Yerli Marka mı Yerli Otomobil mi?

Yerli Marka mı Yerli Olması mı


  • Kullanılan toplam oy
    38

Elbruz46

Rektör
Katılım
22 Şubat 2008
Mesajlar
11,938
Reaksiyon puanı
1,338
Puanları
293
Sizce Yerli Otomobil'de MARKA mı önemli YERLİLİK mi?

Bu gün ülkemizde, Çin'de Brezilya'da ve benzer bazı ülkelerde otomobil üretiliyor ancak üretilen otomobillerin Markaları İtalya, Fransa, ABD, Japonya, Kore gibi ülkelere ait...

Üretimin nerede olduğu değil MARKA'nın kime ait olduğu önplanda...

Türkiye son yıllarda Yerli Otomobil konusunu tartışıyor.
Sizce bu otomobil A'dan Z'ye Herşeyi ile Türk mü olmalı?

Yoksa Yabancı Ortakların tecrübelerinden, sermayelerinden faydalanıp YERLİ bir MARKA'mı yaratılmalı?

Şöyle örnek verelim... rakamlar farazidir :)

Bu gün İtalyan FIAT'ın bazı modellerini Türkiye'de üretiyoruz!
Araç 10 lira ediyorsa atıyorum 3-4 lira kazanıyoruz!

Peki FIAT ile ortak olup YERLİ BİR MARKA yaratıp 10 liralık araçtan 7 lira kazanmak nasıl olur?

Aracın İsmi Logosu Menşei herşeyi Türk olacak ama arkada tecrübelerinden, teknolojilerinden, sermayelerinden yararlandığın yabancı ortaklar olacak?

Böyle bir aracı YERLİ OTOMOBİL olarak saymaz mısınız?

Dünya'da A'dan Z'ye bir ülkeye ait otomobil markası var mı bildiğiniz?
 

Karargaht

Dekan
Katılım
14 Kasım 2007
Mesajlar
9,232
Reaksiyon puanı
112
Puanları
1,243
Yanlış bilmiyorsam Otosan, Karsan, Temsa, Otokar, Ertex v.b. gibi firmalar zaten dediğin şeyi yapmıyor mu? Yani bu markalar altında üretimi yabancı firmalar yapıyor ama marka bize ait, yada parçalar yabancıların ama biz portatif olarak topluyoruz. Bu markalar ticari. Otomobil üretmiyorlar ama tecrübeleri var. Otobüsü yapan otomobilide hayli hayli yapar. Hala neden yerli oto için yatırımcı aranıyor anlamak güç.
 

webrettin

Profesör
Katılım
16 Mart 2009
Mesajlar
1,676
Reaksiyon puanı
49
Puanları
228
Yerli marka olabilmek için ilk olarak ülkeniz de markalaştığınızı gösteren emareler olmalı.Sadece ülkenize ait motor ve şase tasarımı yerli demek için yeterli olacaktır bana göre. Fiat ilk italya da üretime başladı ve kendine ait motorları ve karekteristik özellikleri vardı, nokia ilk olarak finlandiya da üretildi sonra pazarlarda söz sahibi olabilmek maliyet düşürülmesi vb sebebler nedeniyle dünyanın çeşitli ülkelerine fabrikalar açtılar. Evlerimizde bulunan LCD monitör veya tvlerin panelleri bir ülkeden diğer parçaları bir ülkeden. Peki ülkemiz açısından %yerli ısrarı yerinde bir tutum mu? Sadece yerli motor ve şase tasarımı yerli demek için aslında yeterli diğer unsurlar için zaten yan sanayiciler yıllardır büyük markalara (BMW vb) çeşitli parçalar üretiyor ve kendilerini yetiştirmişler. Ancak yeterli görülmezlerse dış ülkelerden lojistiğiniz olabilecek anlaşmalar yapılması yerli üretimin dışına çıkıldı demek değildir. Yerli marka.
 

YellowRed

Rektör
Katılım
2 Ekim 2008
Mesajlar
13,567
Reaksiyon puanı
27
Puanları
0
tabiki yerli marka. zaten "marka" üretemedikten sonra otomobil üretmenin de bir esprisi olmaz. marka bilinci yaratmadığımız müddetçe o otomobili kimse almaz.

yüzde yüz yerli otomobil üretmek ütopik bir yaklaşım olur. üretilmemez demiyorum, tabikii üretilebilir ancak maliyet yukarı çıkar.
 

