- Katılım
- 17 Mayıs 2017
- Mesajlar
- 3,771
- Çözümler
- 2
- Reaksiyon puanı
- 1,326
- Puanları
- 358
Titra Teknoloji ve Airbus iş birliğiyle geliştirilen Türkiye'nin ilk insansız helikopteri ALPİN, deniz görevlerinde rol almak için hazırlanıyor. ALPİN'in deniz platformlarına iniş-kalkış yapabilme yeteneği kazanması için yapılan iş birliği protokolü, ana yurt güvenliği fuarı SEDEC kapsamında imzalandı.
SEDEC'te beraber bir platform geliştirme anlamında imza attıklarını bildiren Şener, ALPİN'in Türkiye'nin ilk insansız helikopteri olmakla beraber dünyada da sınıfında sayılı helikopterler arasında yer aldığını bildirdi.
İlk insansız helikopteri olmasının yanı sıra dünyada da öncü helikopterlerden biri olduğunu vurguladı.
"Helikopterin gemiye inmesi biraz kompleks bir proje. Airbus ile projemizin fokusunda bu var. ALPİN'i gemiye inebilen bir platform haline dönüştürmek için iş birliği protokolü yaptık. Bunun sonrasında da Airbus ile farklı iş birliği projeleri yapmayı ümit ediyoruz. Deniz taşıtlarına hareket halindeyken helikopterin kalkması ve inmesi çözülmesi zor problemlerden bir tanesi. Bunu yapabilen de çok az sayıda çözüm var. ALPİN de bunlardan bir tanesi olacak önümüzdeki 6 ay içinde. Bundan sonra ALPİN'i sadece Kara Kuvvetleri'nin, Özel Kuvvetler'in değil, Deniz Kuvvetleri'nin de kullanımına sunmuş olacağız.
Platformda temelde çok büyük değişiklikler yok. Otopilotunu Titra'nın kendisinin geliştirdiği bir platform. Birtakım donanım ve yazılım entegrasyonunu içeren bir süreç. Beraber bir geliştirme yapılacak. Airbus'ın bununla ilgili bir tecrübesi var. Bu tecrübeden istifade etmek istiyoruz. Onların da bu sınıfta bir platformla şimdiye kadar bu konuda bir çözümü yoktu. Onlar da kendilerine bu kabiliyeti kazandırmış olacaklar. İki taraf da bu konuda çok heyecanlı."
"Gelip demolarını gören, memnun olan, fiyat isteyen, teklif isteyen çok fazla ülke var. ALPİN'in hem geliştirilmesini hem üretimiyle alakalı HAB bölgesinde yeni bir fabrika kuruyoruz, bunun altyapılarını oluşturuyoruz. Sene sonuna kadar en az birkaç ülkeyle ALPİN'le, kamikaze ürünlerimizle, ürün gruplarının tamamıyla ilgili protokoller imzalamayı hedefliyoruz. Çok fazla talep var. Açıkçası biz biraz ince eleyip sık dokuyoruz."
Her geçen gün platformlarının daha da ayakları yere basar hale geldiğini vurgulayan Şener, "Yurt dışında test yapacağımız ülkeler var. Platformu oralara götürüp testlerimizi yaptıktan sonra bu protokollerin hızlanacağını düşünüyoruz." diye konuştu.
