Kredi ile ev almak neden haram ?

Bu konuyu okuyanlar

FlexsNutella

Doçent
Katılım
20 Şubat 2019
Mesajlar
831
Reaksiyon puanı
424
Puanları
63
Kredi ile ev almak niye haram olsun ya sonra niye ateist oluyorsunuz diyorlar. ?
 

Usain

Müdavim
Cezalı
Emektar
Katılım
17 Mayıs 2018
Mesajlar
9,209
Reaksiyon puanı
15,009
Puanları
113
Yaş
20
Bu konu kafama aylardır takılan bir konu. Düşünüyorum düşünüyorum ama bir açıklama bulamıyorum.
Kasma fazla. ;)
Normaklde faiz yemek haram. Onunla bağdaştırıyorlar ama kredi çekmeyip ne yapsın insanlar? Sürünsün mü? Takma o kadar fazla.
 

FlexsNutella

Doçent
Katılım
20 Şubat 2019
Mesajlar
831
Reaksiyon puanı
424
Puanları
63
o zamanda acaba kredi çekip ev alan mı vardı??? ?
 

Rint

Müdavim
Katılım
8 Nisan 2013
Mesajlar
1,653
Reaksiyon puanı
359
Puanları
83
Kafalar hep bununla meşgul olunca diğer taraftan birileri evire çevire bizi soyup soğana çeviriyor. İnsanlar Allah korkusu ile yaşamıyı unutuyor, hiç bir tanrı kullarına zulüm etmez!
 

godzilla87

Öğrenci
Katılım
10 Haziran 2011
Mesajlar
58
Reaksiyon puanı
13
Puanları
8
Kasma fazla. ;)
Normaklde faiz yemek haram. Onunla bağdaştırıyorlar ama kredi çekmeyip ne yapsın insanlar? Sürünsün mü? Takma o kadar fazla.
ben de öyle düşünüyorum ama ne bileyim, etrafta bunun böyle olduğunu söyleyen çok kişi var.
 

root61

Profesör
Katılım
22 Şubat 2016
Mesajlar
1,243
Reaksiyon puanı
458
Puanları
83
Faizin her türlüsü haram. İnsanlar bir mesken sahip olabilmek için mecbur bu yönteme başvuruyorlar. Hiçbir Hoca,Alim buna caizdir demez, diyemez. Fetvasını da alamazsın. İlla bu yönteme başvuracak kişi hiç degilse devlet destekli bankalardan alsın, kamu yararını gözettiği için özel sektöre göre daha az yanarsın .(latife) Riba,Faiz haram işte.

Öte yandan 1 Milyon lirasını %24 faizle 1 yıl faize yatıran parasını 1/4 katlıyor. Aynı parayı inşaata,ticarete, minibüse ,taksiye baglayan insanin parası işliyor herkes bir ekmek yiyor ticaret oluyor para dönuyor. Ama bankada işletilen para ekonomiyi mahvediyor.Faiz belasından kurtulmakda zor gözüküyor. Eger müslüman isen inanıyorsan helal ve harama uyacaksın.

Kafana takıyorsun ki helal ve haram farkı biliyorsun. Bu arada faiz ne ise , içkide odur içki ne ise zina da odur yani haramsa haram.
 

Usain

Müdavim
Cezalı
Emektar
Katılım
17 Mayıs 2018
Mesajlar
9,209
Reaksiyon puanı
15,009
Puanları
113
Yaş
20
Faizin her türlüsü haram. İnsanlar bir mesken sahip olabilmek için mecbur bu yönteme başvuruyorlar. Hiçbir Hoca,Alim buna caizdir demez, diyemez. Fetvasını da alamazsın. İlla bu yönteme başvuracak kişi hiç degilse devlet destekli bankalardan alsın, kamu yararını gözettiği için özel sektöre göre daha az yanarsın .(latife) Riba,Faiz haram işte.

Öte yandan 1 Milyon lirasını %24 faizle 1 yıl faize yatıran parasını 1/4 katlıyor. Aynı parayı inşaata,ticarete, minibüse ,taksiye baglayan insanin parası işliyor herkes bir ekmek yiyor ticaret oluyor para dönuyor. Ama bankada işletilen para ekonomiyi mahvediyor.Faiz belasından kurtulmakda zor gözüküyor. Eger müslüman isen inanıyorsan helal ve harama uyacaksın.

