Utangaçlıkla baş etmek

Gökçe Asena

Profesör
Pek çok insan hayatın bir noktasında utangaçlığı tecrübe eder, ancak bazıları için utangaçlık kişisel ve profesyonel hedeflerin bile önüne geçebilen ciddi bir rahatsızlıktır. Utangaç insanlar diğerlerine yakın olmak isterler ancak eleştirilmekten ve reddedilmekten korktukları için sosyal ortamlardan uzak dururlar. Sonunda genellikle izole edilir ve yalnız hissederler; bu da onların depresyon ve anksiyete gibi rahatsızlıklar geliştirmelerine neden olur.

depressionnnnnn.png


Araştırmalara göre, her yıl daha çok insan utangaçlık problemi yaşıyor. Ve yine araştırmalar gösteriyor ki, utangaçlığı devam ettiren ve pekiştiren şey bir kısır döngüden başkası değil. Utangaç insanlar bir ortama girmek istediklerinde olumsuz değerlendirilmekten aşırı korkarlar, daha sonra bu durumdan kaçarlar ki bu da rahatlamalarını sağlar. Bu durum çoğunlukla utanma ve kendini suçlamaya sebep olur. Ancak utangaçlıktan kurtulmak imkansız da değil.
1) Probleminizi sürekli konuşun

Araştırmalar utangaçlığı yenmenin ilk adımının utangaçlık ile ilgili bol bol konuşmak olduğunu ortaya koyuyor. Yakın çevrenizdeki insanlarla utangaç olduğunuz konular hakkında bol bol konuşmaya çalışın. Fakat aynı zamanda bu konuların abartılmayacak önemsiz konular olduğunu düşünmeye çalışın. Örneğin yeni ortamlara dahil olmak, sosyalleşmek utangaçlığa itiyorsa, çekinmeyin. Arkadaşlarınızla, sevdiklerinizle bol bol bu ortamlara girin. Gerçekten isterseniz, utangaçlığı yenmeye başladınız demektir.

2) İyi gideceğine inanın

Utangaçlar diğer insanların onları olumsuz değerlendireceğinden ve her şeyin yanlış gideceğinden korkarlar. Bununla başa çıkmanın ilk adımı elbette her şeyin kötüye gideceğine değil iyiye gideceğine inanmaktır. Eğer ayaküstü bir konuşmadan korkuyorsanız, öncesinde kendinize farklı konulara yönelik birkaç soru sorun. Kendinizle ve hayatınızla ilgili neleri paylaşabileceğinizi değerlendirin. Ayrıca kendinize bir çıkış kapısı hazırlayın; işler kötüye gittiğinde uzaklaşabileceğinizi bilmek sizi rahatlatacaktır.

3) Diğerleri hakkında meraklı olun

Diğer insanlarla konuşurken kendinize değil de onlara odaklanırsanız daha rahat hissedersiniz. Diğerlerine odaklanın ve onları merak edin. Onlar kim ve neden oradalar? Nelerden hoşlanıyorlar? Hobileri neler? Meraklı olmak insanlarla sohbeti devam ettirmede yardımcı olur ve kendinizi rahat hissetmenizi sağlar.

4) Kendinize bir rol biçin

1516697899-pixar-jpg.jpg


Pek çok utangaç insan aslında iş hayatlarında son derece başarılı ve iş yerinde çok rahat insanlardır, ancak işlerinin dışına çıktıklarında özgüvenlerini kaybederler. Rol yapmak nasıl davranmanız gerektiği hakkında size amaç ve fikir verir. Nasıl hissetmek istiyorsanız diğerlerine aynı şekilde hissettirecek bir role bürünün.

5) İç sesinizi yumuşatın

Utangaç insanlar kendilerini acımasızca eleştirirler ve iç sesleri de çoğunlukla çok serttir. Diğer insanlara asla söylemeyecekleri şeyleri kendilerine söylerler. Kendinizi acımasızca eleştirdiğinizde başkalarının da sizi aynı şekilde eleştireceğini düşünürsünüz. Eleştirici iç sesiniz huzurunuza ve özgüveninize zarar verir. Eleştirilerden kurtulmanın en iyi yolu, en iyi arkadaşınızmış gibi konuşan bir iç sese sahip olmaktır. Kendinizle daha kibar şekilde konuşmayı öğrenmeniz diğer sosyal ortamların üzerinizdeki baskısını azaltır.
 

inhuman

Üyecik
Utangaçlık abartılmadığı müddetçe kıymetli bir duygudur. Oto kontrol mekanizması verir, istemediğiniz işleri yapmak konusunda sizi frenler. Aslında herkeste bulunsa bile çoğu insan bu duyguyu bir güçsüzlük olarak algıladığından bu duyguyu derinlere gömmeye çalışmıştır. Utangaçlık iyidir, az insanda bulunur, özel insanda bulunur.
 

naruto13

Asistan
Üzgünüm ama insanlara iyilik adına ne yapmaları gerektiğini komut vererek anlatmaya calısırsan basarısız olursun ki yazı odaklı bir ortam bu doğal.

Bence utangaçlığı doğuran alt dallar vardır.Örneğin özgüven eksikliği, sosyal fobi, çevresel travmalar.

Pekii bu aşılabilir mi? Aşılabilir aşılmayabilirde.Yani üstüne giderek aşmayı deneyebilirsiniz (konuşmaya çalışmak, başarısız olunsa dahi (başarısız olmaktan korkuyorsanız ilerde bu anı unutucam diye kendinizi avutabilirsiniz) eninde sonunda aşılabilir.) Bu aşılabilecek türden..

Aşılamicak veya aşılması zaman alıcak türden olanlar ise ;sosyal travmalar, daha katısı psikolojik rahatsızlıklar( bipolar disorder ,anksiyete vs..)Bu saydıklarımda özellikle bipolar da konuşmak içinden gelmiceği için yalnız kalırsın .Utangaçlık de hersey de.Bunlar zamanla asılır.


Ama genel anlamda utangaçlık yalın halde masum bişey gibi duruyor.
 

Ahmet Yerli

Üyecik
Utangaçlık, toplum içine çıkamamak veya kalabalık ortamlarda konuşamamak bir psikolojik hastalıktır, tedavisi ilaçlarla mümkündür.
 
Üst