Hesapta unutulan 1 kuruş borç için 125 liralık ihtar geldi

Bu konuyu okuyanlar

llavinya

Dekan
Emektar
Katılım
9 Ekim 2006
Mesajlar
7,781
Reaksiyon puanı
89
Puanları
0
Hesapta unutulan 1 kuruş borç için 125 liralık ihtar geldi

hesap.jpg


Küresel finansal rüzgârdan güçlenerek çıkan Türk bankalarının 2009'da 20 milyar dolar kâr açıklaması bütün dünyada takdirle karşılandı.Ancak, elde edilen kârlara karşılık bankaların müşterilere ve reel sektöre karşı tutumu eleştiriyle karşılanıyor. Müşteriden kredi kartı aidatı, hesap işletim ücreti, ortak ATM kullanım ücreti ve internet bankacılığı komisyonları gibi hizmet bedelleri tepki çekiyor. Bankalar, birçok şikâyete rağmen kuruş seviyesindeki alacaklar için bile mahkeme yoluyla tahsilât yapmaktan çekinmiyor.

İstanbul Zeytinburnu'nda börek salonu işleten Süleyman Gözlemeci benzer bir vakayla karşılaşmış. 6 bin 500 liralık krediyi ödedikten sonra kalan 1 kuruş için 40 kuruşu kredi faizi, 4 kuruşu KKDF, 2 kuruşu da BSMV olmak üzere 47 kuruşluk borç için ihtarı çekilmiş. Gözlemeci'ye 56,15 lirası ihtarname masrafı ve diğer yasal masraflarla toplam 125,85 lira borcu olduğu tebliğ edilmiş. Süleyman Gözlemeci, "Çocuğumu Arel Üniversitesi'ne kayıt yaptırdım. 6 bin 500 liralık okul ücretini senetler halinde Akbank'a yapmam gerektiği söylendi. 1-2 gün geç kaldığım zamanlar her senedi günlük faiziyle ödedim. Son senedi yatırdıktan 6 ay sonra banka bana hâlâ 1 kuruş borcum kaldığından faizleri ve 56,15 liralık ihtarname masrafını ödememi söyledi. Şimdi benden 125,85 lira tahsil etmek istiyorlar." diyor. Durumu şikâyet için bankanın genel müdürlüğünü arayan Gözlemeci, 2. derece Genel Müdürlük Şube Operasyon Grubu Yöneticisi Kaşif Bayrak'tan "Ben anlamam, bana geleni tebliğ ederim." cevabını aldığını söylüyor.

Bankaların tutumunu değerlendiren Tüketiciler Birliği Başkanı Nazım Kaya, sadece borçlu olduğu durumda değil alacaklı olduğunda dahi bankanın müşterisinden para isteyebildiğini belirtiyor. Kaya, bunun nasıl gerçekleştiğini şu şekilde aktarıyor: "Kapadığı zannedilen hesapta 1 kuruş kalsa banka müşteriden hesap kapanmadığı için işletim ücreti tahsil ediyor. Böylece müşteri borçlanıyor. Banka da faiziyle birlikte haciz yoluyla parayı tahsil etmeye çalışıyor." Bankacılıkla ilgili Tüketiciler Birliği'ne 2009'da 1.950 şikâyet gelmiş. Bunların yarısı kredi kartı aidatı, yarısı da hesap işletim ücreti ile ilgili. Mahkemeye gidildiği takdirde çoğunlukla müşterinin kazandığını kaydeden Kaya, ancak hesap sahiplerinde 'ödeyip kurtulalım' zihniyetinin hâkim olduğunu dile getiriyor. Kart aidatlarında bankaların geri ödeme yapmamak için birçok yöntem kullandığına işaret eden Kaya, sık kullanılan bir yöntemle ilgili "İtirazda bulunana 'paranızı geri ödeyeceğiz' diyerek bir hesap açıyorlar. Hesaptan da işletim ücreti tahsil ediyorlar. Böylece parayı her türlü almış oluyorlar." diyor. Kaya, tüketiciye şu tavsiyede bulunuyor: Böyle bir durumla karşılaşanlar önce bankaya ihbar yazmalı. Bankaya karşı hiçbir taahhütte bulunmadım, derlerse zaten çoğunlukla iptal ediliyor. Aksi halde önce Hakem Heyeti'ne, problem yine çözülmezse Tüketici Mahkemesi'ne gidiyor. Bankaların genelde itirazları kabul ettiğini ama yine ya tutarsa diye uygulamaya devam ettiklerini sözlerine ekliyor.