Elbruz46

Rektör
Katılım
22 Şubat 2008
Mesajlar
11,938
Reaksiyon puanı
1,338
Puanları
293
Peki şöyle düşünelim zamanında bu ülkede KUŞ serisi otomobiller üretildi... Yine Renault'un TOROS'ları vardı...

Tofaş Doğan Şahin Kartal vs...

Mesela Tofaş neden Markalaşamadı?

Doğan, Şahin gibi araçlarda FIAT logosu yoktu!

Ama bir zaman geldi TOFAŞ yerli isimli araç üretmek yerine yine FIAT logolu Tempra, Tipo, Uno, daha sonra Palio Siena vs üretti..

Tamam PALIO tüm dünyada var olan bir marka ama PALIO üretilirken mesela DOĞAN'a bir makyaj çekilip motoru güncellenip üretilemez miydi?
 

YellowRed

Rektör
Katılım
2 Ekim 2008
Mesajlar
13,567
Reaksiyon puanı
27
Puanları
0
Peki şöyle düşünelim zamanında bu ülkede KUŞ serisi otomobiller üretildi... Yine Renault'un TOROS'ları vardı...

Tofaş Doğan Şahin Kartal vs...

Mesela Tofaş neden Markalaşamadı?

Doğan, Şahin gibi araçlarda FIAT logosu yoktu!

Ama bir zaman geldi TOFAŞ yerli isimli araç üretmek yerine yine FIAT logolu Tempra, Tipo, Uno, daha sonra Palio Siena vs üretti..

Tamam PALIO tüm dünyada var olan bir marka ama PALIO üretilirken mesela DOĞAN'a bir makyaj çekilip motoru güncellenip üretilemez miydi?
kuş serisi otomobiller üretilirken türk ekonomisi dışa kapalı durumdaydı. ithal araç sayısı azdı. olanların da fiyatı yüksekti. sonradan ekonomi dışa açılmaya başladı. ithal araç sayısı arttı. halkımız da bu yeni markaları büyük bir heyecanla karşıladı. Tofaş da baktı ki, halk ithal markalara çok düşkün, FIAT ile anlaşıp yerli marka araba üretimini bıraktı.

tabi işin bir de ihracat boyutu var. Tofaş'ın yerli marka aracı yurt dışına pazarlaması çok zordu. yabancı bir marka ile anlaşıp üretim yapmak, hem dış pazarlara açılmayı kolaylaştıracak, hem de batılıların teknolojisini yakından tanıma imkanı sunacaktı. bu işbirlikleri olmasaydı, otmotiv sanayimiz bugünlere gelemzdi sanırım.
 

rozabay

Dekan
Katılım
4 Nisan 2009
Mesajlar
7,113
Reaksiyon puanı
34
Puanları
1,228
Ülkemiz adına asıl sorun şu ki halk markanın önemini bilmiyor. Konunun dağılmasını istemem ancak şöyle bir örnek vereyim, Pardus işletim sistemini bir çok kişi yerli olarak kabul etmiyor, çünkü çoğu bileşeni farklı geliştiricilere ait. Pardus bir yerli markadır.
Araba üretimi de aynı mantıkla yerli marka olup yabancı ülkede üretilirse maliyeti ucuz olur ve geliri ülkemize gelir. Ayrıca ihracatımızda da önemli katkısı olur.
Araba eğer ülkemizde geliştirilirse masraflı olur, ihracatı az olur ve halka 20bine gelecekken 40-50 bine gelir.

Niye bu kadar uzun yazdım bende bilmiyorum, ama işin özeti önemli olan yerli marka :)
 

Elbruz46

Rektör
Katılım
22 Şubat 2008
Mesajlar
11,938
Reaksiyon puanı
1,338
Puanları
293
Keşke bir yandan FIAT markaları üretilirken bir yandan da DOĞAN ŞAHİN gibi markalar günün şartlarına göre makyajlanıp teknolojileri yükseltilseydi...

Sonuçta baktığımızda Romanya gibi küçük bir ülkeden DACIA gibi iyi kötü bir marka çıktı Renault'un himayesinde...

Romanya daha büyük bir ülke olsaydı DACIA'nın tümünü Renault'a satmak yerine tamamını kendisi alabilirdi...
 

