iPad'in Getirdikleri

Bu konuyu okuyanlar

Elbruz46

Müdavim
Katılım
22 Şubat 2008
Mesajlar
11,931
Reaksiyon puanı
1,338
Puanları
113
iPad'in
getirdikleri


Steve Jobs, genç yaşında dünyanın en önemli beyinlerinden biri olarak kabul edilirken, elleriyle kurdugu Apple'dan kovulmuştu. Apple, Jobs'u yeniden işbaşma getirebilmek için, 1997 yilında şirketini satin alarak piyasadaki degerinin çok üzerinde bir ödeme yapmişti ama Jobs'un transferi buna fazlasiyla değdi. Geliştirdigi ürünlerle bilgisayar teknolojisinin ilerlemesinde çok önemli bir yere sahip olan Steve Jobs'un son hediyesi iPad oldu. Hakan Hastaoglu

steve-jobs-ipad-apple-ap.jpg


Akıllı telefonlarla dizüstü bilgisayarlar arasında bir yere konumlanan iPad, tablet adı verilen bir kategoriyi de inşa etmiş oldu. Apple, ürettiği iMac'lerle bilgisayarlarda tasarımı ön plana çikararak sektörde kendini çok farkli bir yere konumladi. Daha sonra piyasaya sürülen iPod isimli müzikcalarla devam eden şık ürünler furyasıyla, teknik ozelliklerden cok prestij satar hale geldiler. Cünkü insanlar cihazın teknik kapasitesinden cok, mukemmel pazarlama kampanyalarının katkisiyla, bir zenginlik veya ayricalık algisini satin aldi. iPod sahibi olmayi moda haline getiren ve tüketimi sürekli korükleyen reklam kampanyalarının sonunda, müzikle ugraşanların cok sik şikayet ettigi 'internetten MP3 indirmeyi' paralı hale getiren iTunes'u kurdular ve Apple, ayni zamanda en büyük müzik dagitimcisi oldu. Steve Jobs'un Apple'da olmadigi donemde sirketin en tepesinde bulunan John Sculley, Jobs'un Sony'nin Walkman'ini ilk gordügü anda hayran kaldigini anlatiyor. Jobs da, aynen Sony'nin Walkman'i piyasa sürerek yaptigi gibi iPod'la benzerlerinden gok farkli bir ürün ortaya koydu. Raflarda yüzlerce ceşit müzikcalar varken iPod cok pahali olmasına ragmen milyonlarca adet satildi.

Benzer bir sürec iPhone'un cikisiyla yasandi. Akilli telefon pazarinda bircok firmanın degişik ürünleri olmasma ragmen dokunmatik ve üzerinde tek tus, olan ekraniyla iPhone milyonlarca satmayi başardi. Nokia gibi dünyanın en cok satan cep telefonu üreticisi bile iPhone karşisında rekabet edemedi. Cünkü satilan sadece telefon degildi. iPhone sahibi olmak bir modaydi artik ve standartları da o belirler olmuştu.

Tasanmiyla benzerlerinden farklilasan ürünler arasina en son, Nisan 2010'da teknoloji marketlerin raflarında yerini alan iPad girdi. Daha piyasa cikmadan 200 bin onsiparis, alan ürün, ilk çiktigi gun 300 bin adet cihazın yaninda 1 milyondan fazla iPad uygulamasi ve 250 bin elektronik kitap satilmasini da sagladi. Sahip oldugu ozelliklere gore 499 ile 829 dolar arasında bir fiyattan satişa sunulan üründen, ilk 28 günde 1 milyon satilirken 2010 yili sonu itibariyle 7 milyon adet satin alınacagi hesaplaniyor.

Neleri degiştirecek?
Tablet kategorisindeki en başarılı ürün iPad olmasina ragmen Apple yalnız degil. asus, MSI, Dell, Toshiba, Blackberry telefonlarini üreten RIM firmasi da tablet bilgisayarlarini kullanicilarin begenisine sundu. Hatta Samsung, teknik ozellikleriyle iddialı olan ürünü Galaxy Tab'i iPad'in katili olarak lanse etti. Peki ama üreticilerin yarışa girmesini saglayan, kullanicilari satin almak icin peşinden koşturan tabletlerin sirri ne? Peşinden koşturan derken abartmiyoruz günkü henüz Türkiye'de resmi olarak satilmamasına ragmen bircok kişi iPad'e sahip oldu. Kimileri, bazi firmaların hem garantisiz hem de gercek fiyatinin çok üzerinde bir fiyata getirdigi ürünleri satin aldi, kimileri de satin almak igin yurtdişina gitti veya getirtti.