Türkiye'de 22 milyon kredi kartı kullanıcısı var. Müşterilerin yüzde 4'ü kart aidatına itirazda bulunuyor. Bunlardan çoğu işi ileri götüremiyor. Düşük gelirli müşteri, hakem heyetine gitmek için işinden izin almak zorunda. 50 liralık yevmiyeden olmaktansa 30 liralık ücreti ödemeyi tercih ediyor. Maaşların bankalara yatırılması mecburiyetinden sonra birçok kişinin hesaptan çekilen paradan haberi bile olmadığını kaydeden Dernek Başkanı Kaya, bankaların rekor kârında büyük payın kredilerden kazanılan değil, EFT, çek provizyonu ve benzer tahsilâtlardan oluştuğunu dile getiriyor. Kaya, geçen yılki sektör kârının 1,5 milyar TL'nin kart aidatlarından, 3 milyar lirasının hesap kesim ücretlerinden toplandığını savunuyor. BDDK'nın bu konuda kendisine gelen şikâyetleri bankalara yönlendirdiği için bankaların rahat hareket ettiğini vurgulayan Nazım Kaya, üstk kuruldan şikâyet mekanizmalarını aktif işletmesini istiyor.

ZAMAN
 

amesfa

Dekan
Emektar
Katılım
10 Eylül 2007
Mesajlar
9,846
Reaksiyon puanı
140
Puanları
48
Evet evet unutmayın paralarınızı. Mazallah bankacılar kapınızı çalar.
 

emubaltaci

Rektör
Emektar
Katılım
21 Kasım 2005
Mesajlar
18,863
Reaksiyon puanı
109
Puanları
63
bu tip olaylar için bir fon düzenlenebilir. bu fondan karşılanmalı vatandaştan bu ücreti almanın bir anlamı yok
 

arthkas

Doçent
Katılım
4 Mayıs 2009
Mesajlar
959
Reaksiyon puanı
17
Puanları
0
benzeri olay bana da oldu. 65 TL ihtarname ücreti sadece 10 lira artı para hesabımda unuttuğum için. ödedim mecburen. gece ödediğim için ertesi gün tekrar aradım emin olayım kapandımı diye. ama nerde 1 günlük geckme masrafı 1,25 TL. bende 1,25 tl yatıramam 10 lira yatırayım kalanını personel arasında paylaşsın dedim.
 

eray045

Rektör
Emektar
Katılım
12 Nisan 2008
Mesajlar
12,600
Reaksiyon puanı
230
Puanları
63
benim babamda 6 sene önce açtırıp , ödeme için kullandığı banka hesabında 60 Tl unutmuş.
geçen yaz yeni hesap açtırmaya gittiğinde farkedildi. ve banka 60 liraödeeme yaptı.
düşünün bu olayın tam tersinin olduğunu , banka ne kadar para alırdı.
 

LaWa

Profesör
Katılım
22 Şubat 2009
Mesajlar
3,120
Reaksiyon puanı
47
Puanları
48
Yakın bir arkadaşım 20 TL için 80 TL ödedi.
O da unutmuştu tabi.
Ama tersi durumlarda bu mantık işlemiyor.
 

dejawu

Asistan
Katılım
5 Mart 2010
Mesajlar
349
Reaksiyon puanı
6
Puanları
0
bu çok saçma birşey ya tam burası türkiye'lik bir haber ya.biz 5 kuruşun hesabını yapmıyoruz.yeri gelince 50 kuruşu aramıyoruz.koskoca bankanın yaptığına bakın ya bu nasıl ülke ne biçim sistem bu nasıl iş ???
 
Üst