Bitmez bu çile!

Ahmethz

Rektör
Onursal Üye

İstanbul trafiği, artık neredeyse günün her saati kilit durumda. Her gün 600 yeni aracın çıktığı, mevcut yükü zaten kaldıramayan yollardaki inşaatlar, kazalar ve ihlaller nedeniyle, sürücülerin saatleri trafikte geçiyor. Megakent için tek çare olarak görülen raylı sistemin ise, trafiği gerçekten rahatlatması için 500 kilometreye ulaşması gerekiyor ki, belediyenin 2015 için planladığı rakam sadece 278 kilometre...

İSTANBUL
’da evden çıkıp, işe, okula ya da alışverişe gitmek artık macera haline geldi. Yollardaki çalışmalara, her gün trafiğe çıkan 600 araç, sürücü hataları, yetersiz otopark kapasitesi eklenince kentin bazı yerlerinde trafik durma noktasına geliyor. İki yaka arasında gidip gelmek zorunda olanlar, bazı günler üç saate yakın trafikte kalıyor. Eskiden hafta için işe başlama ve işten çıkma saatlerinde pik yapan trafik, artık hafta sonları da arapsaçı gibi. Özellikle çok mağazalı alışveriş merkezlerine doğru olan akın bu noktalarda tıkanıklığa neden oluyor.

YÜZDE 88 KARAYOLU
Batı Avrupa başta, gelişmiş ülkelerin büyük kentlerinde 1000 kişiye 450-500 otomobil düşüyor. Japonya ve ABD’de 650-700’e çıkan bu sayı İstanbul’da sadece 111. Otomobillere diğer ulaşım araçları da eklendiğinde 1000 kişiye 170 araç düşüyor. Ancak araç sayısı diğer gelişmiş kentlerden çok az olmasına rağmen, dar sokaklar ve plansız trafik İstanbullu sürücüleri çileden çıkarıyor. Trafik, zamanın yanı sıra ciddi miktarda yakıt kaybı da yaratıyor, çevreyi kirletiyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi, ulaşımın yüzde 88’inin karayoluyla sürdüğü kentte, sorunu gidermek için metrobüs hattı, tünel yollar gibi çözümler ararken, kentin dört bir yanında kavşak ve yol yapımı sürüyor. Bu inşaatlar da trafiğin tıkanmasına neden olurken, eleştiri oklarının yöneldiği İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, ısrarla, trafik denetiminin kendilerine verilmesini istiyor.

HER GÜN 600 YENİ ARAÇ
Eski Karayolları’ndan uzmanların oluşturduğu Vecdi Diker Çalışma Grubu’nun yaptığı bir araştırmaya göre, İstanbul’da motorlu araç ile yapılan günlük yolculuk sayısı (hareketlilik katsayısı) kişi başına 1,0 dolayında. Bu değer, gelişmiş ülkelerde 2’nin üzerinde, hatta bazı ülkelerde 3,0. İstanbul’da hareketlilik kat sayısının bu derecede küçük olması, kentlinin sosyo-ekonomik yapısının zayıflığı yanında, yaşanılan trafik sorunuyla bağlantılı. Motorlu araç sayısının, 1.5 milyonu otomobil olmak üzere 2 milyon 400 bine ulaştığı kentte, trafiğe her gün 600 araç giriyor. Çıkan araç sayısı ise 20-25 geçmiyor. Uzun vadeli satışlar da devreye girince, otomobile olan ilgi her geçen gün artıyor. Bu kadar aracın hareket ettiği ana arterler, 4 bin 600 kilometre. Ara sokakları da eklediğinizde kentte 25 bin kilometre yol var. Ancak bu yollar da, sürücü kaynaklı hatalar, otopark yetersizliği, trafikte etkili denetim olmayışı, yapımı süren süren yol ve kavşak çalışmaları nedeniyle mevcut yükü kaldıramıyor.

