PYM Otomotiv
Öğrenci
- Katılım
- 15 Şubat 2012
- Mesajlar
- 2
- Reaksiyon puanı
- 0
- Puanları
- 0
[video=youtube;vMrU6qvzo0E]http://www.youtube.com/watch?v=vMrU6qvzo0E[/video]
[video=youtube;JAwNO3v4s-g]http://www.youtube.com/watch?v=JAwNO3v4s-g[/video]
[video=youtube;_DeQGQk6AS0]http://www.youtube.com/watch?v=_DeQGQk6AS0[/video]
-
"Acaba, turbom ötüyor mu, ötüyorsa nasıl anlarım?" sorusu, turboşarjlı araç sürücülerinin kafasını kurcalayan en büyük sorulardan birisidir. Bu yazı ile kafamızdaki bu soru işaretini dağıtacağız.
Turboşarj ötme sesi( ıslık, uğultu.. ustaya göre değişen tanımlar), 2 farklı sebepten kaynaklanır.
1- Balans bozukluğundan kaynaklanan ses sorunu
2- Kompresör ve türbin pervanelerinde oluşan deformasyondan kaynaklanan ses sorunu
Ötme sesi, turboşarjda bir sorun olduğunun en belirgin göstergesidir, göz ardı edilebilecek normal bir durum değildir. Yukarıda da belirtildiği gibi, bu sorun ya balans kaynaklı olacak, yani turboşarjın türbin mili salınımlı çalışıyor, türbin mili ve burç üzerinde daha fazla aşınma meydana geliyor; ya da deformasyon kaynaklı olacak, yani turboşarjın pervaneleri ilk günkü özelliklerini koruyamamışlar.
Peki, bu sesi nasıl anlayacağız? Aşağıdaki eklentiyi tıklamanız yeterli olacaktır. Eğer ki, sizin aracınızda da gaza basıp bıraktığınızda kayıttaki gibi uğultu sesi duyuluyorsa, turboşarjın bakım zamanı gelmiş demektir.
NOT: Turboşarj ötme sesi ile kaçak sesi birbirine karıştırılmamalıdır. Kaçak sesi çok daha tizdir ve kolaylıkla ayırt edilebilir. Kaçak sesinin sebebi ise, turboşarj bağlantı borularında veya yüzeylerindeki gaz kaçağıdır.
--- Mesaj Güncellendi ---
kaynak: http://turbosarj.blogspot.com/2012/03/turbosarj-otme-sesi.html
[video=youtube_share;Jhb0s0Al72I]http://youtu.be/Jhb0s0Al72I[/video]
[video=youtube;JAwNO3v4s-g]http://www.youtube.com/watch?v=JAwNO3v4s-g[/video]
[video=youtube;_DeQGQk6AS0]http://www.youtube.com/watch?v=_DeQGQk6AS0[/video]
-
Turboşarj Çalışma Prensibi
Turboşarj ve Yağlama
Kaynak: http://turbosarj.blogspot.com/2012/03/turbosarj-ve-yaglama.htmlTurboşarj ve Yağlama
Turboşarj ve yağlama konusunu 3 ana başlık altında inceleyebiliriz. Bunlar;
1-Yağlamanın turboşarj için önemi
2-Yağlama kaynaklı turboşarj arızaları
3-Kullanıcının dikkat etmesi gereken hususlar
İlk bölüm ile konumuzu anlatmaya başlayalım.
1- Yağlamanın turboşarj için önemi
Motor ile motor yağı arasındaki ilişkiyi en iyi anlatacak örnek, insan vücudu ile kan arasındaki ilişkidir. Nasıl ki; kan, bulmacalarda tanımlandığı gibi "hayati sıvımız" ise, motor yağı da aracın motoru için hayati sıvıdır.
