Ses Sistemi Bileşenleri Ve Ses Sistemi Seçimi

Bu konuyu okuyanlar

Entürkteynment

Doçent
Katılım
10 Kasım 2015
Mesajlar
532
Reaksiyon puanı
186
Puanları
43
BİR MÜZİK SİSTEMİ NASIL SEÇİLİR?

İki bölümden oluşacak bu yazımızda size maksimum keyfi verecek müzik sistemini seçerken hangi kriterleri göz önüne almamız gerektiği hakkında size bilgiler vereceğiz.


Yüksek kalite müzik sistemi seçimi, yapacağınız satın alma kararları arasında en önemlilerinden birisidir. Ev aletleri alımının aksine, sistem bileşenleri seçimleriniz, bir sanat biçimi olan müziği ne kadar çok takdir ettiğinizi ve müzikten ne kadar keyif aldığınızı etkileyecektir. İyi çalan bir sistem, hayatınızda müzik daha önemli bir yer işgal edeceği için yaşam tarzınızı bile değiştirebilir. Bir “hi-fi” sistem, müzik dünyasını keşfetmek için bir vasıtadır; sistem daha iyi oldukça, o araç sizi daha ileri ve alabildiğine götürür.


Her ne kadar hi-fi bileşenlerini seçmek göz korkutan bir görev gibi görünse de biraz bilgi ve hazırlık, rüya sisteminizi oluşturma yolunda size – ve bütçenizin içinde kalarak – uzun bir mesafe katettirir. Bilgi sahibi olmuş bir alıcı bilir ki doğru bileşenleri seçmek, birbirleri ile doğru uyum için eşleştirmek ve onları dikkatlice ayarlayıp kurmak, büyük bir banka hesabından daha önemlidir. Bu yazı size akıllı bir alıcı olmayı öğretecek ve bütçeniz için mümkün olan müziksel ve estetik olarak sizi en çok tatmin edecek sistemi bir araya getirmenin yolunu gösterecektir.


İhtiyaçlarınıza En Çok Uyacak Sistemin Seçilmesi


Bir pikap kamyonunun bir çiftçi için, kompakt bir arabanın da bir şehir sürücüsü için daha uygun olduğu gibi, küçük bir apartman dairesi için ideal olan bir hi-fi sistem, büyük bir banliyö evi için tamamen yetersiz olacaktır. Bir hi-fi sistemi, sadece sizin müzikal zevkinize uygun olmakla kalmayıp, aynı zamanda mekânınıza ve dinleme gereksinimlerinize de uygun olmalıdır.

Birçok ilke açıkça barizdir. İlk olarak, dinleme odanıza uygun olacak ebatlarda bir hoparlör belirleyin. Büyük, bütün frekans aralığını verebilen “full range” (kule tipi) hoparlörler çok küçük odalarda iyi çalışmazlar. Büyük hoparlörler fiziksel olarak yer işgal etmekle kalmayıp, küçük bir odayı gerektiğinden fazla bas enerjisi ile doldururlar. 5’e 7.5 metre boyutunda bir odada güzel ses veren bir hoparlör 3.5’a 4.5 metre boyutunda bir odada tahminen kalın, uğultulu ve bas ağırlıklı duyulacaktır. Bas performansı için yaptığınız ödeme eğer hoparlör küçük bir odaya konursa sizin aleyhinize çalışacaktır. (Doğru derin bas üretimini sağlamak pahalı bir iştir). Aynı paraya yapım maliyeti en üst derece üst bas, orta sesler ve tizlerin yapımına harcanmış mükemmel bir mini-monitör alabilirsiniz. Mini-monitör ile iki şekilde kazançlı çıkarsınız: Odanız bas sesler tarafından aşırı doldurulmayacak ve mini-monitörler büyük ihtimalle daha iyi sahneye ve tonal temizliğe sahip olacaktır. Başka faydaları da vardır: Mini-monitörler, sınırlı düşük frekans uzantılarıyla komşularınızı daha düşük ihtimalle rahatsız edecektir. Bu sayede, başkalarını rahatsız etmeden daha yüksek sesle müzik dinleyebilirsiniz. Ayrıca, yerleşimleri küçük odalarda çok daha kolaydır.


Diğer taraftan, bir mini-monitör büyük bir odayı sesle dolduramaz. Güç algısı, dinamik sürüş, derin bas uzantısı ve bazı müziklerdeki tatmin edici fiziksel etki hissi mini-monitörlerle oluşmaz. Eğer yeriniz ve bütçeniz varsa, “full-range” kule tipi hoparlörler en iyi seçimdir.


