- Katılım
- 5 Ocak 2009
- Mesajlar
- 2,548
- Reaksiyon puanı
- 44
- Puanları
- 228
[TABLE="width: 700"]
[TR]
[TD]İnternet yayınlarına ilişkin tasarı, TİB'i dev bir sansür aygıtına çeviriyor. Kurumun personel yapısı ve sayısı buna uygun biçimde değiştiriliyor. MİT'e benzeyen bir dokunulmazlık zırhı da getiriliyor.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi Ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanunda önemli değişiklikler yapantorba yasa tasarısı, sorunlu alanları özgürlükleri gözeterek düzenleme amacını ilan etse de, bunun zıttı sonuçlara yol açacak hükümlerle dolu.
Örneğin, kişisel hakkı ihlal olduğunu iddia eden kişi bir mahkeme kararı aldıktan sonra aynı mahiyette kişisel hak ihlali iddialarında başkaca bir mahkeme kararı almaksızın istediği kadar web sitesini kapattırabilecek. (5651 sayılı kanunun 9 uncu maddesine eklene 8. Bend) Çünkü söz konusu düzenlemede aynıdenmiyor, aynı mahiyette deniyor. Söz konusu ihlalin mahkeme kararında belirtilen aynı mahiyette olduğuna kim karar verecek, bu durum nasıl denetlenecek, bu da belli değil. Bu durumun sansür dışında sonuçlara yol açması pek mümkün değil.Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı (TİB)Başkanının kararları ile kapanan internet siteleri için sadecesulh ceza mahkemesine gidilebilir diye ucu açık bir hüküm getirilmiştir. Mahkeme ne kadar zamanda karar verecek, ne kadar süre beklenecek muğlaktır.
TİB Başkanı tarafından uygulatılacak kapatma kararına karşı hiçbir otomatik denetim mekanizması getirilmiyor. Mahkeme kararı aranmıyor. Veya bu karar başka bir yerde denetlenmiyor.
Özel Hayatın Gizliliğinin ihlali TCKnın 134üncü maddesinde düzenlenmiş olup, bu suç her olayda tek tek, bazen bilirkişi incelemesine başvurularak kararlaştırılacak, şikayete bağlı bir suçtur. Yani bir fiilinÖzel Hayatın Gizliliğinin ihlali sayılabilmesi için ciddibir incelemeye gerek vardır. Çok açık özel hayatıngizliliğinin ihlali sayılabilecek bir örnek vererek tümuygulamaların bu kadar kolay tespit edilebileceğini iddia etmekhukuken mümkün değildir. Uç ve tekil nitelikteki örnekleri önesürüp ceza hukukunun temel prensiplerinin külliyen yok sayılması,adaletsizliğin artmasından başka işe yaramaz.
Kişilerin veyakamu görevlilerinin suç olan, dolayısıyla gizli icra ettiklerirüşvet, yolsuzluk, irtikap gibi fiillerine dair bilgilerinyayınlanması, yani temel gazetecilik faaliyetinin özel hayatıngizliliğine ilişkin bu denetimsiz hükümlerle engellenmesiişten bile değildir. Getirilen denetimsiz kapatma gücü, Google,facebook, twitter gibi sosyal mecralar dahil, içerik üreten veyayan ya da yayılmasına aracı olan sitelerin özel hayatıngizliliğinin ihlali ve başkalarının hak ve özgürlüklerininkorunması gerekçeleriyle kapanmasının yolunu açıyor. O kadarki, TİB haklarım ihlal ediliyor diye başvuran herkesintalebini kabul etmek, yani önce o siteyi kapatmakla memur ediliyor.
