Evde bakım maaşı hakkında ne kadar bilgi sahibisiniz ?

Bu konuyu okuyanlar

exrcise

Öğrenci
Katılım
21 Aralık 2020
Mesajlar
1
Reaksiyon puanı
1
Puanları
1
Yaş
36
Evde bakım maaşı : Herhangi bir sosyal güvencesi olmayan yatalak hastalara sağlanan ve sosyal devlet olmanın bir gereği olarak engelli ve bakıma muhtaç hastalara ödenen sosyal bir yardım çeşididir.

Engelli ve yatalak olan kişilerin yaşam şartlarının daha iyi olabilmesi amacıyla Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı tarafından evde bakım maaşı uygulaması yapılmaktadır.

Önceki yıllarda bakım maaşı miktarı asgari ücrete endeksli olarak belirleniyordu. Değişen bir şey olmadı. Hala asgari ücrete göre belirleniyor. Yani bir kişinin bakım maaşı alabilmesi için gelir miktarının asgari ücretin üçte ikisinden az olması gerekiyor. 2020 yılı itibariyle bakım maaşı 1,544,61 TL olarak belirlendi. Yani memura yapılan zam oranıyla aynı.

Evde bakım maaşı alabilmek için de bazı şartların, maaşı alacak kişide bulunması gerekiyor.


Evde Bakım Maaşı Şartları 2020

Bakım parası ya da maaşı alabilmek için aşağıdaki şartların sizde de bulunması gerekir:

  • Evde çalışamayacak durumda olan ağır hastası olanlar,
  • Ağır engelli raporu olanlar,
  • İkinci bir kişinin yardımı olmadan temel ihtiyaçlarını karşılayamayanlar.
Yakın zamanda, bakım hizmetlerinde geçerli olan gelir ölçütü şartı kaldırılmıştı. Yani; salgın hastalıklar, doğal afetler ve diğer olağanüstü hallerde ya da acil durumlarda, kişinin gelir ölçütüne bakılmayacak ya da engelli ölçütü aranmayacak ve bakım maaşı verilebilecek. Bakım maaşının yanı sıra ayrıca diğer sosyal yardım ödemeleri de yapılabilecek.

Evde Bakım Maaşı için Nereye Başvurulur?

Yatalak maaşı ya da bakım maaşı alabilmek için ağır engelli olunduğunu belirten sağlık kurulu raporu alınması gerekiyor. Bu rapor ve diğer belgelerle birlikte Aile ve Sosyal Politikalar bakanlığı il ya da ilçe müdürlüklerine başvuruda bulunulması gerekiyor.

Tabi ki bulunduğunuz adresteki il ya da ilçe müdürlüklerine başvuruda bulunmanız gerekir.

Evde Bakım Maaşı Bağlandığını Nasıl Öğrenebilirim?

Tüm kriterleri karşılıyorsunuz ve başvurunuzu da yaptınız. Bu aşamadan sonra yatalak maaşı sorgulama işlemlerini yapmanız gerekiyor.

Peki ama bu işlemleri nasıl yapacaksınız?

Sorgulama işlemlerini pek çok kanaldan yapabilirsiniz.

Mesela:

T.C. No ile Evde Bakım Maaşı Sorgulama

E-devlet şifreniz ile evde bakım maaşı sorgulama işlemlerini yapabilirsiniz. E-devlet sayfanızdaki arama çubuğuna, “Engelli Evde Bakım Ödeme Bilgileri Sorgulama” yazdığınızda karşınıza doğrudan maaş ödemesi ile ilgili detaylar çıkacaktır.

Evde Bakım Maaşı Sorgulama Telefon Numarası

Evde bakım maaşı sorgulama yöntemlerinden birisi de ilgili kuruma telefon açmaktır. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının il ve ilçe müdürlüklerinin telefon numaralarını arayarak, maaşınızın yatıp yatmadığını öğrenebilirsiniz.

Ayrıca “Alo 144” hattını arayarak da gerekli bilgileri öğrenebilirsiniz.

Evde Bakım Maaşı Sorgulama SMS ile Nasıl Yapılır?

Yatalak hasta bakım maaşı sorgulama işini SMS ile de yapabilirsiniz. Bakanlık tarafından yapılan yardımlar hesap numaranıza yatırılır. Genelde Ziraat ve Vakıfbank gibi devlet bankalarında hesabınız olması gerekir.

Hangi devlet bankasında hesabınız varsa, o bankaya SMS göndererek, hesap bakiyenizi öğrenebilirsiniz.

Mesela: Ziraat Katılım Bankasında hesabınız varsa, mesaj bölümüne “BAKİYE” yazıp 4747 numarasına göndermeniz yeterli olacaktır. Ziraat Bankasından alacağınız SMS kodu ile bu işlemi otomatik hale getirebilirsiniz.

Yatalak Hasta Bakıcı Maaşı için Hangi Belgeler Gerekiyor?

Yatalak hasta bakıcı maaşı alabilmek için bazı belgelerin tamamlanması gerekiyor.

Öncelikle bakıcı olarak atanan kişinin kimlik fotokopisi gerekiyor. Bu kişi temel ihtiyaçlarını karşılayamayacak düzeyde olan kişinin yakını ya da akrabası olabilir.

Evde bakım maaşı alabilmek için devlet hastanelerinden ağır engelli olunduğuna dair sağlık kurulu raporu alınması gerekiyor. Dikkat ederseniz tek bir doktordan alınan rapordan bahsetmiyoruz. Çeşitli branşlarda hizmet veren birçok doktorun oluşturduğu kurulun rapor vermesi gerekiyor. Yani kuruldaki doktorların hepsinin sizi muayene etmesi ve onay vermesi gerekiyor. Sağlık kurulu raporu aldığınız zaman mutlaka bir fotokopisini alın. Genelde fotokopiyi başvuruda bulunacağınız yere verirsiniz. Ancak raporun orijinalini de görmek isteyebilirler.

Engelli ya da maaş alacak kişiye ait son 6 ayda çekilmiş iki adet vesikalık fotoğrafın belgeler arasında yer alması gerekiyor.

Evde bakım maaşı alacak olan kişinin eğitim durumunu gösteren belgenin de sunulması gerekiyor. Belgenin orijinali ile birlikte noter onaylı suretinin de gerekeceğini hatırlatalım. Siz yine de bir adet de fotokopisini çektirin ve dosyanın içine koyun.

Engelli ya da yatalak kişinin varisine ait belgelerde isteniyor. Vasi atanmasına dair mahkeme kararını dosyaya koymanız gerekir.

Eğer yatalak ya da engelli kişinin anne ve babası boşanmış ise mahkeme kararına ait belgenin de dosya içerisinde yer alması gerekiyor.

Yukarıda saydığımız tüm belgeleri bir dosya içerisine düzgün bir biçimde yerleştirip sunmanız yararlı olacaktır.

Eğer maaş alacak kişi tüm bu işlemleri tamamlayamazsa, yani gidecek durumu yoksa o zaman herhangi birisine noter onaylı vekalet vererek, işlemlerini halledebilir.

Evde Bakım Maaşı Başvuruları Ne Kadar Sürede Sonuçlanır?

Aile Çalışma Ve Sosyal Hizmetler Bakanlığının İl ve ilçe müdürlüklerine gerekli olan evrakları tamamlayıp başvurdunuz. Evrak bölümü tarafından dosyanız kabul edildi. Bu aşamadan sonra işlemlerini başladı demektir.

Takip eden süreçte maaş alacak kişinin ailesi için; sosyal çalışmacı, doktor, çocuk gelişimci, hemşire, sağlık memuru ve sosyolog unvanına sahip olan kişilerden oluşacak bir heyet oluşturulur.

Bu heyet, evde bakım maaşı alacak kişinin fiilen yaşadığı yeri inceler. Gerekli incelemeler yapıldıktan sonra bakım raporu hazırlanır. Raporun hazırlanması ve fiilen kabul edilmesi ortalama olarak 3-6 ay kadar sürer.