840 km menzil
7 saat Uçuş Süresi (20 kg faydalı yükle)
1 Saati Aşan Hover Yeteneği
Azami 160 kg Faydalı Yük Kapasitesi
15.000+ feet İrtifa Tavanı (4.785 m)
Gece ve Gündüz Tam Otonom Uçuş ve İniş-Kalkış Kabiliyeti
Güvenli Anlık Veri ve Görüntü Paylaşımı
Zorlu Arazi ve Hava Koşullarında Operasyon
EO/IR Kamera
SAR/GMTI Radar
LIDAR
Hyperspectral
Yükseklik: 2,35 m (7,7 ft)
Rotor Çapı: 6,27 m (20,5 ft)
Kuyruk Rotor Çapı: 1,02 m (3,3 ft)
İniş Alanı: 20×20 m
İniş ve Kalkış: Tam Otonom
Azami Rüzgar: 50 km
Acil Kurtarma Paraşüt Sistemi
Kara harekâtlarında topçu birlikleriyle hedef paylaşım desteği
Askeri bölgelere mühimmat ve gıda benzeri çeşitli faydalı yüklerin taşınması
Yüksek irtifada yüksek çözünürlüklü kamera ve gimbal sistemiyle istihbarat, hedef tespit/gözetleme/takip desteği
Doğal afet durumlarında keşif, gözlem, gıda, ilk yardım vb. faydalı yüklerinin transferi
Haritalama ve görüntüleme uygulamaları
Zirai görevler
Meteoroloji
Mobil baz istasyonu
Kullanıcı dostu ara yüzü ile kullanım kolaylığı
Anlık rota, hız, irtifa gibi uçuş özelliklerinin atanabilmesi imkanı
Opsiyonlu cihazlarla görüş alanı dışında (BVLOS) uçuş
Havadan lazer tarama
Kızıl ötesi kamera ile gece ve gündüz görüntüleme
Gündüz ve EO/IR kamera görüntülerinin şifreli biçimde yer istasyonuna aktarımı
Şifreli veri haberleşme altyapısı
Yedekli aviyonik mimarisi ve otopilot sistemi
Modüler aviyonik mimarisi ile ilave sistemlerin kolay entegrasyon imkânı
Motor kaybı durumunda otorotasyonla güvenli/acil iniş (Autorotation)
Paraşüt kullanımı yoluyla belirli acil durum senaryoları için güvenli/acil iniş
Bölge ve durum sınırlandırmalı (link kaybı vb.) otomatik eve dönüş yeteneği
Hassas konumlandırma yeteneği
GNSS aldatmacası önleme
Çarpışma önleme sistemleri entegrasyonuyla güvenli uçuş
GNSS kaybı ve özel amaçlı uçuşlar için ataletsel navigasyon (INS) kullanarak pozisyon, hız, yönelim hesaplaması (Dead Reckoning) yoluyla navigasyon imkânı
Kompakt boyutlarıyla hafif yük taşıma araçlarıyla taşınma imkânı
Birden çok yer kontrol istasyonunun kumanda edebilme ve görüntüleme alternatifi
Kaynak : Yeni Şafak
Türkiye'nin ilk insansız deniz helikopteri ALPİN
Titra Teknoloji Üst Yöneticisi (CEO) Abdulkadir Şener, yaptığı açıklamada, ALPİN'in Türkiye'nin ilk insansız helikopteri olmakla beraber dünyada da sınıfında sayılı helikopterler arasında yer aldığını bildirdi. Şener, Airbus ile proje için yaklaşık 4-5 aydır çalıştıklarını söyledi.Dünya'da da sınıfında sayılı helikopter arasında

SEDEC'te beraber bir platform geliştirme anlamında imza attıklarını bildiren Şener, ALPİN'in Türkiye'nin ilk insansız helikopteri olmakla beraber dünyada da sınıfında sayılı helikopterler arasında yer aldığını bildirdi.
İlk insansız helikopteri olmasının yanı sıra dünyada da öncü helikopterlerden biri olduğunu vurguladı.
Deniz Kuvvetleri'nin de envanterinde yer alacak
ALPİN'in muharebe alanında kendini kanıtlamış bir ürün olarak ilk kez Türkiye'nin Kuzey Irak bölgesinde kullanıldığını açıklayan Şener, bununla birlikte deniz kuvvetleri tarafından kullanılması için hem Türkiye'den hem de dünyadan talepler aldıklarını dile getirdi. Şener, projeye ilişkin detayları şu şekilde paylaştı:
"Helikopterin gemiye inmesi biraz kompleks bir proje. Airbus ile projemizin fokusunda bu var. ALPİN'i gemiye inebilen bir platform haline dönüştürmek için iş birliği protokolü yaptık. Bunun sonrasında da Airbus ile farklı iş birliği projeleri yapmayı ümit ediyoruz. Deniz taşıtlarına hareket halindeyken helikopterin kalkması ve inmesi çözülmesi zor problemlerden bir tanesi. Bunu yapabilen de çok az sayıda çözüm var. ALPİN de bunlardan bir tanesi olacak önümüzdeki 6 ay içinde. Bundan sonra ALPİN'i sadece Kara Kuvvetleri'nin, Özel Kuvvetler'in değil, Deniz Kuvvetleri'nin de kullanımına sunmuş olacağız.
Platformda temelde çok büyük değişiklikler yok. Otopilotunu Titra'nın kendisinin geliştirdiği bir platform. Birtakım donanım ve yazılım entegrasyonunu içeren bir süreç. Beraber bir geliştirme yapılacak. Airbus'ın bununla ilgili bir tecrübesi var. Bu tecrübeden istifade etmek istiyoruz. Onların da bu sınıfta bir platformla şimdiye kadar bu konuda bir çözümü yoktu. Onlar da kendilerine bu kabiliyeti kazandırmış olacaklar. İki taraf da bu konuda çok heyecanlı."
