Soru Küfre girmiş bir insanı sosyal medyadan takip etmek günah mıdır?

Bu konuyu okuyanlar

Yahya Furkan

Profesör
Katılım
29 Şubat 2020
Mesajlar
1,932
Çözümler
1
Reaksiyon puanı
1,445
Puanları
113
Selamun aleyküm.

Küfre girmiş, şarkısında şirk sözü kullanmış birini sosyal medyadan takip etmek, izlemek, sevmek günahmıdır?
 
Katılım
4 Ocak 2008
Mesajlar
312
Reaksiyon puanı
151
Puanları
43
Şarkısında kullandığı ifade nedir?

Elfaz-ı küfürle ilgili şöyle açıklamalar var:
İbn Hazm (rh.a) şöyle demiştir: “-Küfür sözünü bir yerden okuyan veya şahitliğini anlatan veya hikaye tarikinden nakleden kimse ve de ikrah altında olan kimse hariç-Her kim küfür izhar ederse bu kişinin kafir olacağı hususunda ümmet icma etmiştir. Rasulullah’ın hükmü de budur. Kur’an nassları da küfür sözü konuşan kimsenin kafir olacağına delalet eder.” (El-Fisal 3/245)

“Kişi, dehşet ve sersemlik halinde söylediği bu tür sözlerden dolayı sorumlu tutulmaz. Alay etmek veya taklit etmek amacı ile yapılmadığı sürece, ilmi bir amaç ile bu tür sözleri nakletmekte de sorumluluk yoktur. Rasulullah’ın Sallallahu Aleyhi ve Sellem bu tür sözleri ummetine aktarması bunun delilidir. Bu tür sözleri geçerli bir amaç içerisinde aktarmada herhangi bir nehiy olsaydı, Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem bunları aktarmazdı. Allahu Teala en doğrusunu bilir.” (Fethu’l-Bari, Tevbe bölümü)

“Kalbde kararlaştırmadan sadece dil ile ikrarın Allahu Teala’nın yanında bir hükmü yoktur. Çünkü her birimiz Kur’an’da küfür sözleri okuyor ve söylüyoruz. Kendisine akide olarak edinmediği sürece o sözleri okuduğu veya söylediği için kişi kafir olmaz." (El-Fasl, 3/249-250)

Bunların dışında sözü söyleyen kişinin Müslüman olduğu biliniyorsa ve sözü elfaz-ı küfür olmayacak şekilde tevil etmeye imkân varsa bu kişiye kâfir denilemeyeceğine dair açıklamalar okuduğumu hatırlıyorum. Mesela Arapçada yaratmak anlamına gelen fiili kullanarak halaqtu diyen birinin bunu "ağaç diktim" anlamında söylediği için (Arapçada böyle bir kullanım varmış) kâfir olduğuna dair hüküm verilmemiş. Türkçede yaratmak fiilinin Allah'tan başka varlıklar için kullanılmasının şirk olduğunu söyleyenler olsa da "vardan var etmek" anlamında insan için de kullanılabileceğini söyleyenler vardır. Yahut tapmak fiilinin aşırı sevmek manasında insan için kullanılmasının şirk olmadığı gibi açıklamalar var; ama adam mesela "ben seni kendime -haşa- ilah yapıp taptım" diyorsa burada tevil imkânı bulunmamaktadır.
 

Yahya Furkan

Profesör
Katılım
29 Şubat 2020
Mesajlar
1,932
Çözümler
1
Reaksiyon puanı
1,445
Puanları
113
Şarkısında kullandığı ifade nedir?

Elfaz-ı küfürle ilgili şöyle açıklamalar var:
İbn Hazm (rh.a) şöyle demiştir: “-Küfür sözünü bir yerden okuyan veya şahitliğini anlatan veya hikaye tarikinden nakleden kimse ve de ikrah altında olan kimse hariç-Her kim küfür izhar ederse bu kişinin kafir olacağı hususunda ümmet icma etmiştir. Rasulullah’ın hükmü de budur. Kur’an nassları da küfür sözü konuşan kimsenin kafir olacağına delalet eder.” (El-Fisal 3/245)

“Kişi, dehşet ve sersemlik halinde söylediği bu tür sözlerden dolayı sorumlu tutulmaz. Alay etmek veya taklit etmek amacı ile yapılmadığı sürece, ilmi bir amaç ile bu tür sözleri nakletmekte de sorumluluk yoktur. Rasulullah’ın Sallallahu Aleyhi ve Sellem bu tür sözleri ummetine aktarması bunun delilidir. Bu tür sözleri geçerli bir amaç içerisinde aktarmada herhangi bir nehiy olsaydı, Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem bunları aktarmazdı. Allahu Teala en doğrusunu bilir.” (Fethu’l-Bari, Tevbe bölümü)

“Kalbde kararlaştırmadan sadece dil ile ikrarın Allahu Teala’nın yanında bir hükmü yoktur. Çünkü her birimiz Kur’an’da küfür sözleri okuyor ve söylüyoruz. Kendisine akide olarak edinmediği sürece o sözleri okuduğu veya söylediği için kişi kafir olmaz." (El-Fasl, 3/249-250)

Bunların dışında sözü söyleyen kişinin Müslüman olduğu biliniyorsa ve sözü elfaz-ı küfür olmayacak şekilde tevil etmeye imkân varsa bu kişiye kâfir denilemeyeceğine dair açıklamalar okuduğumu hatırlıyorum. Mesela Arapçada yaratmak anlamına gelen fiili kullanarak halaqtu diyen birinin bunu "ağaç diktim" anlamında söylediği için (Arapçada böyle bir kullanım varmış) kâfir olduğuna dair hüküm verilmemiş. Türkçede yaratmak fiilinin Allah'tan başka varlıklar için kullanılmasının şirk olduğunu söyleyenler olsa da "vardan var etmek" anlamında insan için de kullanılabileceğini söyleyenler vardır. Yahut tapmak fiilinin aşırı sevmek manasında insan için kullanılmasının şirk olmadığı gibi açıklamalar var; ama adam mesela "ben seni kendime -haşa- ilah yapıp taptım" diyorsa burada tevil imkânı bulunmamaktadır.
Allah (c.c.) razı olsun.
 

Son mesajlar

Üst