TEK ÇARE, TOPLU TAŞIMA
Vecdi Diker Çalışma Grubu araştırmasına göre, trafik sorununu aşmada ana hedef, nüfusun artışı hızının düşmesi yanında, ’araç sahiplerini toplu taşımaya çekmek’ olarak gösteriliyor. Toplu taşıma denildiğinde ilk akla gelen ise raylı sistemler. İstanbul’da şu anda 138 kilometre raylı sistem hattı var. Büyükşehir Belediyesi, bu rakamı 2015’de 278 kilometreye çıkarmayı amaçlıyor. İstanbul’u tam anlamıyla rahatlatacak raylı sistemin ise 500 kilometreye ulaşması gerekiyor.

KATRİLYON HARCADIK

İstanbul’daki trafik sıkıntısını kendilerinin oluşturmadığını, bu sorunun geçmişte de yaşandığını söyleyen Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, "Göreve geldiğimden bu yana sadece ulaşıma katrilyon harcadık" dedi. 5 yıl içinde 22.5 katrilyon harcayarak İstanbul’un soluk alacağını hesapladıklarını belirten Topbaş, "Sıkıntıları aşmada denetim yetkisinin belediyeye verilmesi de büyük önem taşıyor. Bu yetkiyi istiyoruz" diye konuştu. Toplu erişimin sıkıntıları aşmada büyük rol oynadığını söyleyen Topbaş, bu oranının gittikçe yükseldiğini belirtti. Topbaş, mevcut 138 bin araçlık otopark kapasitesini 180 bine çıkartacak projelendirme yaptıklarını, 130 yeni kavşak ve yol yaptıklarını anlattı.

Sorunlar, çözümler, önlemler

Çok merkezli şehir planı yok: Büyükşehir Belediyesi’nce şehir yeniden planlanarak ulaşım master planı güncelleniyor, yeni planlar yapılıyor.

Cazip ve kullanım kapasitesi yüksek bir toplu taşıma sistemi yok: Raylı sistem altyapısı güçlendirilirken, her tür toplu ulaşım sistemi rehabilite ediliyor. Bilet entegrasyonuna geçilen kentte , Avcılar-Topkapı arası metrobüs hizmete girdi. 500 yeni otobüs, 2 hızlı feribot, 4 arabalı vapur alındı.

Yol, kavşak ve otopark kapasiteleri yetersiz: 2004’ten bu yana, 69 kavşak ve 56 güzergahta 189 kilometre yol tamamlandı. 42 kavşak, 98 kilometrelik 18 yol ve 7.4 kilometrelik 2 tünelin inşaası sürüyor. 22 kavşak, 34 kilometrelik 9 yol ve 6 tünel yol ihale aşamasında. 45 kavşak, 147 kilometrelik 28 yol ve 6 tünel proje, 8 kavşak, 6 yol etüd-plan aşamasında. Okul bahçeleri, transfer istasyonları ve cadde altlarında 449 bin 81 araçlık otopark yapılması planlanıyor.

Efektif trafik yönetim ve denetim sistemi yok: Kente bin 255 sinyalize kavşak, 51 erişilebilir yaya sinyali, 176 kamera, 268 sensör ve dedektör konulması planlanıyor.

Sürücü, yolcu ve yayalar yeterli ulaşım bilincine sahip değil: Medyanın halkı bilinçlendirici programlar yapması planlanıyor.

Kontrolsüz ve düzensiz nufüs artışı var: İstanbul’dan gitmek isteyenlere lojistik destek veriliyor.

HÜRRİYET
 

otantic76

Doçent
denizyolu ile demiryolu(tramvay-metro) koordinasyonu çok başarılı olursa belki biraz rahatlar. ama 10 sene sonra durum yine aynı olur. eskiden gece 00:00 a kadar vapur varmış.
 

turoksin0

Profesör
Düzcede yaşıyorum.Trafik sorunu bir tek iftar vakitleri olur burada.Allah İstabul'dakilere sabır versin
 
Üst