Kafana takıyorsun ki helal ve haram farkı biliyorsun. Bu arada faiz ne ise , içkide odur içki ne ise zina da odur yani haramsa haram.
Maaşlı bir insan nasıl ev alsın?
Yıllarca kiraya para vermek yerine kredi çekip ev alıp yıllarca o krediyi ödemek mantıklı.
 

HÜDHÜD

Müdavim
Katılım
5 Mayıs 2017
Mesajlar
10,103
Reaksiyon puanı
6,573
Puanları
113
Dost şimdi acı söyleyecek...

Çözümsüzlüğü sakız yapıp suyunu çıkaranlar veya yoksulluk, yoksunluk edebiyatına sarılanlar ancak faiz gibi bir büyük günaha düşerler, düşmekle kalmazlar başkalarını da peşinden sürüklerler... Alma kardeşim, ALLAH seni mecbur mu bıraktı, sana illa faiz alacan diye işkence mi yaptı, ne zulum etti ...! Yani çözüm diye bi şey var, aklını çalıştıracan, araştıracan, akıl danışacan ama faiz belasından uzak duracan.

“Müminlerin işine şaşıyorum: Mümin bir kulun başına bir musibet isabet ederse o ona sabreder. Ve bu hal onun için hayırlı sonuç doğurur. Ona hayırlı bir servet isabet ettiği zaman da ona da şükreder ve bu da onun hakkında sonuç itibariyle hayırlı olur.”

Sonra da neden mümin olanlar fakir bile olsalar mutlu, huzurlu ve gönlü zengin olabiliyolar diye nazar edenler oluyor...!
 

Y.Emre41

Doçent
Katılım
10 Mart 2019
Mesajlar
668
Reaksiyon puanı
425
Puanları
63
Eminevim gibi alternatif ler var. Ayrıca faizsiz finans kurumlarından almayı kısmen cevaz verenler de var. Tercihler bunlar. Ayrıca Hayrettin Karaman in ilk evi, devlet bankalarından almayı cevaz veren fetvası da var diye hatırlıyorum, bakmak lazım. Tabii ki içine sinene. Ya da bunları dert edene.
 

Emir Timur

Doçent
Katılım
24 Şubat 2017
Mesajlar
989
Reaksiyon puanı
445
Puanları
83
Olay bankaların çalışma ilkesinden kaynaklanıyor. Bankalar herhangi bir şey üretmediği halde nasıl kazanç sağlıyor sizce?
Kabaca anlatmak gerekirse:
Benim 100TL param var diyelim. Bankaya yatırıyorum ki bana faiz versin. Banka bunun 10TL'sini yasal olarak saklı tutmak zorunda; geri kalan 90TL'yi de başkalarına kredi olarak veriyor. Krediyi çeken kişi örneğin araba alıyor, 90TL yine bir bankaya yatırılıyor, 9TL banka hesabında tutuluyor, 81TL yine kredi olarak dağıtılıyor. Bu böyle devam edip gidiyor. Teorik olarak, piyasaya toplamda 100TL'nin on katı para girmiş gibi oluyor. Piyasada, para, üretim dışı şekilde, sahte bir şekilde arttığında ne oluyor peki, Türkiye'de yaşayan 80 milyon insanın cebindeki paranın alım gücü düşüyor. Şimdi bankada parası olan tüm insanlar paralarını çekmeye kalksa bankalar kepenkleri indirir. Neden; çünkü o kadar para yok bankada.
Yani sen, kredi çekip istediğin bir şeyi alarak, tüm yurttaşların cebinden paranın eksiltilip, bankanın ve o parayı bankaya faiz gelsin diye yatıranın cebine girmesine alet oluyorsun.
 

