deatmania
Rektör
- Katılım
- 30 Ekim 2009
- Mesajlar
- 12,997
- Reaksiyon puanı
- 62
- Puanları
- 228

Taraftar, sporsever ya da endüstriyel futbolun lügatimize soktuğu müşteri Artık tüm bu sıfatları gölgede bırakan yeni bir tanım var: Takipçi! Sosyal medya, futbolu da ele geçirdi
Dört büyüklerin sosyal medya kullanıcı sayısı sıralamasında Galatasaray ilk sırada yer alıyor. En yakın takipçisi ise Fenerbahçe. Beşiktaş ve Trabzonsporun bu rakamlara ulaşması biraz zaman alacak gibi Galatasarayın gerek yurt içi gerekse yurt dışı rakiplerine göre çok daha erken bir zamanda bu mecralarda aktif olarak yer almaya başlamasının bu farkta payı büyük.
11 kişilik basit bir takım oyunundan bugün milyonları peşinden sürükleyen seküler bir din haline gelen futbolda her şey çok hızlı değişiyor! Ne futbol kulüpleri eskiden olduğu gibi spor faaliyetleri ile sınırlı dernekler, ne de oyuncular sadece yeşil sahalarda yıldızlaşan isimler. Taraftarlık anlayışında da çok şey değişti. Holigan, fanatik, taraftar, sporsever, seyirci ya da müşteri
Futbolun artık ihtiyaç duyduğu koşulsuz destekleyen, ölümüne sahiplenen duygusal taraftar değil; sporun galibiyeti gibi mağlubiyetini de kabul edecek, daha mantıklı, daha sakin ve elbette daha zengin futbol seyircileri. Değişim sadece taraftar profiliyle sınırlı kalmıyor elbette; artık futbolda rekabetin de alanları değişti. Sadece tribünler değil teknolojinin imkân verdiği her platform futbolseverlerin ablukası altında. Sosyal medyanın tüm dünyayı etkisi altına almış popüler uygulamaları Facebook, Twitter, Instagram ve Foursquare başta olmak üzere taraftar forumları ve futbol blogları, mikro siteler ve tabii ki futbol kulüplerinin kendi web kanalları.
Zirvede Barcelona
Bugün dünya çapında bin 197 futbol kulübünün toplam 28,7 milyon Twitter takipçisi var. Bu sayı her geçen gün hızla artıyor. Uluslararası sosyal medya araştırma şirketi Folos.ime göre bu futbol kulüplerinin en başında 8,3 milyon takipçisiyle Barcelona geliyor. Bugün dünyanın en çok izlenen derbi maçı El Clasico rekabetini burada da görüyoruz. Barcelonanın hemen ardında 6,9 milyon takipçi ile Real Madrid yer alıyor.
Deloitte Futbol Para Ligine göre en çok gelir elde eden iki takım Twitterda da başı çekiyor. Burada gözler ister istemez Manchester United, Bayern Münih gibi takımları arıyor. Fakat bu kulüpler Twitter üzerinde henüz beklenildiği kadar etkin değil. Bugün tahminlere göre dünya çapında 650 milyon destekçisi olan Manchester United, neredeyse altıda bir oranında taraftar sayısına sahip diğer bir İngiliz takımı Arsenalin çok çok gerisinde.
Kulübün halkla ilişkiler müdürü Neil Liddle da bir sohbetimiz esnasında buna dikkat çekmiş ve yeni bir digital iletişim ve bağlılık stratejilerinin uygulamaya geçildiğini bize iletmişti.
Listede şaşırtıcı bir diğer konu da iki Türk takımı Galatasaray ve Fenerbahçenin dünya devlerini sosyal medyada geride bırakmaları ve ilk 10 içerisinde yer almaları. Bugün Galatasarayın 2,3, Fenerbahçenin ise 1,7 milyon Twitter takipçisi var! Üstelik Galatasarayın geçmiş yıllarda bu listenin zirvesinde yer aldığı ve bir anlamda dünyanın diğer kulüplerine de sosyal mecralara girmeleri konusunda yön verdiği gerçeği de bulunuyor. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunun (BTK) 2012 yılının ikinci çeyreği için yayınladığı ülkemizdeki toplam 18 milyon internet kullanıcı sayısına ait veriler dikkate alındığında bu rakamın neredeyse beşte bir oranında bir sayıda Galatasaray ve Fenerbahçenin Twitter takipçisi olması ülkemizde futbol taraftarlığına verilen anlamlar açısından dikkate değer bir veri.
Günümüzde Twitterda en çok takipçisi olan kulüpler aynı zamanda da sosyal medyayı en efektif açıdan kullananlar. Sadece maç duyuruları, kulüp haberleri ile sınırlı kalmayıp bilet ve forma ödüllü yarışmalar, interaktif uygulamalar gibi çeşitli projelerle sürekli aktif olarak bu mecralarda yer alanlar.
Diğer bir sosyal medya lokomotifi Facebooka bakacak olursak, Twitterdaki gibi ilk iki sıra burada da Barcelona (40,8 milyon üye) ve Real Madrid (36,4 milyon üye) kulüplerine ait.
Futbolun gelir ve taraftar sayısı bakımından öne çıkan bu dev markaları Twitterda bizi yanıltıyorlar. Nüfusunun yüzde 84ü aktif olarak internet kullanan ve Twitterın en fazla kullanıldığı ilk dört ülkeden İngilterede en büyük futbol markası olan bir kulübün Twitterda bu kadar geride kalmış olması şaşırtıcı. Burada taraftarın yaş ortalamasından internet kullanım alışkanlıklarına kadar elbette birçok yan etken var. Diğer bir detay da Unitedın Twitterda diğer kulüplere oranla çok daha yakın zamanda var olmaya başlaması. Üstelik kulüp de bu eksikliğin farkında.
Facebook rekabeti!
Twitterdaki konumunun aksine Manchester United, Facebookta 31,9 milyon fan sayısı ile üçüncü sırada. Kulübün sosyal medyanın iki trendi arasında bu kadar farklı sıralamalarda yer almasının iki nedeni var. Biri Facebookun Twittera göre daha eski bir sosyal medya platformu olması, diğeri ise Manchester Unitedın Twitterdaki yeni yeni aktif olan varlığı.
Listenin ilk 10 sıralamasında Türk takımlarından 8 milyon fan sayısı ile sadece Galatasaray var. En yakın takipçisi 14üncü sıradaki 6,3 milyon takipçiye sahip Fenerbahçe. Beşiktaş 3,8 milyon ile 23üncü; Trabzonspor ise 495 bin üye ile 148inci sırada. Dünya sıralamasında 32,4 milyon Facebook kullanıcısı olan Türkiyede güncel rakamlarla birlikte yaklaşık 19 milyon kişi dört büyük kulüpten birinin Facebook fan sayfasına üyeler.

Turkfutbol