Hidrolik Frenlerimizin Yağını Yenileyelim

Bu konuyu okuyanlar

spybot

Müdavim
Emektar
Katılım
1 Kasım 2008
Mesajlar
47,206
Reaksiyon puanı
629
Puanları
113
timthumb.php


Bu yazımızda Shimano marka hidrolik frene yağ değişimini nasıl yaptığımızı anlatacağız. Oldukça basit ve en amatör sürücüler bile dikkatli şekilde bu işlemi gerçekleştirebilirler. Bilindiği üzere hidrolik fren kullanan sürücülerin 2 yılda bir yağlarını yenilemeleri gerekiyor. Shimano model frenler Mineral hidrolik adı verilen özel bir yağ kullanmaktadır. Bu yağın donma derecesi çok düşük ve kaynama derecesi çok yüksektir. Shimano dışında Avid, Tektro, Magura gibi markalar sentetik yağ olan ve DOT 4.1 ve Dot 5 benzeri yağ kullanmaktadır. Araçlarda da kullanılan bu yağın avantajı, her yerde bulunabilir olmasıdır. Yağımızın değişmesi gerektiğini, fren kolunun gidona yaklaşma mesafesi daraldığında anlayabiliriz. Kırmızı renkli olan mineral yağ açık turuncu; koyu yeşil olan sentetik yağ ise açık mavi yada gri bir renk alır. Bu değişmesi gerektiğinin göstergesidir.


Not 1: Hidrolik frenlerimizin kullandığı yağ çeşidi bellidir ve fren üzerinde mutlaka yazar. Alternatifi yoktur.
Şimdi adım adım yağ değişim işlemine geçelim.

Gereken Malzemeler:

1. Shimano mineral hidrolik yağ
2. 7-8 numara İngiliz anahtarı
3. 3 mm alyan(Allen) anahtarı
4. 5 ml şırınga. Şırıngayı eczanelerden temin edebilirsiniz.
1- Hidrolik frenimizin modeli Deore M-596. Öncelikle benim gibi evdeyseniz zemine eski bir örtü sermeyi unutmayın. Fren kolunu zemine paralel olacak şekilde 4 mm alyan anahtarı yardımıyla gevşeterek ayarlıyoruz. Ardından 3mm alyan anahtarı ile dolum vidasını açıyoruz.

2- Kapağı açtıktan sonra eczaneden aldığımız şırınganın iğnesini ve pistonunu çıkartıyoruz. Uç kısmını vidayı söktüğümüz yuvaya vidalıyoruz. Bunu yağ dolduracağımız bir huni gibi düşünün. Plastik olduğu için dişlere zarar vermez ve yuvaya tam oturur.


3- Bu adımları tamamladıktan sonra kaliper üzerinde bulunan ve yağı boşaltmaya yarayan üzerinde lastik tıpa bulunan vidayı İngiliz anahtarı ile gevşetmeden önce lastik tıpayı açıyoruz. Mineral hidrolik yağ kutusundan çıkan yağ dolum kitinin hortumunu bu vidanın ucunda bulunan ağıza takıyoruz. İsterseniz hortumu maşaya bant ile sabitleyebilirsiniz. Hortumun ucuna ise yine paketten çıkan atık yağ dolum poşetini takıyoruz.


4- Boşaltma işlemi için İngiliz anahtarını bir saat düzleminde 15 dakikalık bir açı ile gevşetmeliyiz. Ya da 1/4 oranında açmalıyız. Fazla açmak yağın hızlı boşalmasını sağlamaz. Aksine vidanın dişleri arasından sızarak fren pad’lerine ve rotora bulaşma ihtimali ortaya çıkar ki bu hata sizi geri dönülmez bir noktaya götürür. Her ihtimale karşı yanınızda mutlaka peçete bulundurun.

_
5- Yağ bu şekilde ilerleyerek poşete dolacaktır. Artık yağ gelmediğinde sistemdeki tüm yağ boşalmış demektir.
Not 2 : Neden üst kapağı açtık? Sisteme yukarıdan hava girmezse aşağıdan yağ boşalmaz.
Unutmayın! Yağ boşaldıktan sonra kaliperden hortumu çıkartırken bir peçeteyi hortumun dibine tutarak yağın kalipere değmesini engelleyin. Hidrolik yağ aynı zamanda boya sökücü özelliği de taşımaktadır.
6- Hortumu ve poşeti atmayın. Hortum içindeki yağ torbaya boşaldıktan sonra geri takın. Gelelim dolum işlemine. Fren koluna taktığımız şırınga içerisine hidrolik yağımızı dolduruyoruz. Yağ kaliper vidasına takılı hortum içerisinde görülene kadar doldurulmalıdır. Görüldüğü anda kaliperdeki vidayı sıkarak eski konumuna gelmesini sağlıyoruz ve yağ akışını kesiyoruz.