Usain

Müdavim
Cezalı
Emektar
Katılım
17 Mayıs 2018
Mesajlar
9,209
Reaksiyon puanı
15,009
Puanları
113
Yaş
20
Olay bankaların çalışma ilkesinden kaynaklanıyor. Bankalar herhangi bir şey üretmediği halde nasıl kazanç sağlıyor sizce?
Kabaca anlatmak gerekirse:
Benim 100TL param var diyelim. Bankaya yatırıyorum ki bana faiz versin. Banka bunun 10TL'sini yasal olarak saklı tutmak zorunda; geri kalan 90TL'yi de başkalarına kredi olarak veriyor. Krediyi çeken kişi örneğin araba alıyor, 90TL yine bir bankaya yatırılıyor, 9TL banka hesabında tutuluyor, 81TL yine kredi olarak dağıtılıyor. Bu böyle devam edip gidiyor. Teorik olarak, piyasaya toplamda 100TL'nin on katı para girmiş gibi oluyor. Piyasada, para, üretim dışı şekilde, sahte bir şekilde arttığında ne oluyor peki, Türkiye'de yaşayan 80 milyon insanın cebindeki paranın alım gücü düşüyor. Şimdi bankada parası olan tüm insanlar paralarını çekmeye kalksa bankalar kepenkleri indirir. Neden; çünkü o kadar para yok bankada.
Yani sen, kredi çekip istediğin bir şeyi alarak, tüm yurttaşların cebinden paranın eksiltilip, bankanın ve o parayı bankaya faiz gelsin diye yatıranın cebine girmesine alet oluyorsun.
Sonunda adam akıllı cevap veren biri. Teşekkür ederim. :)
 

İPHONE UĞUR BJK

Profesör
Katılım
21 Mart 2018
Mesajlar
1,173
Reaksiyon puanı
296
Puanları
83
Yaş
41
kredi çekmeden ev araba alma imanı çok az kimsede var onun dışında tv ceptelefonu bile alırken kredi çekiyoruz
 

Emir Aydın

Müdavim
Katılım
7 Haziran 2018
Mesajlar
6,308
Reaksiyon puanı
3,634
Puanları
113
Bir sorun yok diye biliyorum.Vadeli alınabilir.
 

godzilla87

Öğrenci
Katılım
10 Haziran 2011
Mesajlar
58
Reaksiyon puanı
13
Puanları
8
Olay bankaların çalışma ilkesinden kaynaklanıyor. Bankalar herhangi bir şey üretmediği halde nasıl kazanç sağlıyor sizce?
Kabaca anlatmak gerekirse:
Benim 100TL param var diyelim. Bankaya yatırıyorum ki bana faiz versin. Banka bunun 10TL'sini yasal olarak saklı tutmak zorunda; geri kalan 90TL'yi de başkalarına kredi olarak veriyor. Krediyi çeken kişi örneğin araba alıyor, 90TL yine bir bankaya yatırılıyor, 9TL banka hesabında tutuluyor, 81TL yine kredi olarak dağıtılıyor. Bu böyle devam edip gidiyor. Teorik olarak, piyasaya toplamda 100TL'nin on katı para girmiş gibi oluyor. Piyasada, para, üretim dışı şekilde, sahte bir şekilde arttığında ne oluyor peki, Türkiye'de yaşayan 80 milyon insanın cebindeki paranın alım gücü düşüyor. Şimdi bankada parası olan tüm insanlar paralarını çekmeye kalksa bankalar kepenkleri indirir. Neden; çünkü o kadar para yok bankada.
Yani sen, kredi çekip istediğin bir şeyi alarak, tüm yurttaşların cebinden paranın eksiltilip, bankanın ve o parayı bankaya faiz gelsin diye yatıranın cebine girmesine alet oluyorsun.

Bankaların çalışma sisteminin bu konuyla bir ilgisi olduğunu düşünmüyorum. Anlattıkların bankaların gelir elde etme yöntemi. Bahsettiğin mantıktan gideceksek, sen de her türlü kötülüğe alet oluyor olabilirsin. AVM de yaptığın alışveriş, bazı patronları daha da zenginleştirirken güç bela dükkanını idare etmeye çalışan esnafın cebinden para eksilmesine neden oluyorsun. Buna benzer çok örnek verilebilir.
 

umitarabaci

Asistan
Katılım
2 Nisan 2019
Mesajlar
309
Reaksiyon puanı
89
Puanları
28
Yaş
35
Benimde aklimda bisey var , örnek olarak birine 1kg altin ödünç verdim 5 yıl sonra yine 1kg olarak geri alicam bugun 20.000 yapiyosa 5 sene sonra 50000 olucak, burda faiz haram var mi
 

godzilla87

Öğrenci
Katılım
10 Haziran 2011
Mesajlar
58
Reaksiyon puanı
13
Puanları
8
Faizin her türlüsü haram. İnsanlar bir mesken sahip olabilmek için mecbur bu yönteme başvuruyorlar. Hiçbir Hoca,Alim buna caizdir demez, diyemez. Fetvasını da alamazsın. İlla bu yönteme başvuracak kişi hiç degilse devlet destekli bankalardan alsın, kamu yararını gözettiği için özel sektöre göre daha az yanarsın .(latife) Riba,Faiz haram işte.