Bu, sadece, sisteminizi nasıl dikkatlice size özel ihtiyaçlarınıza göre seçmeniz gerektiği konusunda bir örnektir.

Ses Sistemi Bileşenleri

Ana ünite: Sisteminizin beyni ve başlangıç noktası. Kaset çalan, CD çalan, DVD çalan, hatta harddisk çalan vesiyonları mevcuttur. Ayrıca son zamanlarda USB belleki Ipod veya hafıza kartı okuyan modelleri bile piyasaya çıkmıştır.. İçlerindeki dahili amplifikatörlerin çıkış kalitesi düşük, güçleri sınırlıdır [Genelde kanal başına 17 watt rms değeri verirler.(Ortalama bir harici amplifikatör kanal başına 50 watt rms değeri verir)] Ayrıca ses verme karakteristikleri de üniteye göre farklılık gösterebilir.


Amplifikatör: Üniteden alınan sinyalin gücünü ve kalitesini arttırarak hoparlörlere aktrır. Amplifikatörler çok kanallı ve mono olarak ikiye ayrılırlar. Amplifikatörlerin RMS güç değerleri önemlidir, max. Değerleri pek bir anlam ifade etmezler sakın kanmayın.


Çok kanallı amplifikatörler: 2 kanal ve üzeri ampliler bu sınıftadır (2,4,6) 2 kanal sağ ve sol olmak üzere bir takım hoparlörü temsil eder (ayrıca 2 kanal köprülenerek subwoofer da beslenebilir). Hoparlörlerin RMS değeri ile amplifikatörün RMS değeri orantılı olmalıdır.


Mono amplifikatörler: Bu ampliler sadece tek kanala yüksek güç verirler. (Örneğin: 1x350w gibi) Subwoofer beslemek için kullanılırlar.


Ayrıca 3 kanallı veya 5 kanallı amplifikatörlerde mevcuttur. Bunların çift kanalları stereo, tek kanalları mono çıkış verir. Tek kanal diğer stereo kanallardan daha fazla güç verir (Örn: 4x50w+1x250w gibi) Tek kanallar Subwoofer beslemek için kullanılır.


Sinyal işlemciler: Bunlar amplifikatörün içinde de olabilir, haricen de kullanılabilir. Genelde kaliteli amplifikatörlerde veya profesyonel Ana ünitelerde orta düzey kullanıcılar için yeterli sinyal işlemciler bulunur. Ancak porfesyoneller için harici işlemciler de kullanılabilir.


Hoparlör: Sesleri bize ulaştıran ses sisteminin son noktası. Hoparlörler çeşitlidir:


Tweeter: Tiz sesleri bize ulaştırır, bass sesleri veremezler. Çapları küçüktür (2-3-4 cm), genellikle 2kHz ve üzeri frekansları çalarlar.


Midrange: Bize orta sesleri insan sesleri, üflemeli çalgılar vs.. bu hoparlörde başlar, inceldikçe tweeter’a geçer. 200hz-3khz arasını çalabilirler. Midrange+tweeter iki yollu komponent sistemleri oluştururlar. Ebatları: 10cm-13cm-16cm olabilir.


Midbass: Adından anlaşılacağı gibi orta bass sesleri verir, trampet vs.. gibi. 60hz-200hz arasını çalarlar. Midbass+Midrange+tweeter üç yollu komponent sistemleri oluştururlar. Ebatları:16cm-20cm olabilir


Subwoofer: 20-80hz aralığını verirler. Davul gibi bass seslerini verirler. Ebatları:20cm-25cm-30cm-38cm-46cm olabilir. Subwoofer ebadı büyüdükçe ses kalitesi azalır, yaptıkları basınç artar. Günümüzde kutu içinde kullanılırlar


Subwoofer Kutu Tipleri:


Kapalı kutu: Hacimleri küçüktür, ses kalitesine yönelik sistemlerde kapalı kutu kullanılır. Tepkime hızlı, sönümleme kısadır. Techno, rock gibi müziklerde başarılıdır


Portlu kutu: Hacimleri kapalı kutuya göre daha büyüktür. Güce yönelik sistemlerde kullanılır. Tepkimesi daha yavaş, sönümlemesi uzundur. R&B, Hip-hop gibi müziklerde başarılıdır.


Bandpass Kutu: Profesyoneller tarafından belli frekansların belli karakteristikte çalması amacıyla yapılır, karışık bir sistemi vardır..