Karar olmadan uygulama
Mahkemekararsız çok geniş alanlarda hak iddiaları ile ilgili hükümverilerek erişim engellenebilecek. Ayrıca 5651 sayılı kanunun 9/Amaddesinin 1,2,3,4,5,6,7n ci fıkraları kapsamında erişiminengellenmesi tam bir sansürdür. Bu, TİB Başkanınaca yapılanengelleme gibi bir tür yargısız infazdır:
Herhangi bir özel veya tüzel kişi ile kurum veya kuruluş hakkım ihlal oldu şu siteyi kapatın diyince TİB hiçbir incelemeye girmeden doğrudan web sitesini kapatacak. Yani yargısız infaz kanun emri.
TİB kendisine yapılan başvuruda hak ihlali yapılıp yapılmayacağını incelemeyecek sadece şekli olarak bakacak. Şekli olarak talep uygunsa erişimin engellenmesi uygulanacak.Sonra 3 gün içinde mahkeme kararı getirmesi istenecek. Eğer mahkeme kararı getirilmezse site açılacak. Ama üç gün sonra mahkeme kararı getirmeden tekrar aynı web sitesinin kapatılmasını talep ederse TİB mahkeme kararı aramaksızın tekrar kapatma tedbiri uygulayacak.Bu durumda ilgili kişi konuyu takip ettiği sürece o web sitesi ebediyen kapalı kalabilir!
Fişleme imkanı
Erişim Sağlayıcılarda (TTNET, Süperonline,Türkcell gibi), yer sağlayıcılarda (Türk Telekom, Vodafone Netgibi), toplu kullanım sağlayıcılarda (internet kafeler) gibi. Tümtrafik bilgilerini, abonelerin hangi sitelere girdiğini, nerelere baktığını, hangi e-mailleri attığını vs. 2 yıl boyunca tutacak.Bu veriler her istendiğinde TİBe, emniyete, MİTeverilecek.Bu verilerin tutulması hala Kişisel verilerinkorunmasına ilişkin bir mevzuatı olmayan ülkemizde ciddi suistimallere sebebiyet verebilecektir.Girilen sitelerin analizinden kişinin siyasi, kişisel vs. tüm analizleri yapılabilecektir. İnternete giren kişilerin güvenlikleri tehlikeye atılmaktadır.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Kaynak[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[TR]
[TD]İnternet yayınlarına ilişkin tasarı, TİB'i dev bir sansür aygıtına çeviriyor. Kurumun personel yapısı ve sayısı buna uygun biçimde değiştiriliyor. MİT'e benzeyen bir dokunulmazlık zırhı da getiriliyor.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi Ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanunda önemli değişiklikler yapantorba yasa tasarısı, sorunlu alanları özgürlükleri gözeterek düzenleme amacını ilan etse de, bunun zıttı sonuçlara yol açacak hükümlerle dolu.
Örneğin, kişisel hakkı ihlal olduğunu iddia eden kişi bir mahkeme kararı aldıktan sonra aynı mahiyette kişisel hak ihlali iddialarında başkaca bir mahkeme kararı almaksızın istediği kadar web sitesini kapattırabilecek. (5651 sayılı kanunun 9 uncu maddesine eklene 8. Bend) Çünkü söz konusu düzenlemede aynıdenmiyor, aynı mahiyette deniyor. Söz konusu ihlalin mahkeme kararında belirtilen aynı mahiyette olduğuna kim karar verecek, bu durum nasıl denetlenecek, bu da belli değil. Bu durumun sansür dışında sonuçlara yol açması pek mümkün değil.Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı (TİB)Başkanının kararları ile kapanan internet siteleri için sadecesulh ceza mahkemesine gidilebilir diye ucu açık bir hüküm getirilmiştir. Mahkeme ne kadar zamanda karar verecek, ne kadar süre beklenecek muğlaktır.
TİB Başkanı tarafından uygulatılacak kapatma kararına karşı hiçbir otomatik denetim mekanizması getirilmiyor. Mahkeme kararı aranmıyor. Veya bu karar başka bir yerde denetlenmiyor.