Çok fazla talep var
ALPİN için hemen hemen her kıtadan birçok ülkeyle görüşmeler devam ettiğini bildiren Şener şunları dedi:
"Gelip demolarını gören, memnun olan, fiyat isteyen, teklif isteyen çok fazla ülke var. ALPİN'in hem geliştirilmesini hem üretimiyle alakalı HAB bölgesinde yeni bir fabrika kuruyoruz, bunun altyapılarını oluşturuyoruz. Sene sonuna kadar en az birkaç ülkeyle ALPİN'le, kamikaze ürünlerimizle, ürün gruplarının tamamıyla ilgili protokoller imzalamayı hedefliyoruz. Çok fazla talep var. Açıkçası biz biraz ince eleyip sık dokuyoruz."
Yurt dışında test yapacağımız ülkeler var
ALPİN Irak'ın kuzeyinde kullanıldıktan sonra sahadan birtakım geri bildirimler aldıklarını dile getiren Abdulkadir Şener, bunlara ilişkin geliştirme süreçlerinin devam ettiğini bildirdi.Her geçen gün platformlarının daha da ayakları yere basar hale geldiğini vurgulayan Şener, "Yurt dışında test yapacağımız ülkeler var. Platformu oralara götürüp testlerimizi yaptıktan sonra bu protokollerin hızlanacağını düşünüyoruz." diye konuştu.
İlk insansız helikopter ALPİN'in teknik özellikleri neler?
840 km menzil
7 saat Uçuş Süresi (20 kg faydalı yükle)
1 Saati Aşan Hover Yeteneği
Azami 160 kg Faydalı Yük Kapasitesi
15.000+ feet İrtifa Tavanı (4.785 m)
Gece ve Gündüz Tam Otonom Uçuş ve İniş-Kalkış Kabiliyeti
Güvenli Anlık Veri ve Görüntü Paylaşımı
Zorlu Arazi ve Hava Koşullarında Operasyon
EO/IR Kamera
SAR/GMTI Radar
LIDAR
Hyperspectral
Alpin Teknik Özellikleri
Uzunluk: 7,05 m (23,4 ft)Yükseklik: 2,35 m (7,7 ft)
Rotor Çapı: 6,27 m (20,5 ft)
Kuyruk Rotor Çapı: 1,02 m (3,3 ft)
İniş Alanı: 20×20 m
İniş ve Kalkış: Tam Otonom
Azami Rüzgar: 50 km
Acil Kurtarma Paraşüt Sistemi
Kara harekâtlarında topçu birlikleriyle hedef paylaşım desteği
Askeri bölgelere mühimmat ve gıda benzeri çeşitli faydalı yüklerin taşınması
Yüksek irtifada yüksek çözünürlüklü kamera ve gimbal sistemiyle istihbarat, hedef tespit/gözetleme/takip desteği
Doğal afet durumlarında keşif, gözlem, gıda, ilk yardım vb. faydalı yüklerinin transferi
Haritalama ve görüntüleme uygulamaları
Zirai görevler
Meteoroloji
Mobil baz istasyonu
Kullanıcı dostu ara yüzü ile kullanım kolaylığı
Anlık rota, hız, irtifa gibi uçuş özelliklerinin atanabilmesi imkanı
Opsiyonlu cihazlarla görüş alanı dışında (BVLOS) uçuş
Havadan lazer tarama
Kızıl ötesi kamera ile gece ve gündüz görüntüleme
Gündüz ve EO/IR kamera görüntülerinin şifreli biçimde yer istasyonuna aktarımı
Şifreli veri haberleşme altyapısı
Yedekli aviyonik mimarisi ve otopilot sistemi
Modüler aviyonik mimarisi ile ilave sistemlerin kolay entegrasyon imkânı
Motor kaybı durumunda otorotasyonla güvenli/acil iniş (Autorotation)
Paraşüt kullanımı yoluyla belirli acil durum senaryoları için güvenli/acil iniş
Bölge ve durum sınırlandırmalı (link kaybı vb.) otomatik eve dönüş yeteneği
Hassas konumlandırma yeteneği
GNSS aldatmacası önleme
Çarpışma önleme sistemleri entegrasyonuyla güvenli uçuş
GNSS kaybı ve özel amaçlı uçuşlar için ataletsel navigasyon (INS) kullanarak pozisyon, hız, yönelim hesaplaması (Dead Reckoning) yoluyla navigasyon imkânı
Kompakt boyutlarıyla hafif yük taşıma araçlarıyla taşınma imkânı
Birden çok yer kontrol istasyonunun kumanda edebilme ve görüntüleme alternatifi
Kaynak : Yeni Şafak