Batuhan Sertol
Asistan
- Katılım
- 25 Şubat 2019
- Mesajlar
- 472
- Çözümler
- 1
- Reaksiyon puanı
- 489
- Puanları
- 63
Ülkemizde sık sık dile getirilen Kripto Para vergilendirme ve Kripto Para Yasa tasarısının içeriği yavaş yavaş oluşmaya başlıyor. Ortaya çıkan maddeler karşısında bu alanda hizmet veren birçok kişi umarım doğru değildir diyerek yorumlarını ekliyor. Kripto Para Yasa tasarısının içeriğini tablomuzdan madde madde inceleyelim.
Kripto Para Yasa tasarısının maddeleri:
SPK tarafından İkincil düzenleme yürürlüğe girene kadar faaliyetlerine SPK'dan izin şartı aranmaksızın devam eder.
İkincil düzenlemenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar yeni platform kurulamaz ve kurulmuş platformlar faaliyetlerine başlayamaz. Yani yasa tasarısından önce kurulmuş ve faaliyet başlamış olan kripto varlık platformları SPK'dan ikincil düzenlemeyi beklemeden faaliyetlerine devam edecek ancak bu yasadan sonra kurulacaklar beklemek zorunda kalacaktır.
Maddeler çok sıkıntılı görünüyor, merkeziyetsiz borsalar bu durumdan nasıl etkilenecek? Devlet Trust Wallet, MetaMask gibi soğuk cüzdanlardan nasıl izin talep edecek? Buna benzer bazı sıkıntılar yer alıyor. Örneğin Binance, Coinbase gibi global çaptaki firmalar bu lisanslama işlemleri gibi diğer maddelere uymayı kabul edecek mi? Yasa tasarısının ikincil düzenlenmesinde bu maddelerdeki sıkıntılar düzelir umarım. İlk maddede belirtildiği gibi SPK'den lisanslama alınacaksa ve bu Elektronik Para Kuruluşları gibi milyonluk sermaye şartı getirecekse Türkiye'de yer alan 27 yerli borsadan çoğunun kapanmasını meydana getirebilir. Ayrıca komisyondan yıllık gelir payı verilmesi de, verginin vergisinin vergisini vermek diyebiliriz. Güncellemeleri hep birlikte inceleyeceğiz. Bu konu ile ilgili görüşlerinizi aşağıda tartışalım.
Kaynak: OLASI KRİPTO YASA TASARISI İÇERİĞİ VE YORUMLARIM
Kripto Para Yasa tasarısının maddeleri:
- Kripto Para Platformları ve Hizmet Sağlayıcıları izin verme yetkisi SPK'ya verildi ve bu kuruluşların SPK'dan izin alma şartı getirildi.
- Hangi kripto paraların listeleneceği veya delist olacağı SPK belirleyecek.
- Bankalar kripto para saklama hizmeti verecek.
- İzinsiz faaliyette hapis ve para cezası.
- Yabancı Borsaların faaliyetleri için de izin alması gerektiği.
- Kripto Para Hizmet Sağlayıcı YK ve Kurucuların şahsi sorumluluğu (Bankaların tabi olduğu düzenleme gibi)
- Siber saldırı zararlarında YK'nın kusur esasına dayalı şahsi sorumluluğu olacak.
- Kripto Para işlemlerinde teminat ve limit belirleme yetkisi.
- Alınan Komisyon gelirine ek olarak yıllık gelirden pay verme.
- Sorumlulara özel soruşturma usulleri getirilecek.
- Reklam yönetmeliğine uyumluluk şartı gibi genel düzenlemeler.
- Türkiye'de yerleşik kişilerin kripto varlıklara ilişkin alım satım işlemlerini yalnızca SPK tarafından yapılacak düzenleme uyarınca yetkilendirilmiş kuruluşlar nezdinde yapmaları esas olacak.
- Müşterilerin yetkilendirilmiş kuruluşlar nezdinde aldıkları ya da bulundurdukları kripto varlıklar ancak bu kuruluşlar arasında SPK'ca belirlenecek esaslar dahilinde transfer edilebilecek ve bu kripto varlıklar mevzuatta öngörülen cüzdanlar dışına çıkarılamayacak.
- Müşterilerin yurtdışında yerleşik kuruluşlarda gerçekleştirecekleri alım satım işlemleri ve bu işlemlere bağlı kripto varlık transferleri yalnızca yetkilendirilmiş kuruluşlar vasıtasıyla yapılabilecek.
- Eğer izinsiz reklam yapılırsa veyahut izinsiz olarak faaliyet yaparsa sitenin erişime kapatılması ve ilgili diğer yaptırımlar söz konusu olabilecek. ( Hapis ve idari para cezaları olacak)
- SPK tarafından yetkilendirilmemiş kuruluşlarda yapıldığına dair bilgi edinilmesi halinde, işlem yapanlara, Kurul tarafından yirmi bin Türk Lirasından az olmamak üzere işlem tutarı kadar idari para cezası uygulanacak. İşlem yapıldığına yönelik tespite ulaşılmamakla birlikte yetkilendirilmiş kuruluşlar dışında hesap açanlara da yirmi bin Türk Lirası idari para cezası uygulanacak.
SPK tarafından İkincil düzenleme yürürlüğe girene kadar faaliyetlerine SPK'dan izin şartı aranmaksızın devam eder.
İkincil düzenlemenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar yeni platform kurulamaz ve kurulmuş platformlar faaliyetlerine başlayamaz. Yani yasa tasarısından önce kurulmuş ve faaliyet başlamış olan kripto varlık platformları SPK'dan ikincil düzenlemeyi beklemeden faaliyetlerine devam edecek ancak bu yasadan sonra kurulacaklar beklemek zorunda kalacaktır.
Maddeler çok sıkıntılı görünüyor, merkeziyetsiz borsalar bu durumdan nasıl etkilenecek? Devlet Trust Wallet, MetaMask gibi soğuk cüzdanlardan nasıl izin talep edecek? Buna benzer bazı sıkıntılar yer alıyor. Örneğin Binance, Coinbase gibi global çaptaki firmalar bu lisanslama işlemleri gibi diğer maddelere uymayı kabul edecek mi? Yasa tasarısının ikincil düzenlenmesinde bu maddelerdeki sıkıntılar düzelir umarım. İlk maddede belirtildiği gibi SPK'den lisanslama alınacaksa ve bu Elektronik Para Kuruluşları gibi milyonluk sermaye şartı getirecekse Türkiye'de yer alan 27 yerli borsadan çoğunun kapanmasını meydana getirebilir. Ayrıca komisyondan yıllık gelir payı verilmesi de, verginin vergisinin vergisini vermek diyebiliriz. Güncellemeleri hep birlikte inceleyeceğiz. Bu konu ile ilgili görüşlerinizi aşağıda tartışalım.
Kaynak: OLASI KRİPTO YASA TASARISI İÇERİĞİ VE YORUMLARIM
Son düzenleme: