Centrino nedir?

  • Konuyu başlatan Konuyu başlatan spybot
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

spybot

Guru
Emektar
Müdavim
Katılım
1 Kasım 2008
Mesajlar
47,206
Reaksiyon puanı
630
Puanları
7,293
Centrino kelimesi kullanıldığı anda kuşkusuz bilgisayarla az da olsa ilgisi olan herkesin zihninde Intel markası belirir. Bu noktaya kadar gerçekten bir sıkıntı yok, ancak Centrino'nun ne anlama geldiğini sorduğumuzda azımsanmayacak kadar büyük bir kitle işlemci cevabını veriyor. Centrino nedir sorusu bilişim dünyasıyla pek ilgili olmayan kullanıcılara yöneltildiğinde ise dizüstü sistem üreticisi veya dizüstü cihazlarda kullanılan bir donanımın üreticisi gibi cevaplar da gelmiyor değil.
Bu yazımızda yanlış bir algıyı düzeltmeye, elimizden geldiğince Centrino'nun ne olduğunu açıklamaya çalışacağız. İşin aslı şu ki, Centrino 2003 yılında Intel'in Carmel kod adlı platformunun market ismidir. Peki nedir bu platform olayı? Bu konuya da değinecek olursak, Intel'in dizüstü pazarındaki hakimiyetini pekiştirmek için yaptığı bu hamle ile
İşlemci
Yonga Seti
Kablosuz Ağ Kartı
Kaynak:http://en.wikipedia.org/wiki/Centrino

üçlüsünden oluşan ve Intel tarafından onaylanmış -dolayısıyla Intel tarafından üretilmiş- donanımların kullanıldığı dizüstü sistemlere Centrino sertifikası veriliyordu ki, bu sertifikayla ilgili logo da dizüstü sistemlerin kasasında yer alıyordu. Intel Centrino platformu ile Intel daha yüksek performans, daha uzun batarya ömrü ve daha iyi kablosuz ağ uyumluluğu vaadediyordu.
Centrino 2 logolu bir dizüstü

Üç silahşörlere en güncel platform olan Montevina'dan -Centrino 2- bir örnek verelim bu noktada:
İşlemci - Intel® Core™2 Duo Processor P8600
Yonga Seti - Intel® PM45 Express Chipset (Kuzey Köprüsü) +ICH9M (Güney Köprüsü)
Kablosuz Ağ Kartı - Intel® Wireless WiFi Link 5100 ABGN
Yukarıdaki üçlü Intel tarafından üretilmiş aynı jenerasyon işlemci, yonga seti ve kablosuz ağ çözümleriyle kombine edilebilir, ancak örneğin T7500 gibi Santa Rosa platformuna ait bir işlemci kullanılması durumunda ürün Centrino 2 sertifikası alamaz. İşlemci seçimindeki bu hassasiyet yonga seti ve kablosuz ağ kartı seçiminde de aynen geçerli. Centrino platformunun bu gerektirdiklerini karşılamayan bir sisteme Centrino markası ve etiketleri basılamıyor.
Intel'in piyasadaki standart eksikliğini görerek yaptığı başarılı hamlesi, doğru pazarlama stratejisiyle de birleşince Centrino ismi kısa sürede popüler oldu. Daha sonra Carmel platformu donanım dünyasının hızı gelişiminden nasibini alarak ve sırasıyla Sonoma, Napa, Napa Refresh, Santa Rosa kod adlarıyla güncellenerek yeni donanımlarla pazara sürüldü. Bu sebeple Centrino ismi değiştirilmeden küçük eklemelerle güncellenerek pekiştirildi . Intel'in markası o kadar iyi tuttu ki dizüstü bilgisayar almak isteyen kullanıcıların alacağı sistemin; örneğin NVIDIA GPU'lu daha yüksek oyun performansı sunabilecek başka alternatifler bulunmasına rağmen Centrino olması konusunda direttiği bile çok oldu. 2008 yılında ise Montevina kod adlı platformla birlikte Intel Centrino ismini değiştirmeyi düşünse de mevcut markanın kullanıcılar üzerindeki etkisini de göz önünde bulundurarak Centrino 2 ismiyle devam etmeye karar verdi.
Aşağıdaki resimde Centrino platform ailesinin kronolojik gelişimini gözlemleyebilirsiniz:
Kaynak:http://en.wikipedia.org/wiki/Centrino


  • Carmel - 2003 (Centrino)
  • Sonoma - 2005 (Centrino)
  • Napa - 2006 (Centrino - Centrino Duo)
  • Napa Refresh - 2007 (Centrino)
  • Santa Rosa - 2007 (Centrino Duo - Centrino Pro)
  • Montevina - 2008 (Centrino 2 - Centrino 2 vPro )
  • Menlow - 2008 (Centrino Atom)
Kısacası Intel piyasadaki boşluğu çok iyi değerlendirerek Centrino platformuyla dizüstü piyasasında zaten kendine dönük olan ibreyi tamamen kendi lehine çekmeyi başardı. Centrino'nun başarısı Intel'in grafik yongası pazarındaki büyük payını da bir ölçüde açıklıyor; biz ekran kartı deyince NVIDIA ve AMD/ATI'den bahsededuralım, dünya GPU pazarında NVIDIA ve AMD/ATI'nin geçen yılın üçüncü çeyreğinde sırasıyla %27 ve %20 civarında olan pazar paylarının toplamı, GPU pazarının %49'unu elinde tutan Intel'in pazar payına ancak yetişiyor. Satılan her Centrino'yla bir de -entegre- grafik çözümü gittiğini düşününce aradaki bağlantının farkına varabilirsiniz.
AMD ise 2003'teki ilk platformundan itibaren Intel'in Centrino'suna rakip olmaya çalışsa da pek başarılı olamadı. 2006 yılına kadar platformunu yenilemeyi başaramayan, performans ve pil ömrü gibi alanlarda genel olarak Intel'den geri kalan AMD bir de sürekli değişen isimleriyle son kullanıcıların kafasında marka bilincini oturtamadı. Sonuçta tüm bu koşullar, şu anki durumun da gösterdiği üzere Intel'i dizüstü pazarının ezici hakimi yaptı. Son dönemlerde Puma ve Yukon platformlarıyla biraz olsun kıpırdanan AMD, satın almış olduğu ATI'nin de gücünü arkasına alarak Intel'in sektördeki pazar payından kapmaya gayret ediyor. Bu sene içerisinde çıkması beklenen ve işlemci ile ekran kartını tek yonga üzerinde toplayacak olan Calpella (Intel) ve Shrike -Fusion-(AMD) platformlarındaki performans kapışması dizüstü pazarındaki rekabete yeni bir boyut kazandıracak gibi görünüyor. PC Labs ekibi olarak temennimiz, her iki firmanın da çok kaliteli platformlar sunarak kullanıcılara daha çok seçim şansı sunmaları ve kararsız kalan kullanıcıların da sitemizdeki incelemeleri dikkatle takip etmeleri yönünde :)

Kaynak: Pclabs
 
Üst