Yaşamamızı sürdürebilmemiz için damarlarımızdaki kanın devir daim olması gerektiği gerçeği gibi motorun çalışmasını sürdürebilmesi için de devamlı yağ dolaşımının olması gerekmektedir. Motorun kalbi, yani yağ pompasında oluşabilecek bir sorun veya yağ kanallarındaki tıkanıklıklar, motor için geri dönüşü olmayan sonuçlara neden olabilir. Şanslıyız ki, aracı gömmeyip motoru rektifiye ettirme veya değiştirme gibi bir olanağımız mevcut. Bu durum, sizlere de kalp krizi ve damar tıkanıklığını anımsatmadı mı? Peki, konu turboşarja geldiğinde nasıl bir örnek verebiliriz? Sanırım, bu konuda verilebilecek en iyi örnek kangrendir. Turboşarjı, motorun bir uzvu gibi düşünürsek, dolaşım problemleri nedeniyle vücudun o uzvu işlevini yitiriyorsa, araçta oluşacak herhangi bir yağlama sorunu, turboşarjın işlevini yitirmesine neden olabilir. Nasıl ki, tüm organlarımıza tek bir noktadan kan pompalanıyor ise, turboşarj ve motora da tek bir noktadan yağ beslemesi yapılır. Turboşarj için ayrı bir yağ pompası bulunması söz konusu değildir. Kangren ile anlatılabilecek bir diğer konu ise şudur; kangren olan organın, hastalığın yayılmaması için vücuttan alındığı gibi arızalı turboşarjın da arızası bir an önce giderilmelidir. Aksi halde, sadece turboşarjda oluşan sorun tüm motora sıçrayarak geri dönüşü olmayan sonuçlar doğurabilir.
Sanırım konuyu biraz fazla uzattım. Kısaca özetleyecek olursak;
Motor yağının turboşarj için önemi,
* Sürtünmeyi azaltmak.
*Aşınmaları önlemek.
*Soğutmayı sağlamak. (Su soğutmalı olmayan turboşarjlarda soğutmayı sağlayan tek etkendir.)
*Kanalların temizliğini sağlamak olarak listelenebilir.
2- Yağlama kaynaklı turboşarj arızaları
Motor yağının turboşarj için önemini, yukarıda uzunca anlattım, ama bir kez daha vurgulamak istersek, Resim1' e bakmak yeterli olacaktır sanırım. Resimde de görüldüğü üzere turboşarjın türbin mili ve milin yataklanmasını sağlayan burcun çalışma boşluğu neredeyse sıfıra yakındır. Bu kadar hassas çalışan bir parça için yağlamanın önemini anlamak zor olmasa gerek.
Yağlama kaynaklı arıza çeşitlerini ikiye ayırabiliriz.
2.1-Yağlama eksikliği veya yağdaki kirlilik nedeniyle aşınmalar
*Yağlama eksikliği nedeniyle oluşan sürtünmeler sonucu mil ve burçta oluşan aşınmalar.
*Motor yağı değişiminin düzenli yapılmaması sonucu biriken kurum ve çapakların neden olduğu aşınmalar
2.2-Yağlama eksikliği nedeniyle oluşan aşırı ısı
*Turboşarjın türbin milinin üzerinde oluşan renk değişimleri yağlama sorununun bir belirtisidir.
3- Kullanıcının dikkat etmesi gereken hususlar
Yağlama ile ilgili konularda kullanıcıya düşen görevleri aşağıdaki gibi listeleyebiliriz.
*Aracın bakımlarının düzenli yapılması (Yağ ve yağ filtresi değişimi)
*Bakım sırasında speklere uygun parçaların kullanılması
*Motor ısınmadan araca fazla yüklenilmemesi
*Uzun süreli veya devirli kullanımlar sonrası, turboşarjın soğuması için kontak kapatmadan önce, bir süre beklenilmesi
1-Yağlamanın turboşarj için önemi
2-Yağlama kaynaklı turboşarj arızaları
3-Kullanıcının dikkat etmesi gereken hususlar
İlk bölüm ile konumuzu anlatmaya başlayalım.