Ancak kişinin aciliyet durumu varsa, sırlamada öncelik tanınabilir. Aciliyet durumu ise ilçe müdürlüğüne mutlaka bildirilmelidir.

Evde Bakım Maaşı için Kaç Oranında Rapor Gerekir?

Belki de en çok sorulan sorulardan birisi de budur. Yaptığımız araştırmalarda, kişinin sağlık bakanlığı tarafından yetkilendirilen hastanelerde muayene olması ve rapor alması gerekmektedir.

Alınacak rapor oranı ise en az %50 olmalıdır ve raporda “Ağır Engelli” ibaresinin yer alması gerekir.

Bakanlık tarafından belirlenen üniversite hastaneleri ya da tam teşekküllü devlet hastanelerinden ilgili rapor alınabilir.

Eğer yakın bir zamanda engelli raporu aldıysanız raporunuzda ağır engelli yada engelli oranını görmemeniz muhtemel. Çünkü son yapılan değişiklik ile rapor oranları rapor üzerinden kaldırılarak yeni tanımlamalar getirildi.

Bu tanımlamalar şöyle:

1-Özel Gereksinim var:
Bu rapora sahip kişiler %20 ile %39 oranına sahiptir.

2-Hafif Düzeyde Özel Gereksinim Var : Bu rapora sahip kişiler %40 ile %49 oranına sahiptir.

3-Orta Düzeyde Özel Gereksinimi Var : Bu rapora sahip kişiler %50 ile %59 oranına sahiptir.

4-İleri düzeyde Özel Gereksinimi var: Bu rapora sahip kişiler %60 ile %69 arasında rapora sahiptirler.

5-Çok İleri Düzeyde Özel Gereksinime Var: Bu rapora sahip kişiler %70 ile %79 oranında rapora sahiptir.Ayrıca bu rapor sahipleri Ağır engelli olarak nitelendirmektedir. Ayrıca bu rapora sahip kişiler ağır engelli olarak nitelendirilmektedir ve şartları uyması durumunda bakıcı maaşı alabilmektedirler.

6-Belirgin Düzeyde Özel Gereksinim Var(BÖGV): Bu rapora sahip kişiler %80 ile %89 oranında rapora sahiptir. Ayrıca bu rapora sahip kişiler ağır engelli olarak nitelendirilmektedir ve şartları uyması durumunda bakıcı maaşı alabilmektedirler.

7-Özel Koşul Gereksinimi Var (ÖKGV): Bu rapora sahip kişiler %90 ile %99 oranında bir rapora sahiptirler. Ayrıca bu rapora sahip kişiler ağır engelli olarak nitelendirilmektedir ve şartları uyması durumunda bakıcı maaşı alabilmektedirler.

Evde Bakım Parası Almadan Önce Bunlara Dikkat Edin!

Mutlaka tüm bilgileriniz doğru olmalıdır. Çünkü bakanlık tarafından verdiğiniz tüm bilgiler en ince ayrıntısına kadar araştırılır.

Başvuru yapmadan önce yukarıda sizler için hazırladığımız, başvuru şartları ve gereken evraklar bölümünü iyice okuyun. Evrak eksikliği, işlemlerinizin uzamasına ya da yeni baştan başvuru yapmanıza neden olabilir.

Evde bakım maaşı alabilmek için akrabalarınızdan ya da en yakın kişilerden birisini referans olarak gösteriyorsunuz. Yani bu kişi benim bakımımla ilgilenecek diyorsunuz. Kişi seçiminde de dikkatli olmanızı öneririz. Çünkü uzun bir zaman bu kişinin bakımı altında yaşayacaksınız

Ayrıca engelli maaşı hakkında yazdığımız yazımıza da mutlaka göz atmanızı tavsiye ediyoruz. Aklınıza takılan soruları bizimle paylaşmaktan çekinmeyin. Sormak istediğiniz soruları yorum kısmından bizimle muhakkak belirtin.
kynk
 
Üst