu gömlek giymeye bir zemin hazırlayamazdı kimse. Ancak bunun dışında ve ipekten yapılmamış olsun, istediğin kumaştan yapılmış istediğin gömleği giyebilirdin. Bununla beraber, İslam şekil dini değildir şu çalvarları ayağınızdan çıkarın dersek, onu da doğru demiş oluruz.
 
Elmacik'a tamamen katılıyorum demek istediklerimi tam manasıyla açıklamış ben daha kısa yazmıştım :) Allah razı olsun insanlarımız maalesef işlerine geldiği gibi İslam'ı şekle sokmaya çalışıyor.Asıl şekilci kendileri haberleri yok...
 
Üst