7- Bu sırada şırınga içerisinde bir miktar yağ kalacaktır. Bu yağ bizim için önemli orada kalsın. Şimdi fren kolunu pompalayarak sistemde kalan minik hava kabarcıklarının çıkmasını sağlıyoruz. Şırınga içerisine alttan gelen bir iki minik kabarcığı gördüğünüzden emin olun. Şırıngadaki yağ sisteme dolduktan sonra yine peçeteyi dibine tutarak şırıngayı çıkarıyoruz. Ardından vidasını takarak yağ değişim işlemini tamamlıyoruz.

Not 3: Fren kolunun içerisinde hidrolik yağ haznesi vardır. Bu hazne dolum esnasında ağzına kadar dolmaz. Bisiklet düz konumda iken frenler sorunsuz çalışır. Ancak ters çevirdiğinizde kablodaki yağ ile haznedeki hava yer değiştirecektir. Bu da frenlerin boşalmasına ya da tutmamasına sebep olacaktır. Bisikletinizi düzelttiğinizde frenleriniz çalışacaktır ancak sistemde hava kalması sonucunda frenlerin verimsiz çalışma ihtimali var. Ancak bu çok düşük bir ihtimal çünkü hava her zaman yukarıya hazneye doğru ilerler. Bir kaç pompalama sonucunda frenleriniz eski haline dönecektir. Siz yine de bu durumu önlemek istiyorsanız fren kolu üzerinde bulunan ikinci vidayı da sökerek hazneyi ağzına kadar yağ doldurmalısınız. Eliniz yatkın ise sorun ile karşılaşmazsınız. Ancak yatkın değilse bu işe kalkışmayın. Bol pedallı günler…



http://www.bisikletlife.com/hidrolik-frenlerimizin-yagini-yenileyelim-nasil/
 

Maximilian

Doçent
Katılım
5 Eylül 2013
Mesajlar
659
Reaksiyon puanı
5
Puanları
18


Bu yazımızda Shimano marka hidrolik frene yağ değişimini nasıl yaptığımızı anlatacağız. Oldukça basit ve en amatör sürücüler bile dikkatli şekilde bu işlemi gerçekleştirebilirler.
...
...
...

Hocam sizi kutlarım çok güzel bilgiler veriyorsunuz çok işime yarıycak :)
 

RedDevil

Müdavim
Katılım
29 Kasım 2008
Mesajlar
1,458
Reaksiyon puanı
19
Puanları
38
Hidrolik fren masraf ve uzun iştir 😀 v fren devam 😀
 

Lazzz

Müdavim
Katılım
15 Şubat 2014
Mesajlar
16,707
Reaksiyon puanı
3,278
Puanları
113
Hidrolik fren masraf ve uzun iştir  v fren devam 
Kullanıma bağlı olarak 2-3 yılda bir 25 TL vermek fazla etki etmez ya günde 5 kuruş koysan kenera parasını çıkartıyor 50 kuruş demiyorum 5 kuruş :D bunun ne masrafı olacak :D
 

spybot

Müdavim
Emektar
Katılım
1 Kasım 2008
Mesajlar
47,206
Reaksiyon puanı
629
Puanları
113
V fren candır gerisi Heyecan ..:D
 

