- Katılım
- 9 Temmuz 2008
- Mesajlar
- 23,961
- Reaksiyon puanı
- 452
- Puanları
- 7,263
Hükümet, yeni teşvik sisteminin ayrıntılarını dün açıklarken, otomobil yatırımlarına vereceği teşvikleri de günışığına çıkardı

Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan tarafından açıklanan pakette, mevcut kapasitesini yıllık en az 100 bin adet artıran otomobil yatırımcıları, yatırım süresi boyunca ek kapasitelerinin yüzde 15i kadar gümrüksüz araç ithal edebilecek. Bakan Çağlayan, Yüksek Katma Değerli İhracata Doğru Yeni Teşvik Sisteminin son halini ve içeriğini, düzenlediği bir basın toplantısıyla açıkladı. Çağlayan, yeni teşvik sistemiyle, yılda en az 100 bin adet kapasiteli otomobil yatırımı yapan ya da mevcut kapasitesini yıllık en az 100 bin adet artıran yatırımcılara, kapasitelerinin yüzde 15i kadar A,B ve C sınıfı gümrük vergisinden muaf araç ithal etme hakkı verileceğini söyledi. Bakan Çağlayan, Ayrıca bu yatırımlarda motor üretimi de yapılması halinde ilave yüzde 15 daha gümrükten muaf araç ithal etme hakkı tanıyacağız dedi.
Fiyatı etkiler mi?
Hükümetin açıkladığı teşvik paketinde yer alan gümrüksüz ithalat hakkı, gümrüksüz ithalatın yapılabildiği Avrupa ülkelerinden araç getiren markalar açısından büyük bir yenilik anlamına gelmezkin, özellikle Serbest Ticaret Anlaşmasının bulunmadığı Korenin yanı sıra Japonya, Çin ve Hindistandan araç getirilen araçlar için bir avantaj olacak. Nitekim bazı modellerini bu ülkelerden ithal eden otomotiv firmaları, araç başına yüzde 10lık gümrük vergisi ödüyor.
Yeni teşvik sistemi kapsamında yüzde 15lik (yani 100 bin kapasite artışına karşılık 15 bin araç) gümrükten muaf ithalat hakkı, yatırımın gerçekleştirileceği süre boyunca geçerli olacak. Bunun yanında yeni pakette, sadece bitmiş araçların değil, CKD yani yarı mamül araçların ithalatında da belirli bir süre gümrük muafiyeti uygulanacağı belirtiliyor.
Bu yeni teşvikle birlikte, yatırımcı bazı markaların gümrüksüz ithal edeceği araçlarda indirim yaparak rekabette öne çıkma avantajı da bulunuyor.
Destekleyici bir paket
Yakın dönemde 382 milyon dolarlık yatırımla kapasitesini 100 binden 200 bine çıkartacağını açıklayan Hyundai Assanın Genel Müdürü Ümit Karaarslan, teşvik paketinden memnuniyet duyduklarını ve destekleyici nitelikte olduğunu söyledi. Bu yeni teşvik sistemiyle birlikte, yatırım süresince belirli bir oranda da olsa destek sağlanmış olduğuna dikkat çeken Karaarslan, Elbette bunların yanında tebliğde yer alan yatırım indirimi ve KDV istisnası gibi unsurlar da var. Tüm bunlar biraraya getirildiğinde, gerçek anlamda bir teşvik sağlanmış oluyor. Umarız, Kore ile Serbest Ticaret Anlaşması da birkaç yıl içinde yürürlüğe girer dedi.
* Bankalara bu işin önünü açın ziyareti
Bakan Çağlayan, teşvik konusunun finansal tarafta önünün açılması adına girişimde bulundu. Türkiye Bankalar Birliği (TBB) ve Sigorta-Reasürans Şirketleri Birliği ile biraraya gelindi. 6. bölgede gerek gayrimenkule ipotek kabul etme, gerek orada yapılacak olan yatırımları sigorta etme konusunda yapılan görüşmeye sadık kalınması bekleniyor.
* Un, yem ve doğalgaza destek yok
Teşvik kapsamında un, yem, kütlü pamuk işleme gibi yatırımları kesinlikle desteklemeyeceklerini açıklandı. Nükleer enerji tarafında iddialı yatırımların altına imza atmaya hazırlanan Türkiye, yeni sistemde doğalgaza dayalı yatırımlara da teşvik uygulamayacak.
kaynak
Fiyatı etkiler mi?
Hükümetin açıkladığı teşvik paketinde yer alan gümrüksüz ithalat hakkı, gümrüksüz ithalatın yapılabildiği Avrupa ülkelerinden araç getiren markalar açısından büyük bir yenilik anlamına gelmezkin, özellikle Serbest Ticaret Anlaşmasının bulunmadığı Korenin yanı sıra Japonya, Çin ve Hindistandan araç getirilen araçlar için bir avantaj olacak. Nitekim bazı modellerini bu ülkelerden ithal eden otomotiv firmaları, araç başına yüzde 10lık gümrük vergisi ödüyor.
Yeni teşvik sistemi kapsamında yüzde 15lik (yani 100 bin kapasite artışına karşılık 15 bin araç) gümrükten muaf ithalat hakkı, yatırımın gerçekleştirileceği süre boyunca geçerli olacak. Bunun yanında yeni pakette, sadece bitmiş araçların değil, CKD yani yarı mamül araçların ithalatında da belirli bir süre gümrük muafiyeti uygulanacağı belirtiliyor.
Bu yeni teşvikle birlikte, yatırımcı bazı markaların gümrüksüz ithal edeceği araçlarda indirim yaparak rekabette öne çıkma avantajı da bulunuyor.

Destekleyici bir paket
Yakın dönemde 382 milyon dolarlık yatırımla kapasitesini 100 binden 200 bine çıkartacağını açıklayan Hyundai Assanın Genel Müdürü Ümit Karaarslan, teşvik paketinden memnuniyet duyduklarını ve destekleyici nitelikte olduğunu söyledi. Bu yeni teşvik sistemiyle birlikte, yatırım süresince belirli bir oranda da olsa destek sağlanmış olduğuna dikkat çeken Karaarslan, Elbette bunların yanında tebliğde yer alan yatırım indirimi ve KDV istisnası gibi unsurlar da var. Tüm bunlar biraraya getirildiğinde, gerçek anlamda bir teşvik sağlanmış oluyor. Umarız, Kore ile Serbest Ticaret Anlaşması da birkaç yıl içinde yürürlüğe girer dedi.
* Bankalara bu işin önünü açın ziyareti
Bakan Çağlayan, teşvik konusunun finansal tarafta önünün açılması adına girişimde bulundu. Türkiye Bankalar Birliği (TBB) ve Sigorta-Reasürans Şirketleri Birliği ile biraraya gelindi. 6. bölgede gerek gayrimenkule ipotek kabul etme, gerek orada yapılacak olan yatırımları sigorta etme konusunda yapılan görüşmeye sadık kalınması bekleniyor.
* Un, yem ve doğalgaza destek yok
Teşvik kapsamında un, yem, kütlü pamuk işleme gibi yatırımları kesinlikle desteklemeyeceklerini açıklandı. Nükleer enerji tarafında iddialı yatırımların altına imza atmaya hazırlanan Türkiye, yeni sistemde doğalgaza dayalı yatırımlara da teşvik uygulamayacak.
kaynak