YellowRed

Rektör
Katılım
2 Ekim 2008
Mesajlar
13,567
Reaksiyon puanı
27
Puanları
0
haklısın ancak Romanya sonuçta eski bir Sovyetler Birliği ülkesi. günümüzün de AB üyesi. bizim işimiz onlarınkinden çok çok daha zor olurdu. :)
 
Katılım
12 Mart 2011
Mesajlar
35,200
Reaksiyon puanı
10,315
Puanları
293
yav motorundan şasisine, lastiğinden direksiyonuna kadar %100 biz yaptık mı zaten marka olarak da bizimdir demektir.
 

engerex

Dekan
Katılım
16 Ağustos 2008
Mesajlar
7,675
Reaksiyon puanı
26
Puanları
228
%100 yerli marka olmadıktan sonra başkaların lisansıyla araç ürettikten sonra zaten bu yapıldı ve yapılıyor.

Zamanında üretilen Murat, Doğan, Şahin, Serçe yine Fiat lisansıyla üretilen araçlardı.
Esas adı Fiat 124 olan araç Türkiye'de Murat 124, İspanya'da Seat 124, Hindistan'da Premier 118NE, Kore'de Kia 124 vs... Asıl kazanan yine Fiat.

Bu iş o kadar kolay olsaydı önce BMC üretirdi.

Ama üretmek yetmiyor. Henüz üretmeden satabilmelisin. Zaten kalite yoksa bir alan bir daha yüzüne bakmaz. Bknz: BMC Megastar.
 

limerick

Profesör
Katılım
28 Temmuz 2008
Mesajlar
1,188
Reaksiyon puanı
8
Puanları
218
Fiat ( Fix it again tomorrow ) :) Fiat salak mi karin 10 da 7 sini Turkiyeye versin. Ancak Turkiyenin oturup sifirdan bir otomobil yapmasi lazim. Yanlis hatirlamiyorsam su anda kullanilan motor teknolojisinin lisansi ya general motorsda yada forda idi oyle bir durum vardi yani. ve gecen sene Bir Turk hocamiz o teknolojiden farkli bir motor gelistirip patentini almisti. bence o yeni motor ile harikalar yapilabilir.
 

topalsolucan

Rektör
Katılım
25 Mart 2010
Mesajlar
15,663
Reaksiyon puanı
555
Puanları
293
Konum
istanbul
bugün dünyanın en büyük araba markaları bile bir çok araç parçalarını uzakdoğu ülkelerinde ürettiriyor. BMW ve Volvo Çinde, Chevrolet G.kore'de vs... Yani %100 yerli diye bir şey mümkün değil. kazmayı toprağa vurunca direksiyon, şanzıman çıkmıyor.

Aracın uzakdoğuda üretilmesiyle burada üretilmesi arasında fazla fiyat farkı olmayan dış metal kaplamalar, Lastikler ve ufak tefek şeyler burada üretilebilir, sıkıntı yok. ama geri kalan herşey için Çin :)

Japonya 3 sene evvel Çin'i diplomatik olarak bir sebepten tehdit etmişti. Çin'de hiç cevap vermeden tüm Japon araba firmalarına ihracatı durduruyoruz diye açıklama yaptı. Bunun üzerine araba firmalarının sahipleri hükümete pöykürünce, Japonya hükümeti sözlerim yanlış anlaşıldı, ben öyle söylemek istemedim demişti:D Japonya tekrar kepaze duruma düşmemek için okyanusun metrelerce altında, milyonlarca dolarlık kıymetli maden araştırma projesi başlattı... kısacası bu işler hiç kolay değil.
 

N3CAT1

Dekan
Emektar
Katılım
20 Nisan 2008
Mesajlar
6,607
Reaksiyon puanı
144
Puanları
243
İlk önce %100 yerli diyorum. Daha sonra markalaşma diyorum. Bugün bakın markalaşan tüm firmalar ilk önce kendi topraklarında ve kendi üretimleriyle markalaşmaya başlamışlardır.
 

ALPARS

Profesör
Katılım
2 Ağustos 2011
Mesajlar
3,883
Reaksiyon puanı
8
Puanları
218
Biz hazır aştan yemeyi bırakmadığımız sürece hiçbir şey yapamayız.
 

Elbruz46

Rektör
Katılım
22 Şubat 2008
Mesajlar
11,938
Reaksiyon puanı
1,338
Puanları
293
Fiat ( Fix it again tomorrow ) :) Fiat salak mi karin 10 da 7 sini Turkiyeye versin. Ancak Turkiyenin oturup sifirdan bir otomobil yapmasi lazim. Yanlis hatirlamiyorsam su anda kullanilan motor teknolojisinin lisansi ya general motorsda yada forda idi oyle bir durum vardi yani. ve gecen sene Bir Turk hocamiz o teknolojiden farkli bir motor gelistirip patentini almisti. bence o yeni motor ile harikalar yapilabilir.

FIAT salak değil elbet...