Öte yandan 1 Milyon lirasını %24 faizle 1 yıl faize yatıran parasını 1/4 katlıyor. Aynı parayı inşaata,ticarete, minibüse ,taksiye baglayan insanin parası işliyor herkes bir ekmek yiyor ticaret oluyor para dönuyor. Ama bankada işletilen para ekonomiyi mahvediyor.Faiz belasından kurtulmakda zor gözüküyor. Eger müslüman isen inanıyorsan helal ve harama uyacaksın.

Kafana takıyorsun ki helal ve haram farkı biliyorsun. Bu arada faiz ne ise , içkide odur içki ne ise zina da odur yani haramsa haram.

Kimse faizin haramken helal olduğunu iddia etme çabasında değil zaten. Buradaki asıl soru faiz nedir? Kuran'daki ayetlere bakalım:

  • Bakara Suresi, 275. ayet: Faiz (riba) yiyenler, ancak şeytan çarpmış olanın kalkışı gibi, çarpılmış olmaktan başka (bir tarzda) kalkmazlar. Bu, onların: "Alım-satım da ancak faiz gibidir" demelerinden dolayıdır. Oysa Allah, alış-verişi helal, faizi haram kılmıştır. Kime Rabbinden bir öğüt gelir de (faize) bir son verirse, artık geçmişi kendisine, işi de Allah'a aittir. Kim (faize) geri dönerse, artık onlar ateşin halkıdır, orada sürekli kalacaklardır.
  • Bakara Suresi, 276. ayet: Allah, faizi yok eder de, sadakaları artırır. Allah, günahkar kafirlerin hiçbirini sevmez.
  • Bakara Suresi, 278. ayet: Ey iman edenler, Allah'tan sakının ve eğer inanmışsanız, faizden artakalanı bırakın.
  • Bakara Suresi, 279. ayet: Şayet böyle yapmazsanız, Allah'a ve Resulüne karşı savaş açtığınızı bilin. Eğer tevbe ederseniz, artık sermayeleriniz sizindir. (Böylece) Ne zulmetmiş olursunuz, ne zulme uğratılmış olursunuz.
  • Al-i İmran Suresi, 130. ayet: Ey iman edenler, faizi kat kat artırılmış olarak yemeyin. Ve Allah'tan sakının, umulur ki kurtulursunuz.
  • Nisa Suresi, 160 - 161. ayet: Yaptıkları zulümler ve birçok insanı Allah yolundan alıkoymaları yüzünden daha önce kendilerine helal kılınmış tertemiz şeyleri, Yahudilere haram kıldık. Ve ribayı almaları yüzünden -oysaki ondan yasaklanmışlardı- ve haksız yollarla insanların mallarını yemeleri yüzünden onların küfre sapanlarına korkunç bir azap hazırladık.
  • Rum Suresi, 39. ayet: İnsanların mallarından artsın diye, verdiğiniz faiz Allah Katında artmaz. Ama Allah'ın yüzünü isteyerek verdiğiniz zekat ise, işte (sevablarını ve gelirlerini) kat kat arttıranlar onlardır.
Bakıldığında ayetlerden faizin ciddi bir haram olduğu rahatlıkla anlaşılıyor. Buna ek olarak Nisa 161'de insanların mallarını haksız bir şekilde yeme eylemi ile beraber açıklandığını, faizden arta kalanı bırakın dendiğini, mallarınız artsın diye verdiğiniz riba Allah katında artmaz denmesini göz önüne alırsak burada verilen bir şeyin gereğinden fazla olacak şekilde geri alınması anlatılıyor. Yani kısaca birisine tefecilik yaparak onları sömürmeyin, bu şekilde mal varlığınızı arttırmayın deniliyor.

Burada ev almak zorunda kalan garibanın ne suçu var? Kendisi koşulları kabul ederek bu yükün altına girebilir. Şimdi siz piyasanın çok üstüne satılan iPhone almak istediğinizde de mi günah işlemiş oluyorsunuz.

