Andromedavor
Müdavim
- Katılım
- 26 Temmuz 2016
- Mesajlar
- 1,260
- Reaksiyon puanı
- 1,339
- Puanları
- 113
- Yaş
- 33
Allah’tan başkasına secde edilmediğine göre, Allahü teâlâ, Hazret-i Âdem'e secde edilmesini niçin emretmiştir?
Burdaki secde saygı amacıyladır. Bu da insanın ne kadar değerli olduğunu gösterir (anlayana)
Konuyu biraz daha açabilir misiniz ?İblisin gerçek yüzünü göstermesi için )
Terim olarak secde ayaklar, dizler, eller ve alın yere konarak yapılan özel bir ibadet şekli olup namazın en önemli kısmıdır ve ibadetin ruhuna en uygun davranış biçimidir. Bu şekildeki bir hareketin, ibadet maksadıyla Allah’tan başkasına yapılması, hak dinlerin hiçbirinde câiz görülmemiştir. İbadet maksadı taşımaksızın insanların birbirine, saygı göstermek üzere secde etmeleri, İslâm’dan önceki bazı dinlerde ve kültürlerde câiz görülmüş ve uygulanmıştır. Nitekim Hz. Yûsuf’un babası ve annesiyle diğer aile fertleri ona kavuştuklarında secde etmişlerdi (Yûsuf 12/100). Meleklerin Âdem’e secde etmeleri Allah’ın emriyle olmuş, bu bir tek hareketle melekler iki şey yapmışlardır: a) Allah Teâlâ’ya ibadet, b) yeryüzünde O’nun halifesi olmak üzere yaratılmış ve birçok üstün vasıflarla donatılmış Âdem’e saygı ve onun hilâfete liyakatini tasdik.
Âdem için yapılan secde şeklindeki saygı hareketi, Allah’ın emriyle olduğu ve Âdem’e ibadet maksadı taşımadığı için şirk şâibesinden de uzak bulunmuştur.
Meleklerin arasında bulunan ve onlar Allah’ın emri üzerine Âdem’e secde ettikleri halde bu emre karşı koyan İblîs’in “melek mi, cin mi” olduğu konusu tartışılmıştır. Bazı rivayetler yanında özellikle bu âyette geçen “... İblîs hariç melekler secde ettiler” ifadesine dayanan bazı tefsirciler onun önde gelen bir melek olduğunu, bu isyandan sonra meleklik sıfatını kaybettiğini ve kendisine Allah tarafından farklı özellikler verildiğini ileri sürmüşlerdir. Yine bazı rivayetler yanında özellikle “O, cinlerdendi; rabbinin emrinden dışarı çıktı” (Kehf 18/50) meâlindeki âyeti delil olarak kullanan tefsirciler de İblîs’in melek değil, cin türünden olduğunu, hatta nasıl Âdem insanlığın babası ise onun da cinlerin babası olarak yaratıldığını savunmuşlardır. Her ne kadar “İblîs hariç” şeklindeki istisna, İblîs’in meleklerden olduğu kanaatini veriyorsa da, bir toplulukla beraber bulunan, fakat onların cinsinden, türünden olmayan varlıklar için de istisna ifadesi kullanıldığı (istisnâ-i munkatı‘), meselâ “Koyun sürüsü geldi ancak çoban gelmedi” denilebildiği, ayrıca meleklerin yaratılış özellikleri arasında “Allah’ın emrine karşı çıkmamak ve buyurulanı yerine getirmek” (Tahrîm 66/6) vasfının da bulunduğu göz önüne alındığında İblîs’in melek türünden olmadığı tesbiti ve yorumu ağır basmaktadır.
Kaynak : Kur'an Yolu Tefsiri Cilt: 1 Sayfa: 105-106
Konuyu biraz daha açabilir misiniz ?
İblis bu secde olayında Allah'ın emrine isyan etti ve insanları yoldan çıkartacağını söyledi. Kendisinin çamurdan yaratılan bir varlıktan daha üstün olduğunu iddia ediyordu, kibrine yenilerek secde etmedi. Bu da demek oluyor ki iblis daha önceki emirlerden ego kasıyordu, işine gelmeyince isyan etti.Konuyu biraz daha açabilir misiniz ?
Ben Adem'e secde edildiğini biliyorum. İblis hatta kibirlenmişti o topraktan ben ateşten. Yanlışım varsa düzeltirseniz sevinirim teşekkürler.İblis'ten Adem'e değil, Allah'ın emrine secde etmesi istenmiştir.
Adem yerinde bir ağaç da olabilirdi, önemi yok. Önemli olan Allah'ın emrine itaat etmekti, etmedi.
Ben Adem'e secde edildiğini biliyorum. İblis hatta kibirlenmişti o topraktan ben ateşten. Yanlışım varsa düzeltirseniz sevinirim teşekkürler.
Pardon yanlış anlamışım, Teşekkürler.Evet doğru talimat bu yönde idi. Benim anlatmak istediğim şudur: Önemli olan Allah'ın emirlerine uymak ya da uymamaktadır. İblis, önemli olanın Allah'ın emri olduğunu unuttu, bu yüzünden kibre düştü, Adem'e secde etmedi.
Veya aynı şey Adem ve Havva için de geçerli, onlara yasak meyvadan yenmemesi emredildi. Meyvenin ne olduğunun hiçbir önemi yok, önemli olan ilahi emre itaat etmektedir.
Ağaçtan yenmemesi, Adem'e secde edilmesi vs. bu gibi olayları teknik olarak değil, maslahatına göre incelemek gerekir. Maslahat ise -belirttiğim gibi- ilahi iradeye itaat etmektedir. Zira bütün varlıklar bu amaçla yaratılmıştır.