Sen %100 kendim yapacağım dersen epey bir debeleneceksin... Zaman kaybı yaşayacaksın... Tecrübe ve Teknoloji konusunda büyük eksiklerin olacak... Ama bir gün gelecek eğer devlet arkanda durursa bunu başaracaksın.

10 Lira'nın 10 Lirasını da cebe atacaksın...

Ama Yabancı Ortaklardan yola çıkış aşamasında ortaklık kabul edersen belki 10 da 10 kazanmayacaksın ama bunun karşılığında bir MARKA sahibi olacaksın + 100 yılı aşkın bir süredir bu işi yapan bir firmanın deneyimlerinden ve teknolojisinden faydalanacaksın...

FIAT dediğin firma 100 yılda bu noktaya gelmiş...
Sen bu gün temel atıp yarın FIAT ile rakip olacağını mı düşünüyorsun?

Sen yerli Otomobil Üretip Sadece Kendi Pazarında satsan dahi ilk etapta hedef kitlen orta ve alt sınıf olacaktır...

FIAT ve Renault bu alanda Türkiye'de en büyük paya sahip firmalar...

Sen YERLİ Otomobil ile bu Firmaların karşısına DEVLET desteği, Vergi indirimi vs gibi sebeplerle daha ucuz bir otomobil sunduğunda bu adamların Türkiye'de gelirleri düşecek!

İşte FIAT Salak değil!

Rekabet yerine İş Birliği yaparak gelir elde etmek onların da işine gelecektir...


Bu arada hala merak ediyorum dünyada %100 Yerli dediğiniz hangi MARKA OTOMOBİL var? Dünya üzerinde payı ne kadar?
 

limerick

Profesör
Katılım
28 Temmuz 2008
Mesajlar
1,188
Reaksiyon puanı
8
Puanları
218
FIAT salak değil elbet...

Sen 0 kendim yapacağım dersen epey bir debeleneceksin... Zaman kaybı yaşayacaksın... Tecrübe ve Teknoloji konusunda büyük eksiklerin olacak... Ama bir gün gelecek eğer devlet arkanda durursa bunu başaracaksın.

10 Lira'nın 10 Lirasını da cebe atacaksın...

Ama Yabancı Ortaklardan yola çıkış aşamasında ortaklık kabul edersen belki 10 da 10 kazanmayacaksın ama bunun karşılığında bir MARKA sahibi olacaksın + 100 yılı aşkın bir süredir bu işi yapan bir firmanın deneyimlerinden ve teknolojisinden faydalanacaksın...

FIAT dediğin firma 100 yılda bu noktaya gelmiş...
Sen bu gün temel atıp yarın FIAT ile rakip olacağını mı düşünüyorsun?

Sen yerli Otomobil Üretip Sadece Kendi Pazarında satsan dahi ilk etapta hedef kitlen orta ve alt sınıf olacaktır...

FIAT ve Renault bu alanda Türkiye'de en büyük paya sahip firmalar...

Sen YERLİ Otomobil ile bu Firmaların karşısına DEVLET desteği, Vergi indirimi vs gibi sebeplerle daha ucuz bir otomobil sunduğunda bu adamların Türkiye'de gelirleri düşecek!

İşte FIAT Salak değil!

Rekabet yerine İş Birliği yaparak gelir elde etmek onların da işine gelecektir...


Bu arada hala merak ediyorum dünyada 0 Yerli dediğiniz hangi MARKA OTOMOBİL var? Dünya üzerinde payı ne kadar?

FIAT dediğin firma 100 yılda bu noktaya gelmiş...
Sen bu gün temel atıp yarın FIAT ile rakip olacağını mı düşünüyorsun?

Cevap: Evet hem dusunuyorum , hem inaniyorum. adamlar zaten tekerlegi icat etmis biz oturup yeniden icat etmeyecegiz. Dedigin gibi once kendi ulkende satarsin 2 sene sonra kucuk kucuk komsu ulkelere satarsin yaptigin araba iyi ise 5 sene sonra avrupaya satarsin. Ticarette Risk alinir.

Bu arada hala merak ediyorum dünyada %100 Yerli dediğiniz hangi MARKA OTOMOBİL var? Dünya üzerinde payı ne kadar?
Cevapen: Bu isi ustlenen sirket zarar etmedigi muddetce Dunya uzerindeki payinin bir onemi yok.
 

spybot

Guru
Emektar
Katılım
1 Kasım 2008
Mesajlar
47,206
Reaksiyon puanı
630
Puanları
7,293
%100 Yerli Otomobil tabiki ..
 
Üst