Komponent Hoparlörler: 2 yollu ve 3 yollu olarak ikiye ayrılırlar.

2 yollu: Tweeter+Midrange+Crossover

3 yollu: Tweeter+Midrange+Midbass+Crossover

Crossover: Component sistemlerle gelen basit crossoverlar dır. Frekansları ayırarak doğru hoparlöre doğru frekansı yollarlar..


Koaksiyel hoparlörler: Bu hoparlörler de aynı şekilde 2 yollu veya 3 yollu (oval) olabilirler. Komponent sistemler kadar kaliteli ses veremezler, bunun nedeni bileşeni oluşturan hoparlörlerin komponentlerdeki gibi ayrı ayrı değil, birleşik olmasından kaynaklanır.


Kapasitörler: Subwooferlar çok yüksek anlık güç isteyen hoparlörler olduklarından, akü bu hoparlörlerin güç isteğine yetişemez ve subwoofer’ın tam randımanla çalışmasına engel olur. Bunu idermek için anlık güç depolayan kapasitörler kullanılır. Kapasitörlerin bir ucu, subwooferın bağlı olduğu mono ampliye, diğer ucu aküye bağlanır. Çok güçlü subwoofer kullanıldığında gerekli olur.



Ana ünite alırken dikkat edilmesi gerekenler:


-Kullanıcı seviyenize göre sinyal işlemcisi olup olmaması

-Ampli kullanılacaksa çıkış gerilimi (4 volt idealdir)

-Ampli kullanılacaksa kaç ampli (RCA) çıkışı olduğu (2 iyidir, 3 ideal)

-Subwoofer kullanılacaksa subwoofer ses kontrolünün olup olmaması

-Ipod kullanılacaksa Ipod desteği olup olmaması


Amplifikatör alırken dikkat edilmesi gerekenler:


-RMS çıkış gücünün bağlamayı düşündüğünüz hoparlörlerle uyumluluğu (Amplinin makul ölçülerde daha güçlü olması sorun yaratmaz, ancak hoparlörün daha güçlü olması sorun yaratabilir)

-Kanal sayısı

-Çok kanal bir ampliyse üzerindeki ayarlar (Gain+low pass+high pass) yeterli

-Mono ise (gain+low pass+bass boost) yeterli

-Profesyonel sistemlerde bir çok kanal ve bir mono olmak üzere iki ampli kullanılır.. (sistem konusunu ilerletmeyi düşünenlerin bu şekilde sistem kurmaları yararlarına olur)



Hoparlör alırken dikkat edilmesi gerekenler:


-RMS gücü ampliyle uyumlu mu

-iki yollu alınacaksa en ideali 16cm midrange’e sahip olanlardır. (16cm midrange'den nispeten daha çok bass alma şansınız vardır, 13cm ve 10cm midrangelerden bas alamazsınız)

-Hoparlörleri dinlemeden almamak gerekir. Satıcıyla hoparlörü dinledikten sonra beğenmezseniz başka bir alternatif deneyeceğiniz noktasında anlaşmanızı öneririm..



Bunlar dışında genel olarak:

-Amplifikatöre giden güç kablosu ile sinyal kabloları aynı yerden geçmemelidir.

-Aracın elektrik altyapısı kurmayı düşündüğünüz sistemi kaldırabilecek durumda olmalıdır. (Akü + akü kutup başları + sigorta + kablolar)

-Araç içi ses sistemlerinde kablo büyük önem taşır, kalitesiz kablo kullanımı sisteminizden sağlıklı ses almanızı engelleyebileceği gibi zarar da verebilir

-Güçlü ve temiz bir sistem kurulması düşünülüyorsa izolasyon çalışması da mutlaka yapılmalıdır


Ses sistemlerinden çok geçerli unutulmaması gereken bir kural vardır:

“Ses sistemi bir zincir gibidir, en zayıf halkası kadar kaliteli ve güçlüdür. En güçlü ve kaliteli ekipman ne olursa olsun, sistem ancak en zayıf ekipmanı kadar iyi çalar”


Sahneleme

Ses sisteminin montajla ilgili olan en önemli kısımlarından biridir..


-İlk ve en önemli kural sesin dinleyicinin tam karşısından gelmesidir.. Kendinizi bir konser salonunda düşünün, ses tam önünüzden gelir değil mi? Araç içinde de durum böyle olmalıdır. Sesin arkadan gelmesi dinleyiciyi rahatsız eder. O yüzden kuvvetli hoparlörleri aracın ön tarafında kullanmak en mantıklı tercihtir..