Adem51

Öğrenci
Katılım
6 Mayıs 2016
Mesajlar
2
Reaksiyon puanı
0
Puanları
1
Yaş
40
bende cok heves ettim hidrolik disk fren kron x750 aldim. arkadasliksizdan fazla binemedim. tam binecem on teker patlamis. 1 yil bir bekledim oyle. milk aldigimda biniyordum bir hevesle ama teker patkayinca ne tamirciye goturebildim nede tamir edebildim. daha sonra tamir etmeye karar verdim. arastirdim ve izledim tekerleri sokmeyi ogrendim. levye ile. levye vcanta zarar vermesin diye ucuna naylon bant sardim. cok hassasim bu konuda. tekerleri soktum patlagi sisirsim buldum. yapistirdim. tam bu sefer aklima dedimki 2.20 lastikler genis yanak. asvalt yolda beni bayiyor. dedim 1.75 numara rubene 5 mm zirhli lastik alayim dedim. lastigi aldim. icli disli on ve arka takim aldim. inteenetden siporcupazarindan. hic tanimam arastirdim guvenilir.internetden siparis verdim parayida havale yaptim. o kadar gozum kararmis. ilk once lastikler disi geldi baktim icler yok. aradim abi icler. unutipulmus hemen kargoya vermisler. yanina da gonul almaca sipor corap koymuslar. icler hgelene kadar duramadim eski 2.25 ic lastikler ile 1.75 lastikleri bisiklete taktim. zimba gibi oldu tekerler. dedim gelen is lastigi de yedek dursun. tam binecem batim hidrolik frenker tutmuyor. lan senj hidrolik alan adem dedim ama hidrolik yagi bitmis. onuda arastirdim. bu sayfadan hareket ederek malzemeleri aldim ve ayni yonergeler ile hidrolik yagim yoktu zeytin yagi koydum. icindeki yagda zeytinyagi olsa gerek ki ben koymamistim. rengide sariydi. shimani yagi pembe olsa gerek. yani bende simdiye kadar sari renkli yag ile kulanmmisim. belki normal hopidrokik yag belki zeytin yagi. ama ben bildigimiz riviera sizma zeytin yagi koydum. icindeki yag daha ince ve daha akiskan zeytinyaginda. birde cok kopuruyordu attim onu. simdi bisikletim hazir yarin binecem insallah. bu arada benim gibi ilk acemi bisikletciler gibi herseyi sifirdan ogrenmek heyecan verici. suan bisikletin a dan zeye herseyini yapabiliyorum. ustaya gitsem biliyorumki haaatini cikaraxaklar. benim gibi hassas davranmaycaklar. birde para maliyeti var tabi. ben sadece yukaridaki alyan ve anahtarlara para verdim. yagida yedigim zeytinyagiydi. bu arada en knemliside vites atmak. ben bisiklet surerken vites atma kurallarini bilmiyordum. megersem arbada nasil ki 1 vitesden direk 3 gecilmez ise bisikletde ayniymis. bisiklet ile 1 ile 1,2,3, - 2 ile 54,5,6 - 3 ile 6,7,8,9 kullaniyorum. diger turlu dengesiz kullanim arka dislileri asindirip yiyebiliyor. nasilki arabada vites dislisi bozuluyoraa bisiklet ile ayni. bjnlari niye mi anlatiyorum. acemi arkadaslar faydalansin ve hurrra diye viteslere abanip dislileri yemesin ve deneyimlerden faydalansin. ben yukardaki arkadasa tesekur ediyorum ve faydali bilgilerinden dolayi. son cumlem kpss paragraf sourusu gibi olmus.
 

Lazzz

Müdavim
Katılım
15 Şubat 2014
Mesajlar
16,707
Reaksiyon puanı
3,278
Puanları
113
bende cok heves ettim hidrolik disk fren kron x750 aldim. arkadasliksizdan fazla binemedim. tam binecem on teker patlamis. 1 yil bir bekledim oyle. milk aldigimda biniyordum bir hevesle ama teker patkayinca ne tamirciye goturebildim nede tamir edebildim. daha sonra tamir etmeye karar verdim. arastirdim ve izledim tekerleri sokmeyi ogrendim. levye ile. levye vcanta zarar vermesin diye ucuna naylon bant sardim. cok hassasim bu konuda. tekerleri soktum patlagi sisirsim buldum. yapistirdim. tam bu sefer aklima dedimki 2.20 lastikler genis yanak. asvalt yolda beni bayiyor. dedim 1.75 numara rubene 5 mm zirhli lastik alayim dedim. lastigi aldim. icli disli on ve arka takim aldim. inteenetden siporcupazarindan. hic tanimam arastirdim guvenilir.internetden siparis verdim parayida havale yaptim. o kadar gozum kararmis. ilk once lastikler disi geldi baktim icler yok. aradim abi icler. unutipulmus hemen kargoya vermisler. yanina da gonul almaca sipor corap koymuslar. icler hgelene kadar duramadim eski 2.25 ic lastikler ile 1.75 lastikleri bisiklete taktim. zimba gibi oldu tekerler. dedim gelen is lastigi de yedek dursun. tam binecem batim hidrolik frenker tutmuyor. lan senj hidrolik alan adem dedim ama hidrolik yagi bitmis. onuda arastirdim. bu sayfadan hareket ederek malzemeleri aldim ve ayni yonergeler ile hidrolik yagim yoktu zeytin yagi koydum. icindeki yagda zeytinyagi olsa gerek ki ben koymamistim. rengide sariydi. shimani yagi pembe olsa gerek. yani bende simdiye kadar sari renkli yag ile kulanmmisim. belki normal hopidrokik yag belki zeytin yagi. ama ben bildigimiz riviera sizma zeytin yagi koydum. icindeki yag daha ince ve daha akiskan zeytinyaginda. birde cok kopuruyordu attim onu. simdi bisikletim hazir yarin binecem insallah. bu arada benim gibi ilk acemi bisikletciler gibi herseyi sifirdan ogrenmek heyecan verici. suan bisikletin a dan zeye herseyini yapabiliyorum. ustaya gitsem biliyorumki haaatini cikaraxaklar. benim gibi hassas davranmaycaklar. birde para maliyeti var tabi. ben sadece yukaridaki alyan ve anahtarlara para verdim. yagida yedigim zeytinyagiydi. bu arada en knemliside vites atmak. ben bisiklet surerken vites atma kurallarini bilmiyordum. megersem arbada nasil ki 1 vitesden direk 3 gecilmez ise bisikletde ayniymis. bisiklet ile 1 ile 1,2,3, - 2 ile 54,5,6 - 3 ile 6,7,8,9 kullaniyorum. diger turlu dengesiz kullanim arka dislileri asindirip yiyebiliyor. nasilki arabada vites dislisi bozuluyoraa bisiklet ile ayni. bjnlari niye mi anlatiyorum. acemi arkadaslar faydalansin ve hurrra diye viteslere abanip dislileri yemesin ve deneyimlerden faydalansin. ben yukardaki arkadasa tesekur ediyorum ve faydali bilgilerinden dolayi. son cumlem kpss paragraf sourusu gibi olmus.
Bende bisikletin dislileri shimano benim direk 1 den 7 ye aktardığım oluyor problem olmadı 2 senedir, ama hızlı pedal çevirirken 1 den 7 ye çekersen sıkıntı :) hatta sesleri rahatça duyuluyor catır cutur diye :)
 