1- Yağlamanın turboşarj için önemi
Motor ile motor yağı arasındaki ilişkiyi en iyi anlatacak örnek, insan vücudu ile kan arasındaki ilişkidir. Nasıl ki; kan, bulmacalarda tanımlandığı gibi "hayati sıvımız" ise, motor yağı da aracın motoru için hayati sıvıdır.
Yaşamamızı sürdürebilmemiz için damarlarımızdaki kanın devir daim olması gerektiği gerçeği gibi motorun çalışmasını sürdürebilmesi için de devamlı yağ dolaşımının olması gerekmektedir. Motorun kalbi, yani yağ pompasında oluşabilecek bir sorun veya yağ kanallarındaki tıkanıklıklar, motor için geri dönüşü olmayan sonuçlara neden olabilir. Şanslıyız ki, aracı gömmeyip motoru rektifiye ettirme veya değiştirme gibi bir olanağımız mevcut. Bu durum, sizlere de kalp krizi ve damar tıkanıklığını anımsatmadı mı? Peki, konu turboşarja geldiğinde nasıl bir örnek verebiliriz? Sanırım, bu konuda verilebilecek en iyi örnek kangrendir. Turboşarjı, motorun bir uzvu gibi düşünürsek, dolaşım problemleri nedeniyle vücudun o uzvu işlevini yitiriyorsa, araçta oluşacak herhangi bir yağlama sorunu, turboşarjın işlevini yitirmesine neden olabilir. Nasıl ki, tüm organlarımıza tek bir noktadan kan pompalanıyor ise, turboşarj ve motora da tek bir noktadan yağ beslemesi yapılır. Turboşarj için ayrı bir yağ pompası bulunması söz konusu değildir. Kangren ile anlatılabilecek bir diğer konu ise şudur; kangren olan organın, hastalığın yayılmaması için vücuttan alındığı gibi arızalı turboşarjın da arızası bir an önce giderilmelidir. Aksi halde, sadece turboşarjda oluşan sorun tüm motora sıçrayarak geri dönüşü olmayan sonuçlar doğurabilir.
Sanırım konuyu biraz fazla uzattım. Kısaca özetleyecek olursak;
Motor yağının turboşarj için önemi,
* Sürtünmeyi azaltmak.
*Aşınmaları önlemek.
*Soğutmayı sağlamak. (Su soğutmalı olmayan turboşarjlarda soğutmayı sağlayan tek etkendir.)
*Kanalların temizliğini sağlamak olarak listelenebilir.
2- Yağlama kaynaklı turboşarj arızaları
Motor yağının turboşarj için önemini, yukarıda uzunca anlattım, ama bir kez daha vurgulamak istersek, Resim1' e bakmak yeterli olacaktır sanırım. Resimde de görüldüğü üzere turboşarjın türbin mili ve milin yataklanmasını sağlayan burcun çalışma boşluğu neredeyse sıfıra yakındır. Bu kadar hassas çalışan bir parça için yağlamanın önemini anlamak zor olmasa gerek.
Yağlama kaynaklı arıza çeşitlerini ikiye ayırabiliriz.
2.1-Yağlama eksikliği veya yağdaki kirlilik nedeniyle aşınmalar
*Yağlama eksikliği nedeniyle oluşan sürtünmeler sonucu mil ve burçta oluşan aşınmalar.
*Motor yağı değişiminin düzenli yapılmaması sonucu biriken kurum ve çapakların neden olduğu aşınmalar
2.2-Yağlama eksikliği nedeniyle oluşan aşırı ısı
*Turboşarjın türbin milinin üzerinde oluşan renk değişimleri yağlama sorununun bir belirtisidir.
3- Kullanıcının dikkat etmesi gereken hususlar
Yağlama ile ilgili konularda kullanıcıya düşen görevleri aşağıdaki gibi listeleyebiliriz.