Diğer yandan bozgunculuk çıkarmayı yasaklayan ayetler var. Ben iki arkadaşım x ile y nin arasını bir kız meselesi yüzünden bozuyorum. İkisi de birbirine küsüyor, kavga ediyor ...vs Burada bozgunculuk çıkmasına neden oldukları için x ile y de mi benimle beraber aynı günahı işlemiş oluyor ? Bir oyun dağıtıcısı Türkiye'deki tek dağıtıcı olduğu için oyun fiyatlarını yurtdışından daha pahalı sattığı için ve ben de bunu ödemek zorunda kaldığım için ben de mi tekelci oluyorum.

"Faiz haram" diye kestirip atmayın lütfen.
 

KamtariR

Müdavim
Katılım
2 Nisan 2019
Mesajlar
2,460
Reaksiyon puanı
2,650
Puanları
113
Kredi ile ev almak haram değildir. Bu işlemi İslam Fıkhına göre haram kılan faizdir. Yani:

1- Ev almak için bankaya gittiğinizde, kredi işleminde sizin elinize para veriliyor ve istediğin evi alabilirsin deniliyorsa bu işlem faizli işlem olur. Çünkü burada bir ticaret yoktur, banka size "para"yı satmış olur. Para bir mal değil, değer ölçütü olduğundan satılamaz. Dolayısıyla İslam Fıkhına göre bu işlem helal olmayan bir işlemdir.

2- Bankaya gittiğinizde, banka parayı satıcıya ödüyorsa, siz de (vekaleten) tapuyu alıyorsanız bu ticaret olur. Bankanın aldığı fazlalık ise faiz değil, bu ticaretin kârıdır. Yani banka evi satıcıdan alır, parayı direkt satıcıya öder, akabinde size kârlı olarak satar. Bu arada banka size vekalet verdiği için işlemler sizin üzerinizden yürür. Bu işlemde ise helal olmayan bir vasıf yoktur, standart ticarettir. (Manavın elmayı meyve halinden 2 liraya alıp, pazarda 4 liraya satması gibi.)

2-1- Aynı işlemi yapan faiz temelli bankalar da vardır, fakat bu işlemi o bankalarda yaptırmak da helal olmaz, zira faizli sistemi ayakta tutmak da caiz değildir. (İçki satışı yapan esnaftan ekmek almak gibi.)
 

godzilla87

Öğrenci
Katılım
10 Haziran 2011
Mesajlar
58
Reaksiyon puanı
13
Puanları
8
Benimde aklimda bisey var , örnek olarak birine 1kg altin ödünç verdim 5 yıl sonra yine 1kg olarak geri alicam bugun 20.000 yapiyosa 5 sene sonra 50000 olucak, burda faiz haram var mi

senden 5 sene sonra 1kg altını tekrar borç almak istese 50.000 ödemeyecek miydi. Verdiğini alıyorsun işte. Sakıncalı bir durum olmasa gerek.

Kredi ile ev almak haram değildir. Bu işlemi İslam Fıkhına göre haram kılan faizdir. Yani:

1- Ev almak için bankaya gittiğinizde, kredi işleminde sizin elinize para veriliyor ve istediğin evi alabilirsin deniliyorsa bu işlem faizli işlem olur. Çünkü burada bir ticaret yoktur, banka size "para"yı satmış olur. Para bir mal değil, değer ölçütü olduğundan satılamaz. Dolayısıyla İslam Fıkhına göre bu işlem helal olmayan bir işlemdir.

2- Bankaya gittiğinizde, banka parayı satıcıya ödüyorsa, siz de (vekaleten) tapuyu alıyorsanız bu ticaret olur. Bankanın aldığı fazlalık ise faiz değil, bu ticaretin kârıdır. Yani banka evi satıcıdan alır, parayı direkt satıcıya öder, akabinde size kârlı olarak satar. Bu arada banka size vekalet verdiği için işlemler sizin üzerinizden yürür. Bu işlemde ise helal olmayan bir vasıf yoktur, standart ticarettir. (Manavın elmayı meyve halinden 2 liraya alıp, pazarda 4 liraya satması gibi.)

