- Katılım
- 29 Haziran 2007
- Mesajlar
- 64,457
- Reaksiyon puanı
- 530
- Puanları
- 0

Cep telefonu(GSM) sektöründe numara taşınabilirliği uygulamasının başlamasından bu yana 5 yıl geçti.
Bilgi Teknolojileri Kurumu (BTK), numara taşındığına dair arayanları uyarmak amacıyla konulan bip sesinin kaldırılmasıyla ilgili çalışma yapıyor. Bazı işletmeciler artık gerek kalmadığı gerekçesiyle uyarı tonunun kaldırılmasını talep ediyor. BTK, bip sesinin yerine Avrupada bazı ülkelerde uygulanan yöntemleri de alternatif olarak inceliyor. GSM operatörlerinden Turkcell ise bip sesinin kaldırılmasına sıcak bakmıyor. Uyarı tonunun kaldırılması durumunda abonelerin şebeke içi mi, şebeke dışı mı ücretlendirildiğini anlayamayacağını belirten şirket yetkilileri, abonenin mevcut bakiyesini ve kullanımlarını ayarlayabilmesi için uygulamanın büyük önem taşıdığını vurguluyor.
Cep telefonu abonelerinin numarasını değiştirmeden hizmet aldığı GSM şirketini değiştirmesine imkân tanıyan numara taşınabilirliği uygulaması 9 Kasım 2008de başlamıştı. Uygulama yoğun ilgiyle karşılaştı. 5 yılda 62 milyon 26 bin mobil, 491 bin sabit numara taşındı. Taşınan numarayı arayanların daha fazla ücret ödemesinin engellenmesi için bip sesiyle uyarıda bulunuluyor. Ancak son yıllarda her yöne tarifelerinin giderek yaygınlaşması ve özellikle yüksek gelir grubundaki kişilerin numarasını taşımasının belli olmasını istememesi gibi sebeplerle bip sesinin kaldırılması gündeme geldi. Bilgi Teknolojileri Kurumuna iletilen isteklere göre talebin dikkate alındığını belirten BTK yetkilileri, konuyla ilgili çalışmalar yapıldığını ve gerekmesi halinde bip sesinin kaldırılabileceğini dile getiriyor. BTKdan alınan bilgiye göre Avrupada bazı ülkeler tarife şeffaflığını sağlamaya yönelik uyarı tonu ya da sesli anons gibi çevrim içi yöntemler kullanıyor. Bazı ülkeler ise mesajla ya da internet üzerinden bilgilendirme gibi çevrim dışı yöntemleri kullanıyor.
En çok GSM abonesine sahip Turkcell bip sesinin kaldırılmasına sıcak bakmıyor. Zamanın konuyla ilgili sorularını cevaplandıran şirkete göre uyarı tonunun kaldırılması durumunda abone hiçbir zaman uyarı tonunu duyamayacak ve aramasının şebeke içi mi şebeke dışı mı ücretlendirildiğini anlayamayacak. Abonenin hizmet kalitesi algısının her operatör için büyük bir öneme sahip olduğunu belirten Turkcell, uyarı tonunun olmaması halinde abonenin hizmet kalite algısının etkileneceğini düşünüyor. Şirket, düzenleme ile çağrıyı başlatan abonenin korunmasını amaçladığını ifade ederek, uyarının yüksek gelir düzeyindeki abonelerin numaralarını taşımasını engellediği gerekçesiyle kaldırılmaması gerektiğini belirtiyor.
Zaman