*Aracın bakımlarının düzenli yapılması (Yağ ve yağ filtresi değişimi)
*Bakım sırasında speklere uygun parçaların kullanılması
*Motor ısınmadan araca fazla yüklenilmemesi
*Uzun süreli veya devirli kullanımlar sonrası, turboşarjın soğuması için kontak kapatmadan önce, bir süre beklenilmesi
Turboşarj Ötme Sesi
"Acaba, turbom ötüyor mu, ötüyorsa nasıl anlarım?" sorusu, turboşarjlı araç sürücülerinin kafasını kurcalayan en büyük sorulardan birisidir. Bu yazı ile kafamızdaki bu soru işaretini dağıtacağız.
Turboşarj ötme sesi( ıslık, uğultu.. ustaya göre değişen tanımlar), 2 farklı sebepten kaynaklanır.
1- Balans bozukluğundan kaynaklanan ses sorunu
2- Kompresör ve türbin pervanelerinde oluşan deformasyondan kaynaklanan ses sorunu
Ötme sesi, turboşarjda bir sorun olduğunun en belirgin göstergesidir, göz ardı edilebilecek normal bir durum değildir. Yukarıda da belirtildiği gibi, bu sorun ya balans kaynaklı olacak, yani turboşarjın türbin mili salınımlı çalışıyor, türbin mili ve burç üzerinde daha fazla aşınma meydana geliyor; ya da deformasyon kaynaklı olacak, yani turboşarjın pervaneleri ilk günkü özelliklerini koruyamamışlar.
Peki, bu sesi nasıl anlayacağız? Aşağıdaki eklentiyi tıklamanız yeterli olacaktır. Eğer ki, sizin aracınızda da gaza basıp bıraktığınızda kayıttaki gibi uğultu sesi duyuluyorsa, turboşarjın bakım zamanı gelmiş demektir.
NOT: Turboşarj ötme sesi ile kaçak sesi birbirine karıştırılmamalıdır. Kaçak sesi çok daha tizdir ve kolaylıkla ayırt edilebilir. Kaçak sesinin sebebi ise, turboşarj bağlantı borularında veya yüzeylerindeki gaz kaçağıdır.
--- Mesaj Güncellendi ---
Turboşarj Ötme Sesi
"Acaba, turbom ötüyor mu, ötüyorsa nasıl anlarım?" sorusu, turboşarjlı araç sürücülerinin kafasını kurcalayan en büyük sorulardan birisidir. Bu yazı ile kafamızdaki bu soru işaretini dağıtacağız.
Turboşarj ötme sesi( ıslık, uğultu.. ustaya göre değişen tanımlar), 2 farklı sebepten kaynaklanır.
1- Balans bozukluğundan kaynaklanan ses sorunu
2- Kompresör ve türbin pervanelerinde oluşan deformasyondan kaynaklanan ses sorunu
Ötme sesi, turboşarjda bir sorun olduğunun en belirgin göstergesidir, göz ardı edilebilecek normal bir durum değildir. Yukarıda da belirtildiği gibi, bu sorun ya balans kaynaklı olacak, yani turboşarjın türbin mili salınımlı çalışıyor, türbin mili ve burç üzerinde daha fazla aşınma meydana geliyor; ya da deformasyon kaynaklı olacak, yani turboşarjın pervaneleri ilk günkü özelliklerini koruyamamışlar.
Peki, bu sesi nasıl anlayacağız? Aşağıdaki eklentiyi tıklamanız yeterli olacaktır. Eğer ki, sizin aracınızda da gaza basıp bıraktığınızda kayıttaki gibi uğultu sesi duyuluyorsa, turboşarjın bakım zamanı gelmiş demektir.
NOT: Turboşarj ötme sesi ile kaçak sesi birbirine karıştırılmamalıdır. Kaçak sesi çok daha tizdir ve kolaylıkla ayırt edilebilir. Kaçak sesinin sebebi ise, turboşarj bağlantı borularında veya yüzeylerindeki gaz kaçağıdır.
kaynak: http://turbosarj.blogspot.com/2012/03/turbosarj-otme-sesi.html
[video=youtube_share;Jhb0s0Al72I]http://youtu.be/Jhb0s0Al72I[/video]