Adem51

Öğrenci
Katılım
6 Mayıs 2016
Mesajlar
2
Reaksiyon puanı
0
Puanları
1
Yaş
40
zeytinyagli hidrolik drireksiyon deneyimlerimi perfermansini buradan yine paylasacagim. bakalim zeytinyagi guzel is yapiyor mu. zeytinyagin kaynama noktasi 200 derece aycicek 170 derece. hidrolik yaglarinda kaynama 220 derece ve ustu. yani zeytinyag yakin. birde organkk oldugu icin degisim esnasinda papuclara yag kacssa bile masraf acmaz. shimano yagi degince papuclar degismek gerekiyor. bu yuzden zeytin yagi bana gore daha iyi ve tehlikesiz. papuc bugun 60, 70 lira. kendime almiyorum okadar pahali papucu, bisikleteme alayim bosyere. eskiyince alinir mutlaka ama yag degisimi esmasinda kaza olursa sikinti ve masraf yani :) birde lastik sokmenin puh noktasini kesfettim. en kolay sibop un oldugu yerden sokuluyor. sipop olan yere bastirinca lastigin alti daha rahat aciliyor ve levye kolay giriyor. 1.75 lastigi bugun 1 saat ugrastim sokmek icin. en son sibop olan yerden kolaylikla dedigim sekilde soktum. bilgi olsun bana kimse soylemedi.
 
Son düzenleme:

Lazzz

Müdavim
Katılım
15 Şubat 2014
Mesajlar
16,707
Reaksiyon puanı
3,278
Puanları
113
zeytinyagli hidrolik drireksiyon deneyimlerimi perfermansini buradan yine paylasacagim. bakalim zeytinyagi guzel is yapiyor mu. zeytinyagin kaynama noktasi 200 derece aycicek 170 derece. hidrolik yaglarinda kaynama 220 derece ve ustu. yani zeytinyag yakin. birde organkk oldugu icin degisim esnasinda papuclara yag kacssa bile masraf acmaz. shimano yagi degince papuclar degismek gerekiyor. bu yuzden zeytin yagi bana gore daha iyi ve tehlikesiz. papuc bugun 60, 70 lira. kendime almiyorum okadar pahali papucu, bisikleteme alayim bosyere. eskiyince alinir mutlaka ama yag degisimi esmasinda kaza olursa sikinti ve masraf yani :) birde lastik sokmenin puh noktasini kesfettim. en kolay sibop un oldugu yerden sokuluyor. sipop olan yere bastirinca lastigin alti daha rahat aciliyor ve levye kolay giriyor. 1.75 lastigi bugun 1 saat ugrastim sokmek icin. en son sibop olan yerden kolaylikla dedigim sekilde soktum. bilgi olsun bana kimse soylemedi.
Zeytinyağı filan sakin zincire filan dökeyim deme tozu tutuyor kuruyunca çamur gibi oluyor. Bence hidrolik yağ kısmına zeytinyağ koyma :) masraf çıkartma basına :)
 
Üst