2-1- Aynı işlemi yapan faiz temelli bankalar da vardır, fakat bu işlemi o bankalarda yaptırmak da helal olmaz, zira faizli sistemi ayakta tutmak da caiz değildir. (İçki satışı yapan esnaftan ekmek almak gibi.)

para satmak ile mal atmak arasında ne fark var ?
 

umitarabaci

Asistan
Katılım
2 Nisan 2019
Mesajlar
309
Reaksiyon puanı
89
Puanları
28
Yaş
35
senden 5 sene sonra 1kg altını tekrar borç almak istese 50.000 ödemeyecek miydi. Verdiğini alıyorsun işte. Sakıncalı bir durum olmasa gerek.
İşte bende ev içinde öyle düşünüyorum 10 sene sonra ödedigim para evin değerinde olucak
 

Creative

Müdavim
Emektar
Katılım
12 Eylül 2009
Mesajlar
13,729
Çözümler
2
Reaksiyon puanı
18,163
Puanları
113
Yaş
38
Kredi ile ev almak ne zaman haram olmuş canım.
 

godzilla87

Öğrenci
Katılım
10 Haziran 2011
Mesajlar
58
Reaksiyon puanı
13
Puanları
8
İşte bende ev içinde öyle düşünüyorum 10 sene sonra ödedigim para evin değerinde olucak
İşte bende ev içinde öyle düşünüyorum 10 sene sonra ödedigim para evin değerinde olucak
Zaten uzun vadeli borçlanmalarda belli bir miktar faiz mantıklı. Zaten ekonomide kriter hep satın alma gücüdür. Sayısal değer olarak para artabilir ama o para ile ne yapılabildiği önemli. o yüzden bugünün 1000 TL'si ile 10 sene sonranın 1000 TL'si aynı olmaz.

para mal değildir, ölçü birimidir, satılamaz.

Şöyle düşün, bana bi 5 metre satar mısın?
Satılamayacağını söylediğin bir şeyin satışının faiz olduğunu iddia ettiğinin farkındasındır umarım.
Demek istediğim şu: benim meyve halinden 2 TL'ye aldığım bir ürünü 4 TL'ye satın almam ile bankadan 4 TL geri ödemek üzere 2 TL borç alarak ürün almam arasında ne fark var ?
 

KamtariR

Müdavim
Katılım
2 Nisan 2019
Mesajlar
2,460
Reaksiyon puanı
2,650
Puanları
113
Satılamayacağını söylediğin bir şeyin satışının faiz olduğunu iddia ettiğinin farkındasındır umarım.
Demek istediğim şu: benim meyve halinden 2 TL'ye aldığım bir ürünü 4 TL'ye satın almam ile bankadan 4 TL geri ödemek üzere 2 TL borç alarak ürün almam arasında ne fark var ?

Maksadın bağcıyı dövmek değil, üzüm yemek olduğunu varsayarak cevaplıyorum. Konunun 2 ciheti var:

1- Para, merkez bankası rezervinde tutulan kıymetli madenlerin (genellikle altın) ölçüsüdür. Bu nedenle satılamaz.

2- Eğer satış işlemine konu olursa bile (altının ölçüsü olduğuna binaen), geri ödemesinde artırım (faiz) talep edilemez.

“Altın altınla, gümüş gümüşle, başa baş misliyle, peşin olarak satılır. Kim artırır veya artırılmasını talep ederse faize girmiş olur. Bu işte, alan da veren de aynıdır”(Müslim, Müsakat, 82)
 

vedat_1966

Asistan
Katılım
10 Mart 2008
Mesajlar
203
Reaksiyon puanı
53
Puanları
28
Konu güzel yanlış olan ise bilgisi olmadan bir konuda cevap vermek. Faiz konusunda islami bilginiz yoksa ev yada araba alırken bankadan para çekilmesine haram yada helal diye fetva vermeniz Allah'ın koyduğu kuralları yok saymak yada koymadığı kuralları Allah'ın adına koymak gibi bir yanlışa düşmek olur. iki durumda da sonu günahkar olmaktır.

İslami konularda yazarken konuşurken lütfen dikkatli olalım. Rabbim bizleri yanlışa düşmekten muhafaza etsin.
 