Özel Hayatın Gizliliğinin ihlali TCKnın 134üncü maddesinde düzenlenmiş olup, bu suç her olayda tek tek, bazen bilirkişi incelemesine başvurularak kararlaştırılacak, şikayete bağlı bir suçtur. Yani bir fiilinÖzel Hayatın Gizliliğinin ihlali sayılabilmesi için ciddibir incelemeye gerek vardır. Çok açık özel hayatıngizliliğinin ihlali sayılabilecek bir örnek vererek tümuygulamaların bu kadar kolay tespit edilebileceğini iddia etmekhukuken mümkün değildir. Uç ve tekil nitelikteki örnekleri önesürüp ceza hukukunun temel prensiplerinin külliyen yok sayılması,adaletsizliğin artmasından başka işe yaramaz.
Kişilerin veyakamu görevlilerinin suç olan, dolayısıyla gizli icra ettiklerirüşvet, yolsuzluk, irtikap gibi fiillerine dair bilgilerinyayınlanması, yani temel gazetecilik faaliyetinin özel hayatıngizliliğine ilişkin bu denetimsiz hükümlerle engellenmesiişten bile değildir. Getirilen denetimsiz kapatma gücü, Google,facebook, twitter gibi sosyal mecralar dahil, içerik üreten veyayan ya da yayılmasına aracı olan sitelerin özel hayatıngizliliğinin ihlali ve başkalarının hak ve özgürlüklerininkorunması gerekçeleriyle kapanmasının yolunu açıyor. O kadarki, TİB haklarım ihlal ediliyor diye başvuran herkesintalebini kabul etmek, yani önce o siteyi kapatmakla memur ediliyor.
Karar olmadan uygulama
Mahkemekararsız çok geniş alanlarda hak iddiaları ile ilgili hükümverilerek erişim engellenebilecek. Ayrıca 5651 sayılı kanunun 9/Amaddesinin 1,2,3,4,5,6,7n ci fıkraları kapsamında erişiminengellenmesi tam bir sansürdür. Bu, TİB Başkanınaca yapılanengelleme gibi bir tür yargısız infazdır:
Herhangi bir özel veya tüzel kişi ile kurum veya kuruluş hakkım ihlal oldu şu siteyi kapatın diyince TİB hiçbir incelemeye girmeden doğrudan web sitesini kapatacak. Yani yargısız infaz kanun emri.
TİB kendisine yapılan başvuruda hak ihlali yapılıp yapılmayacağını incelemeyecek sadece şekli olarak bakacak. Şekli olarak talep uygunsa erişimin engellenmesi uygulanacak.Sonra 3 gün içinde mahkeme kararı getirmesi istenecek. Eğer mahkeme kararı getirilmezse site açılacak. Ama üç gün sonra mahkeme kararı getirmeden tekrar aynı web sitesinin kapatılmasını talep ederse TİB mahkeme kararı aramaksızın tekrar kapatma tedbiri uygulayacak.Bu durumda ilgili kişi konuyu takip ettiği sürece o web sitesi ebediyen kapalı kalabilir!
Fişleme imkanı
Erişim Sağlayıcılarda (TTNET, Süperonline,Türkcell gibi), yer sağlayıcılarda (Türk Telekom, Vodafone Netgibi), toplu kullanım sağlayıcılarda (internet kafeler) gibi. Tümtrafik bilgilerini, abonelerin hangi sitelere girdiğini, nerelere baktığını, hangi e-mailleri attığını vs. 2 yıl boyunca tutacak.Bu veriler her istendiğinde TİBe, emniyete, MİTeverilecek.Bu verilerin tutulması hala Kişisel verilerinkorunmasına ilişkin bir mevzuatı olmayan ülkemizde ciddi suistimallere sebebiyet verebilecektir.Girilen sitelerin analizinden kişinin siyasi, kişisel vs. tüm analizleri yapılabilecektir. İnternete giren kişilerin güvenlikleri tehlikeye atılmaktadır.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Kaynak[/TD]
[/TR]
[/TABLE]