Sorunun cevabini kesin olarak verebilecek henüz kimse yok ama Rupert Murdoch'un iPad'e bakişi onemli noktalari kavramamizi saglayabilir. The Wall Street journal, The Times, The Sun gazeteleri, Fox televizyonu, Twentieth Century Fox film şirketi gibi medya ve eglence sektoründeki bircok onemli kuruluşun sahibi olan Rupert Murdoch, iPad'in onderligini yaptigi tablet bilgisayarlarin medya sektörü için gok büyük avantaj sagladigini soylüyor. Uzun zamandir internetle birlikte gazeteciligin oldugu, bedava haber veren siteler yüzünden gazetelerin satilamadigi konuşulurken bu cihazlann, tüketicileri haber okumak için para vermeye ikna etmek için ideal araç oldugunu savunuyor, Murdoch. Bir dergi büyüklugunde, 1 cm'den biraz kalın ve 700 gr'dan daha hafif olan cihazlan kullananlarin yaş gruplarina bakildiginda da, tabletlerle genclerin gazete okumaya teşvik edilecegini dusunuyor. Yüz milyonlarca kişinin tablet bilgisayar sahibi olacagini tahmin eden Murdoch, bu cihazların teknolojik olarak gelişmesiyle haber sunumu metotlarının da gelişmek zorunda kalacagini vurguluyor.

Gelişmeler takip edildiginde, Murdoch'm hakli çikacagmi düşünebiliriz. iPad'in piyasaya cikişini büyük coşkuyla karşilayan haber portallan, bankalar, sosyal paylaşim siteleri hemen kendilerine ozel uygulamalar geliştirdiler. Tablet üzerinden kitap okumaya izin veren iBook uygulamasiyla birlikte ilk bir ayda 1.5 milyondan fazla e-kitap satildi. Dergi ve gazete yayincilari, ozel tablet edisyonlari cikarirken bazilari bu hizmeti ücretsiz sunuyor, bazilari da aylik belirli bir abonelik bedeli talep ediyor.

Uzerinde tek bir tuşu olan bir cihazin teknoloji dünyasinda bu denli büyük heyecana sebep olmasi bosuna degil. iPad aslında teknolojiye insan hayatında biraz daha yer acilacaginin gostergesi. Hollywood filmlerinde gelecek tasvir edilirken metroda gazete okuyan insanlar onemli bir sembol olarak kullaniliyordu. Cünkü 'okunacak' olan gazete ayni zamanda gorüntülü olacakti. Yani gazetedeki haberi okurken ayni zamanda gorüntulerini de izleyebileceginiz elektronik kagitlardan üretiliyordu. Işte iPad'le birlikte, üzerindeki 3G'li mobil telefon hattiyla veya kablosuz baglanti sayesinde sürekli internete bagh kalabileceginiz bir cihazi her zaman yaninizda rahatça taşiyabileceksiniz. Hareket halinde olsaniz bile gazetenizi, derginizi okuyacak, haberleri izleyecek, film seyredecek, müzik dinleyecek ve kütüphanenizi de her zaman yaninizda taşiyabileceksiniz. Gorüldügü gibi, bu cihazlarin en cok etkileyecegi sektor medya olacak.

Murdoch'in da vurguladigi gibi, kagida basili gazeteciligin internetle rekabetinden yeni imkanlar dogacak. Reklam gelirleriyle ayakta durmaya çalışan haber portalları eger tablet bilgisayarların saglayacagi konforu iyi kullanip okuyucuyu ikna edebilirse urettigi içerigi paraya çevirebilecek. Tabi bunun icin kopyala-yapiştirla hazirlanan, ozensiz metinler yerine gerçekten emek verilerek yapilan habercilige geçilmesi gerekiyor.

şart mi?
En temelde para kazanmak gayesiyle hareket eden şirketler, aslinda ihtiyacimiz olmayan ve hiçbir zaman da kullanmayacagimiz ozellikleri de süslü ambalajlar içerisinde bize satiyorlar. Her yeni ürünun kisa zaman sonra eskidigini ve daha gelişmiş ozelliklere sahip bir yenisinin çiktigini goz onünde bulundurarak, satin alma kararlarimizi iyice düşünerek vermeliyiz.

iPad gibi tablet bilgisayarlarin oldukga genis imkanlara sahip cihazlar oldugu ortada ama henüz sektor bu imkanlarin çok azini kullanmaya başladi. Zaten kullanici alişkanlıklarina baktigimizda da, satin alinan iPad uygulamalarinin yüzde 20'sini oyunlar oluşturuyor. şimdilik daha çok eglence ve "prestij" igin kullanilan bu cihazlar ilerideki donemde daha geniş bir kullanim alanina sahip olacak. Sadece tüketici olup teknolojinin peşinden koşmak yerine, ihtiyaçlari ve imkanlan ciddiyetle degerlendirerek teknigi kendimizin ve fikrimizin emrine vermek gerekiyor. •


Kaynak: MOSTAR DERGİSİ ARALIK 2010
 
Üst