Y.Emre41

Doçent
Katılım
10 Mart 2019
Mesajlar
668
Reaksiyon puanı
425
Puanları
63
İslâmî konularda tam bilgi sahibi olmadan yorum yapmak, sadece günaha girmek sonucunu doğurmayabilir. İnancınızı zedelemeye kadar gidebilir. Hatta bilinçli olarak; örneğin "Faiz haram mı olur, saçma. Ben kabul etmiyorum." demek kişinin İslâm dairesinin dışına çıkmasına sebep olur.
 

halil007

Doçent
Katılım
8 Ağustos 2012
Mesajlar
512
Reaksiyon puanı
124
Puanları
43
Değerli kardeşimiz,
Düşük de olsa, faizli bir muameleye girmek caiz değildir. Şimdilik muamele faiz sayıldığına ve istikbaldeki durumu meçhul olup her an değişmesi mümkün olduğuna göre, hüküm değişmez. Yalnız borcu kapatmak hususunda Ebu Yusuf’a göre durum değişir.
Mesela, bir kimse bir milyon liralık parayı bir seneliğine faizle bir buçuk milyona verirse, faizli olduğundan haramdır. Yalnız bir sene sonra daha önce verilen bir milyon para enflasyon sebebiyle ödeme anında bir buçuk milyona tekabül ederse onu, yani başlangıçta verdiği bir milyon mukabilinde bir buçuk milyon alması caizdir. Çünkü bu para altın ve gümüş olmadığı ve değeri itibari olduğu için kendisine itibar edilen değere göre muamele görür. (Halil GÜNENÇ, Günümüz Meselelerine Fetvalar, I/320-321)
Fıkıhçılar, enflasyon altındaki farkın caiz olduğunu söylüyorlar.
Örneğin on altın, on bin lira karşılığı iken, bir arkadaşınıza on bin lira borç verdiniz. Bir sene sonra on bin liranız geri geldi, ancak değer kaybından dolayı on bin liranız sadece sekiz altın alabiliyor. Siz iki altın farkını alsanız faiz olur mu? Bu soruya İmamı Azam “Bilmiyorum.” demiş. Bazı fıkıhçılar ise caizdir demiş; çünkü zarara uğramak söz konusudur.
Şimdiki uygulamalarda özellikle iki problem göze çarpıyor:
1.
Enflasyon miktarının belirlenmesi için yapılan hesaplamalar ne derece güvenilir. Var sayalım ki enflasyon hesabı doğru yapıldı; problem yok.
2. Şimdi bankayla anlaştık. Şu kadar paraya karşılık şu kadar faiz verilecek. İmzaladık. Öncelikle böyle bir anlaşmanın hiçbir sorumluluğunun olmadığını söyleyemeyiz. Çünkü bizzat faiz anlaşması yapılmaktadır.
Diğer taraftan bu günkü enflasyon rakamları; örneğin % 50 olsun. Biz de bu rakamın altında taşıt ve konut kredisi veya para yatırıp faiz anlaşması yapmış olalım. Diyelim ki kredilerimizi ödedik veya paralarımızı aldık. Bizi ilgilendiren önceki enflasyon rakamları değildir. Daha sonraki, parayı ödediğimiz veya aldığımız zamanki enflasyon rakamıdır. Baktık ki enflasyon bizim anlaştığımız rakamın üstün de çıktı. Bu durum da faiz anlaşması haram olmakla beraber, alınan paraya haram denilmesi zor görünüyor. Ancak enflasyon miktarı anlaşmamızın altın da kalırsa, bunun hesabını kim verecek. Allah’a “Hesap edemedik, tahminimiz yanlış çıktı, piyasalar karıştı.” diye bir bahanemiz ne derece makul ve makbul olur.
Neticede zararsız yolları, zararlı yollara tercih etmemiz daha isabetli ve hesabının da daha kolay olduğu kanaatindeyiz. Bu durumda, size faizli bankalara alternatif olarak özel finans kurumlarını tavsiye ediyoruz.
İlave bilgi için tıklayınız:
- Özel finans kurumlarına para yatırmak ve/veya buralardan kredi kullanmak caiz midir? Finans kurumları ile bankalar arasındaki fark nedir?
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

(Kaynak: Ev yaptırmak, iş kurmak için düşük faizli banka kredisi almak caiz midir? Bankalardan alınan enflasyon oranındaki faiz caiz değil midir? | Sorularla İslamiyet )
 
Üst