-Kullanıcı seviyesi sistemler için orjinal hoparlör yuvalarına montaj dışında pek bir alternatif yoktur. Bu durumda üreticinin hoparlör konumlamasına uymak zorundasınızdır..


-İleri seviye sistemler için kapı veya döşemeleri keserek kendilerine göre konumlandırma yapabilirler, Sesi ön taraftan alırken sahneyi yukarı veya aşağıya alabilirler..


Ses Sistemi Türleri


-Kullanıcı: Genel olarak Ön ve Arka tarafta toplam 2 çift (koaksiyel veya Komponent) hoparlörden oluşur.. İsteğe göre bagaja Subwoofer ve amfi eklenir.. Kullanıcılar için en ideal ses sistemi türüdür..


-Ses kalitesi (SQ) : Genel olarak Ön tarafta kaliteli bir çift komponent hoparlör, bir subwoofer ve bir veya iki amfi'den oluşur.. Tek bir çift hoparlör kullanılmasının nedeni hoparlör sayısı arttıkça ses kalitesinin azalmasıdır.. Kullanılacak ekipmanlar ses kalitesi yüksek cihazlardan seçilir.. Sahneleme çok önemlidir..


-Ses Şiddeti (SPL) : Genel olarak 3 çift veya daha fazla hoparlör , bir veya daha fazla Subwoofer ve yine bir veya daha fazla amfi kullanılır.. Ekipmanlar güçleri yüksek cihazlardan seçilir..
 

DKN NZY

Müdavim
Katılım
18 Mart 2018
Mesajlar
13,933
Reaksiyon puanı
10,144
Puanları
113
Yaş
25
Güzel bir konu olmuş

---- Mesajlar birleştirildi ----

5 yollu dedikleri nasıl sizce en iyisi 2 ve 3 yollu larmı
 
Son düzenleme:

Coskun.4343

Öğrenci
Katılım
22 Ocak 2018
Mesajlar
83
Reaksiyon puanı
9
Puanları
8
Yaş
31
Güzel bir yazı olmuş elinize sağlık yani bu durumda ses sistemi kurarken tabi bütçe 4 yolluyu kaldırmaz nasıl bir şey tavsiye edersiniz frekans kaybı olmadan subwoofer tamam tweeter tamam mid bass mı midrange mi ? Hatta alınması gereken tiz ve ortadaki hoparlörün frekans aralığı kaç olmalı ?
 

aliyasiny65

Profesör
Katılım
17 Şubat 2019
Mesajlar
2,352
Reaksiyon puanı
2,283
Puanları
113
Yaş
21
Helal olsun çok uzun ellerinize sağlık
 
Katılım
24 Eylül 2018
Mesajlar
160
Çözümler
1
Reaksiyon puanı
76
Puanları
28
Yaş
48
Amfi / hoparlör RMS watt gücünün birbirlerine çok uygun olarak seçimi : Amfi RMS gücünün, hoparlörlerin RMS gücünden az olması bir sıkıntı oluşturmayıp aksine amfi RMS gücünün hop. RMS gücünden çok fazla olmasıyla ses çok fazla açıldığında hoparlör konileri yırtılabilir, hop. içi linz tellerinin bağlantı lehimleri kopabilir, aşırı rezonans yapıp distorsiyon (genel anlamda ses bozulması) kolaylaşır. Amfi RMS watt gücüyle örneğin 4-8 ohm empedansta hoparlör kullanılması amfi etiketinde yazıyorsa, hop. lerin watt değeri değişmeden 3.2 ohm gibi düşük empedanslı hop.'leri ayni watt değerli hop.lerle birlikte kullanmak yine aşırı distorsiyonlara ve hoparlör konisine büyük hasarlara yol açabilir.

Yani düşük RMS watt güçlü amfi> daha yüksek RMS watt hoparlör seçimi doğru, yüksek güçlü RMS watt değerli amfi> daha düşük RMS watt güçlü hop. seçimi yanlış olur. Birbirine çok yakın (eşit) değerlerde seçilmesi bile yine çok uygun olmayıp hop. RMS gücünün amfi RMS gücünden biraz daha yüksek seçilmesi, volümün sonuna kadar açılması durumlarında konilerin yırtılma, aşırı ses distorsiyonuyla olası ses rezonansları böylece önlenebilmiş olur. Kolay gelsin.
 
Üst